Care este cel mai exportat produs agricol al României
Camioane, vapoare sau avioane încărcate cu tutun, seminţe de cereale, animalele vii şi carne au plecat de la noi către țări din Uniunea Europeană, anul trecut. Cea mai multă marfă a ajuns în ţările în care trăiesc mulţi români: Spania şi Italia.
Sunt însă şi exportatori care au succes în locuri îndepărtate. Aşa se face că vestiţii pufuleţi au ajuns până în Japonia. Americanii cumpăra conserve din legume româneşti, iar brazilienii apreciază Feteasca Neagră.
În loc de grâne, acum tutunul este cel mai exportat produs agricol al României. În total, ţara noastră a vândut anul trecut produse agroalimentare de 7 miliarde de euro, din care două treimi au avut destinaţia tari din UE.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Am trimis peste hotare în special materie primă - adică tutun, seminţe, cereale, animale vii, lactate şi carne, şi am cumpărat produse gata ambalate.
Spania şi Olanda cumpărat cel mai mult produsele agroalimentare româneşti. Exporturile în cazul lor trec de valoarea de 1 miliard de euro. În cazul Spaniei, explicaţia este că acolo există o comunitate puternică de români, iar în Olanda îşi au sediul multe companii internaţionale care se ocupă cu comerţul intracomunitar. În clasament urmează alte ţări în care trăiesc comunităţi mari de români - Italia, Franţa şi Germania. Sunt însă şi producători care exportă şi către destinaţii îndepărtate, din afara continentului.
De pildă, milioane de pungi cu pufuleţi româneşti ajung pe rafturile americanilor, australienilor ori asiaticilor. Sunt vânduţi simpli sau îmbrăcaţi în ciocolată, aşa cum se întâmplă în Japonia, pentru că şi asiaticilor le place combinaţia dintre dulce şi sărat.
Eliodor Apostolescu, producător de pufuleţi: Ajungem între 30 şi 200 de pungi pe magazin. Rulajul produselor este acelaşi, ori că suntem listaţi într-o reţea de magazine din New York, ori că suntem în Japonia, Austria. Înseamnă că, probabil, produsele noastre sunt cu largă adresabilitate, au depăşit barierele culturale. Vezi raion în alte ţări pe care scrie 'pufuleți'”.
Şi licorile româneşti sunt apreciate. Mii de sticle cu Feteasca Neagră şi cu lichioruri de fructe ajung în Canada, America, Brazilia sau chiar în Taiwan.
Costas Manoleas, reprezentantul unui producător de băuturi: „România este în topul producătorilor de vinuri din UE, așa că vinul produs aici este destul de bine cunoscut pe piețele asiatice.”
Exportatorii români au şanse mari de afirmare pe pieţele tradiţionale, către care exportau şi înainte de anii '90, spun specialiştii.
Claudiu Vrinceanu, coordonatorul unui program export Romanian Business Leaders: „Sunt mai multe pieţe tradiţionale în care România este mai apreciată decât alte ţări, ca Bulgaria şi Polonia. Românii pot depăşi alţi producători din regiune la capitolul preţ.”
În Arabia Saudită, de pildă, trimitem vapoare încărcate cu cereale şi animale vii. Arabii mai cumpără de la noi şi zahăr, dulciuri ori lactate.
În Statele Unite ale Americii, trimitem în special grâne şi, mai timid, pe lista şi-au făcut loc şi conservele de fructe şi legume, alături de vin.
Surprinzător, trimitem în Africa inclusiv cacao, pe lângă tone de cereale.