Ce au simțit pasagerii din avionul TAROM când a fost lovit de fulger, după decolarea de la Otopeni
A fost un zbor cu mari emoții pentru 53 de pasageri care voiau să ajungă de la Bucureşti la Chișinău. Avionul companiei TAROM, în care se aflau, a fost lovit de un fulger imediat după decolare.
Din motive de siguranță, piloții au hotărât să revină pe Otopeni.
Avionul a plecat de pe Otopeni la ora 22 şi 11 minute. Condițiile meteo nu erau ideale, mai precis ploua, iar vântul bătea cu putere. Potrivit înregistrărilor convorbilor cu controlorii de trafic, la aproximativ 17 minute după decolare aparatul a fost lovit de fulger, iar piloții au trecut la verificarea parametrilor de zbor și a aparaturii de bord.
Ajunși la o altitudine de aproximativ 8.000 de metri, undeva în apropierea Focșaniului, adică aproape la jumătatea drumului până la destinație, așa cum rezultă și din simularea de pe site-ul de aviație flightradar24.com, piloții au decis să se întoarcă totuși la București.
Liliana Gearap, pilot TAROM: „Colegii nu au observat niciun fel de defecțiune nici la parametrii de zbor, nici la echipamentele de radionavigație, nici la cele de comunicații.”
Dar au luat hotărârea să se întoarcă pentru ca avionul să poată fi verificat de echipa tehnică în urma acestui incident.
Reporter: Ne-ați putea spune, din experiența dumneavoastră, cum se simte o lovitură de fulger în zbor?
Liliana Gearap, pilot TAROM: Uneori nu se simte, alteori se vede, se vede lumina aceea puternică, sunt momente în care o lovitură de fulger, în funcție de partea structurală pe care o lovește se poate simți ca o bubuitură puternică, poate că o turbulență mai agresivă.
Acesta este avionul Boeing 737-800 al companiei TAROM care a fost lovit de fulger. Pasagerii au auzit un pocnet în momentul descărcării electrice și s-a simțit și o mică zguduitură. Pentru a afla însă cât de periculos este fulgerul pentru un avion de pasageri l-am invitat în studio pe dl. Emil Dobrovolschi, fost pilot al companiei naționale.
Ce urmări poate avea un astfel de incident?
Emil Dobrovolschi: Curentul pur și simplu va alerga pe întreg învelișul metalic pe exteriorul aeronavei și va fi descărcat de aceste eclatoare, pe care le-ați și arătat aici, fie la bordul de fugă al planului, fie la cel al ampenajului sau al cozii.
Pot apărea și unele avarii pe fuselajul avionului?
Emil Dobrovolschi: Pot apărea, mi-aduc aminte atunci eram într-un Airbus 310, zburam la Tel Aviv și chiar m-a surprins cu privirea acest fulger care a apărut la 2-3 metri în fața mea, și-mi aduc aminte că au explodat câteva din aceste bare metalice și pe burta avuonului către coadă, câteva zeci de nituri s-au topit, iar în spate, câteva eclatoare, deci descărcătoare din acestea, au zburat pur și simplu.
Cei 53 de pasageri care se aflau la bordul avionului lovit de fulger au fost transportați la destinație cu o altă aeronavă. Au ajuns la Chișinău cu 3 ore întârziere. Avionul lovit de fulger a fost inspectat și a revenit imediat la zbor pentru că nu au fost constatate avarii.