CCR a admis sesizarea Avocatului Poporului. OUG de modificare a Legii referendumului, declarata neconstitutionala
Curtea Constitutionala a admis sesizarea Avocatului poporului, declarand neconstitutionala Ordonanta de Urgenta a Guvernului 15/2016 prin care a fost modificata Legea de organizare si desfasurare a referendumului.
Legea permite organizarea referendumurilor locale concomitent cu alegerile locale, potrivit News.ro.
Judecatorii Curtii au luat aceasta decizie intr-o sedinta care a durat mai putin de o ora si jumatate.
Alegeri 2024
07:17
Ghidul alegătorilor români din diaspora. 950 de secţii organizate în străinătate sau prin corespondenţă
07:13
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora: Cum poți vedea cea mai apropiată secție de votare
06:56
Alegeri prezidențiale 2024. A început votul în diaspora. Țara în care a fost deschisă prima secție
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
OUG 15/2016 completeaza prevederile Legii 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului, in sensul de a permite organizarea si desfasurarea referendumului local la aceeasi data cu alegerile locale, cu utilizarea acelorasi sectii de votare, birouri electorale de circumscriptie si stampile electorale.
"Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 15/2016, in integralitatea ei, contravine, pe de-o parte, dispozitiilor constitutionale ale art. 115 alin. (4) privind regimul ordonantelor de urgenta, iar, pe de alta parte, prevederilor art. 147 alin. (4) din Constitutie privind obligativitatea deciziilor Curtii Constitutionale. Avocatul Poporului a retinut faptul ca reglementarea precitata este de natura sa aduca atingere prevederilor art. 115 alin. (4) din Constitutie, potrivit carora Guvernul poate adopta ordonante de urgenta numai in situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, avand obligatia de a motiva urgenta in cuprinsul acestora”, arata Avocatul Poporului intr-un comunicat de presa.
Acesta a remarcat, in motivele invocate de Guvern in nota de fundamentare si in expunerea de motive a OUG, faptul ca, in realitate, doua autoritati publice locale au stabilit prin hotarari emise de consilii locale (acte administrative) ca desfasurarea unor referendumuri locale sa aiba loc in aceeasi zi cu data stabilita pentru desfasurarea alegerilor locale, si anume, 5 iunie 2016, in conditiile in care Legea 3/2000 nu continea prevederi care sa permita organizarea concomitenta a doua tipuri distincte de scrutine.
Avocatul Poporului a apreciat ca justificarea adoptarii OUG 15/2016 tine de oportunitate, or, oportunitatea nu satisface exigentele articolului 115, alineatul 4 din Constitutie, intrucat aceasta este, prin definitie, de natura subiectiva si nu are, in mod necesar si univoc, caracter obiectiv, ci poate da expresie si unor factori subiectivi.
Totodata, mai arata Avocatul Poporului, dispozitiile OUG 15/2016 incalca prevederile articolului 147 alineatul 4 din Constitutie, in conditiile in care legiuitorul delegat a nesocotit considerentele Deciziei nr. 334/2013 a Curtii Constitutionale, "aspect de natura sa puna in discutie respectarea principiului loialitatii constitutionale care impune ca adoptarea actelor normative sa aiba loc cu respectarea rolului Curtii Constitutionale si a deciziilor pronuntate de aceasta". Prin decizia mentionata, instanta de contencios constitutional a constatat ca dispozitiile Legii pentru modificarea si completarea Legii 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului sunt constitutionale in masura in care nu se aplica referendumurilor organizate in decurs de un an de la data intrarii in vigoare a legii.
„Or, in situatia de fata, Guvernul a adoptat un act normativ in materie referendara fara a tine cont de cele statuate de instanta de contencios constitutional in considerentele Deciziei nr. 334/2013, Ordonanta de urgenta nr. 15/2016 fiind adoptata chiar in timpul campaniei electorale pentru alegerile locale”, mai arata Avocatul Poporului.