Ce acte trebuie pentru pensie. Cum se face dosarul de pensionare anticipată, de boală sau la limită de vârstă
Dacă nu știi ce acte ai nevoie pentru pensie, acest articol te va îndruma pas cu pas pentru a obține dosarul de pensionare anticipată, de boală sau pentru limită de vârstă.
Lucrurile pot fi destul de complicate atunci când ieși la pensie și ai nevoie de câteva acte importante, însă iată cum reușești să ai dosarul complet, pentru ca totul să meargă ușor și rapid. Îți vom explica ce acte îți trebuie pentru pensie, dar și de unde să le obții și unde să le depui, astfel încât să beneficiezi de pensie fără probleme.
Dosar pensie la limită de vârstă
Pentru ca cineva să iasă la pensie pentru limită de vârstă trebuie să îndeplinească următoarele condiții: să aibă vârsta standard de pensionare și să realizeze stagiul minim de cotizare.
Atât vârsta standard de pensionare, cât și stagiul de cotizare și stagiul complet de cotizare, se stabilesc în raport cu data nașterii.
Vârsta de pensionare este de 65 de ani pentru bărbați și 63 de ani pentru femei.
Stagiul minim de cotizare este de 15 ani, atât pentru femei, cât și pentru bărbați. Stagiul complet de cotizare este de 35 de ani pentru ambele sexe.
Există și situații în care se poate reduce vârsta standard de pensionare, cum ar fi asigurații care au realizat stagii de cotizare în situații precum: activitate în condiții speciale de muncă, activitate în condiții deosebite de muncă, stagiu de cotizare în condiții de handicap și alte categorii.
Ce acte sunt necesare pentru pensionare
Ca să îți faci dosarul de pensionare pentru limită de vârstă, ai nevoie de următoarele documente, conform autorităților:
cerere pentru înscrierea la pensia pentru limită de vârstă (în funcție de pensia pentru care te încadrezi)
-carnetul de muncă (original şi copie)
-alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă/stagiu de cotizare sau vechimea în serviciu (adeverințe), dacă este cazul
-livretul militar (original şi copie), dacă este cazul
-diplomă de studii universitare (original şi copie) şi/sau adeverinţă din care să rezulte durata normală şi perioada studiilor, precum şi certificarea absolvirii acestora
-pentru persoanele care au urmat cursurile unor instituţii de învăţământ universitar în străinătate este necesară dovada recunoaşterii acestora de către statul român
-adeverinţă privind sporurile şi adaosurile reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă, în situația în care acestea nu au fost înregistrate în carnetul de muncă, dacă este cazul
-adeverinţă privind condiţiile de muncă speciale și/sau deosebite, în situația în care acestea nu au fost înregistrate în carnetul de muncă, dacă este cazul
-procură specială pentru mandatar, dacă este cazul (pentru cetăţenii străini şi/sau români cu domiciliul în străinătate există posibilitatea emiterii unei procuri speciale, valabilă pentru o perioadă de 18 luni, prin care să fie desemnată, în calitate de mandatar, o persoană care urmează a efectua, în numele titularului, toate operaţiunile legate de stabilirea dreptului la pensie si încasarea pensiei cuvenite.
Cererea de pensionare și întreg dosarul se depune începând cu data la care persoana îndeplinește aceste condiții la Casa Teritorială de pensii pe a cărei rază domiciliază persoana.
Acte necesare pensie de văduvie
Pensia de văduvie se acordă persoanelor a căror soț/soție a decedat. Pentru a beneficia de această pensie, persoana trebuie să îndeplinească anumite criterii, printre care:
La data decesului, soțul/soția decedat/ă trebuie să fi avut calitatea de pensionar în sistemul public de pensii
Soțul/soția supraviețuitor trebuie să fie pensionar din sistemul public și să aibă vârsta de pensionare
Să nu beneficieze de pensie din alte sisteme neintegrate sistemului public
Nu s-a căsătorit după decesul soțului
Durata căsătoriei cu soțul decedat a fost de cel puțin 10 ani
Are domiciliul în România
Nu are calitatea de asigurat obligatoriu al sistemului de pensii
Soțul supraviețuitor are dreptul la pensie de urmaș/văduvie pe tot timpul vieții, de la împlinirea vârstei de pensionare, dacă durata căsătoriei a fost de cel puțin 15 ani.
Dar trebuie să știi că soțul supraviețuitor beneficiar de pensie nu are voie să realizeze venituri lunare din activități profesionale mai mare de 45% din câștigul salarial mediu brut.
Ai nevoie de următoarele acte:
-Cerere tip pentru înscrierea la pensie de urmaș
-Carnetul de muncă în original și copie
-Carnetul de asigurări sociale pentru agricultori în original și copie
-Alte acte privind vechimea în muncă sau serviciu
-Livretul militar original și copie, dacă e cazul
-Diploma de absolvire a învățământului universitar în original sau copie (și adeverință din care să rezulte perioada studiilor și faptul că au fost urmate la zi)
-Adeverință privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau contractul colectiv/individual de muncă în original
-Adeverință pentru condiții de muncă deosebite, speciale, etc. în original, dacă e cazul
-Adeverință care să ateste perioadele de activitate realizate după data de 1 ianuarie 2011, în original
-Actele de stare civilă ale urmașilor, original și copie
-Adeverință de studii în cazul urmașilor copii de peste 16 ani, în original
-Actul doveditor al cauzei decesului (cu excepția în care susținătorul decedat era pensionar) – copie
-Copie FIAM pentru decesul cauzat de muncă
-Copie BP2 și copie certificat medical constatator al decesului (dacă a fost cauzat de o boală profesională)
Acte necesare pentru pensie de boală
Pensia de boală sau pensia de invaliditate intervine când o persoană nu mai are capacitatea fizică de a munci, din cauza unei afecțiuni.
Persoanele care pot beneficia de o astfel de pensie sunt cele care și-au pierdut total sau cel puțin jumătate din capacitatea de muncă din cauza accidentelor de muncă și bolilor profesionale, neoplaziilor, schizofreniei sau SIDA ori a bolilor obișnuite și accidentelor care nu au legătură cu munca.
Invaliditatea poate fi de trei grade. Cea de gradul I este pierderea totală a capacității de muncă și autoîngrijire, necesitând asistență permanentă din partea unei alte persoane.
Invaliditatea de gradul II este pierderea totală a capacității de muncă, dar păstrarea capacității de autoîngrijire.
Invaliditatea de gradul III se referă la pierderea a cel puțin jumătate din capacitatea de muncă, persoana având capacitatea de presta o activitate profesionale pentru măcar jumătate din timpul normal de muncă.
Încadrarea în grad de invaliditate și evaluarea capacității de muncă se face la cerere de către medicul expert al asigurărilor sociale.
Documente necesare pentru dosarul privind pensia de boală sau invaliditate:
-Cerere pentru înscrierea la pensie de invaliditate
-Carnetul de muncă în original și copie
-Carnetul de muncă pentru membrii CAP în original și copie
-Carnetul de asigurări sociale pentru agricultor, în original și copie
-Alte acte privind vechimea în muncă
-Acte de stare civilă: certificat de naștere, certificat de căsătorie, buletin în original și copie
-Livretul militar original și copie
-Diploma de absolvire a învățământului universitar, original și copie, și adeverință privind durata studiilor și faptul că au fost urmate la zi
-Dovada echivalării de statul român a cursurilor unor instituții de învățământ universitar din străinătate
-Adeverință privind sporurile reglementate prin lege sau prin contract de muncă individual sau colectiv în original
-Adeverință privind încadrarea activității în fostele grupe I și/sau II de muncă în condiții speciale sau deosebite, dacă e cazul
-Procura specială pentru mandatar, original și copie (dacă e cazul)
-Decizia medicală asupra capacității de muncă, în original
-Adeverința din care să rezulte data încetării plății indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă/ copie după ultimul certificat de concediu medical, sau adeverința încetării calității de asigurat, în original
-Copie după formulare pentru înregistrarea accidentului de muncă, dacă e cazul.
Pensia de invaliditate se acordă persoanelor care nu au împlinit vârsta standard de pensionare, dar care și-au pierdut total sau jumătate din capacitatea de muncă și care au realizat stagiu de cotizare.
Dosarul se depune la Casa teritorială de pensii din raza de domiciliu al solicitantului.
Pentru încadrarea în grad de invaliditate ai nevoie de:
-Cerere
-Act de identitate
-Documente medicale cu afecțiunile prezentate și diagnostic
-Adeverință de la angajator cu numărul de zile de concediu medical din ultimul/ultimii doi ani
-Document privind cauza invalidității
-Documentul care să ateste data ivirii invalidității
Pentru evaluarea capacităţii de muncă, dosarul se depune la cabinetul de expertiză medicală a capacităţii de muncă din cadrul casei teritoriale de pensii competente, în funcţie de domiciliul solicitantului.
Dosar pentru pensia anticipată
Pensia anticipată se acordă cu cel mult cinci ani înainte de împlinirea vârstei standard de pensionare, persoanelor care au realizat un stagiu de cotizare cu cel puțin 8 ani mai mare decât stagiul complet de cotizare.
Ai nevoie de următoarele acte:
-cerere pentru înscrierea la pensie anticipată
-carnetul de muncă (original şi copie);
-carnetul de muncă pentru membrii CAP (original și copie);
-carnetul de asigurări sociale pentru agricultori (original și copie);
-alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă realizată;
-actele de stare civilă: buletin de identitate sau carte de identitate, certificat de naştere şi de căsătorie, original şi copie;
-livretul militar (original şi copie);
-diploma de absolvire a învăţământului universitar (original şi copie) şi adeverinţa din care să rezulte durata normală, perioada studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi;
-dovada echivalării de către statul român a cursurilor desfăşurate în cadrul unor instituţii de învăţământ universitar din străinătate;
-adeverinţă privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă, în original
-adeverinţă privind încadrarea activităţii în fostele grupe I şi/sau II de muncă, în condiţii deosebite și speciale, în original
-procura specială pentru mandatar, original şi copie;
-dovada încetării calităţii de asigurat în cazul înscrierii la pensie anticipată pentru persoanele care, la data solicitării, nu mai au calitatea de asigurat (original), cu excepția celor care, potrivit legii, au dreptul să cumuleze veniturile aferente acestei categorii de pensii cu alte venituri;
-alte acte întocmite potrivit prevederilor legale prin care se dovedesc elemente necesare stabilirii drepturilor de pensie.
Acte necesare pentru pensia minimă garantată
Pensia minimă socială garantă este de 1.125 de lei. Condițiile pentru a beneficia de această pensie sunt:
-Persoana să aibă calitatea de pensionar al sistemului public de pensii
-Să aibă domiciliul în România
-Nivel cuantumului pensiei aflat în plată sau cuvenit să fie sub 1.000 de lei.
Această pensie se calculează din oficiu, nefiind nevoie de depunerea unor acte sau a unui dosar. Casele Teritoriale de Pensii determină din oficiu această indemnizație socială pentru pensionari.
Sursa: StirilePROTV
Etichete: pensie, pensionari, evergreen, documente,
Dată publicare:
07-05-2023 16:26