Afaceri de familie la spitalul Bagdasar Arseni. Cum a ajuns un pat sa coste 47.000 de lei. Reactia managerului
Guvernul a sesizat DNA pentru posibile fapte de natura penala constatate la Spitalul Clinic de Urgenta Bagdasar-Arseni Bucuresti.
Este vorba despre plata unor servicii de consultanta neprestate, plata a milioane de lei catre "firme de familie" care nu au lucrat nimic si cumpararea de echipamente la suprapret. Pentru echipamentele cumparate, adaosul comercial s-a ridicat si la 2.637%. In perioada supusa controlului, spitalul a fost condus de Anca Buliman, manager din iunie 2006.
In raportul Corpului de control al premierului privind verificarile facute la Spitalul Bagdasar-Arseni este mentionata, intre altele, efectuarea serviciilor de spalatorie si curatatorie uscata prin firme "de familie". Astfel, pentru perioada 2008 - 2012, aceste servicii au fost atribuite asocierii formate din firmele Blumarin International SRL Bucuresti (lider de asociere) si Cridor Imobiliara SRL Rosiorii de Vede. Controlul a aratat ca prima dintre firme nu a detinut echipamente, masini si personal calificat pentru executarea serviciilor, acestea fiind facute, in realitate, de cea de-a doua societate, la un pret inferior celui platit de spital.
Alegeri 2024
06:56
Alegeri prezidențiale 2024. A început votul în diaspora. Țara în care a fost deschisă prima secție
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
CITITI SI: Cum arata rezervele de lux ale spitalului Bagdasar Arseni, rezistente la un seism de 8 grade
"Prin interpunerea nejustificata intre prestatorul efectiv al serviciilor de spalatorie-curatatorie si beneficiarul acestora, in perioada 2008-2012, Blumarin International SRL a obtinut un avantaj patrimonial in cuantum de 1.801.825,56 RON, fara a presta, in realitatea, nicio activitate", se arata in raport.
In iulie 2012, aceleasi servicii au fost atribuite, pe patru ani, asocierii formate din Finiserv Global Consulting SRL Ciofliceni - Ilfov (lider de asociere) si Cridor Imobiliara SRL. Verificarile legate de prima firma arata ca aceasta desfasoara activitati de peisagistica, curatenie exterioara si intretinere parcari si nu detinea echipamente, masini si personal calificat pentru spalatorie-curatatorie. Ca si anterior, aceste servicii au fost prestate de Cridor Imobiliara.
In raport se mai mentioneaza, tot legat de firma Finiserv, ca sotul directoarei de atunci de la Bagdasar era economist la aceasta societate in perioada desfasurarii procedurii de atribuire, iar o persoana care detine 50% din partile sociale ale aceleiasi firme este fiica patroanei de la Blumarin - beneficiarul anterior al contractului pentru serviciile de spalatorie-curatatorie.
Corpul de control al premierului mentioneaza in raport si faptul ca a constatat "favorizarea anumitor operatori economici in obtinerea contractelor de achizitie publica privind furnizarea de mobilier, dispozitive si echipamente medicale".
Astfel, se precizeaza in raport, in 2011, membrii Comitetului director al spitalului au intocmit un Plan de mobilare a unitatii si un Plan de dotare a salilor de operatie, pe baza datelor transmise, la solicitarea spitalului, de catre societatile Radius Medical SRL Bucuresti (pentru mobilierul si echipamentele medicale specifice Sectiei de anestezie si terapie intensiva), Visa SA Petrosani (pentru mobilier de spital) si Medical Tehnologies International SRL Bucuresti (pentru aparatura si echipamentele medicale destinate dotarii salilor de operatii).
"Cei trei operatori economici au fost singurii furnizori carora unitatea spitaliceasca le-a solicitat, anterior initierii procedurilor de atribuire, date concrete cu privire la toate produsele pe care intentiona sa le achizitioneze (descrieri ale produselor, oferte tehnice, oferte de pret, pliante, cataloage), pe categorii de produse, respectiv: mobilier medical; mobilier si echipamente pentru terapie intensiva; aparatura si echipamente pentru dotarea salilor de operatii. Reprezentantii Spitalului Clinic de Urgenta Bagdasar-Arseni Bucuresti au organizat in mod formal procedurile de atribuire a contractelor de achizitie publica, pentru a da aparenta de legalitate achizitiilor. In realitate, documentatiile pentru procedura de atribuire au fost intocmite pe baza si intocmai datelor comunicate de Radius Medical SRL, Visa SA si Medical Tehnologies International SRL in ofertele tehnice si financiare transmise autoritatii contractante anterior initierii procedurilor de atribuire", se precizeaza in raport.
Potrivit Corpului de control al premierului, consecinta modului defectuos in care au fost organizate si desfasurate procedurile de atribuire a contractelor de achizitie a constat in majorarea excesiva si nejustificata, de catre furnizori, a preturilor de livrare a bunurilor catre autoritatea contractanta. Astfel, conform raportului, Radius Medical SRL (in prezent Gadagroup Romania SRL) a majorat de peste 2,69 ori pretul de vanzare catre spital fata de pretul de achizitie de la producatorii externi, obtinand un avantaj patrimonial de 1.579.512,27 lei (fara TVA).
La randul sau, Medical Tehnologies International a majorat de peste patru ori pretul de vanzare, obtinand un avantaj patrimonial de 4.399.506,82 lei (fara TVA), iar asocierea formata din Visa SA si Constantinescu GT&C a majorat de peste doua ori pretul de vanzare, obtinand astfel un avantaj patrimonial de peste 10 milioane de lei. In raport sunt mentionate si exemple de "adaosuri comerciale excesive" aplicate de catre distribuitori preturilor la care au fost achizitionate de la producatorii externi articolele de mobilier, dispozitivele si echipamentele medicale destinate dotarii pavilionului A al Spitalului Bagdasar-Arseni.
Astfel, pentru un carucior resuscitare complet echipat, pretul platit producatorului extern a fost de 4.641,79 lei (fara TVA), iar cel platit de spital - 127.050 lei, adaosul comercial fiind de 2.637,09%. Pentru un pat cu saltea cu presiune scazuta, autoreglabila cu 9 cilindri transversali, platit producatorului extern a fost de 5.393,53 lei (fara TVA), iar cel platit de spital - 47.460 lei, adaosul comercial fiind de 779,94%. De asemenea, se precizeaza in raport, pentru un bisturiu cu ultrasunete torsionale pentru disectie si coagulare, spitalul a platit 235.200 de lei fara TVA, fata de un pret de 29.443,53 lei la producatorul extern, adaosul comercial fiind de 698,81%.
Raportul Corpului de control al premierului va fi trimis, printre altele, DNA, ANI, Ministerul Sanatatii, Curtii de Conturi si Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice.
Reactia Ancai Buliman, manager din iunie 2006 la Spitalul Clinic de Urgenta Bagdasar-Arseni Bucuresti
Reporter: Va este teama ca veti fi pusa sub acuzare?
A.B. "Nu, nu mi-este teama."
Reporter: Ati apucat sa cititi raportul? Cum vi se pare aceste afirmatii ale Corpului de Control?
A.B. "In primul rand, eu nu am intrat in posesia niciunui exemplar al acestui raport. Concluziile le inteleg de la dumneavoastra, ca nu nu sunt dintre cele mai fericite, dar pentru mine este foarte important sa vad motivele si analiza care a dus la asemenea concluzii. Doar pe baza cunoasterii amanuntite a acestui raport am sa pot sa raspund concret. Din punctul meu de vedere, sunt lucruri care au mari semne de intrebare si care isi vor gasi raspunsul dupa ce voi avea o analiza foarte exacta a ceea ce se intampla acolo. E foarte relativ totul. Spunem ca un pret e mai mare fata de unul care ar fi normal in functie de ce? Vorbim de caracteristici tehnice similare? Ma indoiesc."
Sursa: Mediafax
Etichete: spital, guvern, dna, coruptie, control, Bagdasar Arseni,
Dată publicare:
16-03-2014 13:44