Posibilele cauze ale prabusirii elicopterului. Interviu cu experimentatul pilot Octavian Pita: care sunt principalele ipoteze
Martorii spun ca elicopterul a coborat lin, de parca nimic nu s-ar fi intamplat, si se asteptau ca aparatul sa urce la loc in orice moment.
Octavian Pita, un pilot de elicopter cu mii de ore de zbor la activ, atrage atentie ca pilotii zburau cu soarele in fata, deasupra luciului de apa, ceea ce ar fi putut sa-i induca in eroare in pirivinta altitudinii reale la care se aflau. La fel de posibila, spune pilotul, este si o defectiune tehnica la unul dintre motoare, care, din cauza greutatii, sa determine aparatul sa piarda din altitudine.
Putin dupa ora 4, elicopterul SMURD Eurocopter 135 se afla deasupra lacului Sutghiol.
Martor: "l-am vazut ca venea foarte lin, se apropia de apa. M-am gandit ca se va ridica. El venea foarte usor. In momentul in care a luat contact cu apa, s-a dat peste cap, s-a rupt coada si a intrat total la fund. Dupa 1 minut si jumatate au inceput sa iasa la suprafata resturi. Dupa 10 minute s-au auzit tipetele de ajutor."
Zbura deasupra luciului apei cu soarele in fata. Pilotii cu experienta spun ca astfel de zboruri sunt extrem de solicitante.
Octavian Pita: "Discutand despre soare, este vorba probabil o altitudine destul de joasa, in directia soarelui fara vant, ceea ce inseamna ca apa este foarte lina si atunci reflectia soarelui este extrem de puternica. Insa este posibil ca pilotii sa aiba o vizibilitate foarte slaba datorita reflectiei soarelui."
Raed Arafat: "Vremea era buna, repet, vremea era buna. Elicopterul era intretinut."
Octavian Pita: "Ce se intampla in momentul in care zbori spre soare, deasupre unei ape? Referinta fata de apa este destul de dificila si atunci trebuie sa verifici destul de des altitudinea pe care o ai inregistrata la bord."
Acest model de eurocopter nu este echipat cu aparatura care sa ii avertizeze automat pe piloti cand se apropie prea mult de sol. Asa ca nu-i exclusa o defectiune tehnica.
Octavian Pita: "De la martor, inteleg, coborare este lina si continua. Defectiunea sau cederea unui motor poate face ca elicopterul, in anumite conditii de presiune si temperatura, sa nu mai poata continua zbor la orizontala si sa coboare usor usor."
O ancheta privind motivul prabusirii este in plina desfasurare.
Ioan Rus: "Se va vedea dupa aceea, nu stiu daca a fost vreun stol de pescarusi, care este motivul pentru care s-a intamplat acest lucru."
Octavian Pita: "Elicopterul poate sa isi continue zborul. Sa zicem ca intra, trece prin sita. Opreste un motor, tot mai ramane unul."
Epava elicopterului a fost scoasa marti din apa. Si instrumentele de bord urmeaza sa fie analizate.
Octavian Pita: "Ceea ce ma suprinde este ca nu am vazut inregistrator de date."
O ancheta care sa stabilieasca definitiv cauza prabusirii poate sa dureze ani de zile si poata sa nu duca la niciun rezultat concludent.