Băcăniile sunt din nou la modă. Care sunt cele mai căutate produse
Băcănia - prăvălia cu de toate - revine în atenția românilor. Găsesc, aici, alimente aduse de la micii producători din apropiere, realizate în cantități mici și din ingrediente proaspete.
Brânzeturi, dulcețuri, zacuscă preparată în casă, mezeluri tradiționale - au toate câte o poveste, pe lângă gustul aparte.
Acum trei ani, Alina a renunțat la jobul stabil pe care îl avea în departamentul de resurse umane al unei fabrici, ca să se dedice propriei afaceri. A vizitat întăi zeci de producători și a ales marfa, apoi a început să promoveze alimente pe care oamenii nu le găseau în supermarketuri.
Alina Tomescu, proprietar băcănie: "A trebuit să facem foarte multe evenimente de degustare, în care am oferit produsele clienților pentru a le arăta că se poate mânca și altfel și mai sănătos și de la micii producători".
Băcănia este amenajată astfel încât clienții să poată mânca pe loc și chiar să lucreze de acolo. Iar gama de produse nu se termină niciodată.
Alina Tomescu, proprietar băcănie: "Avem iaurt de bivoliță, scrumbie de Dunăre marinată, zacuscă de pește, de novac, smântână grasă, tartinabil de caju cu ceapă și mărar, pastă de amarant cu ceapă roșie, lactate, pate de bibilică".
După ce a absolvit teologia și științele politioce, Vlad Boțîrcă, din Ploiești, a simțit că este mult mai atras de o veche rețetă de ghiudem de la el din zonă. S-a apucat să producă delicatesa, apoi a deschis și o băcănie, ca să o poate vinde.
Filozofia lui de afaceri este simplă.
Vlad Boțîrcă, proprietar băcănie: "Nu cumpara ceva ce bunica ta nu ar recunoaște drept mâncare. Parizerul are gustul autentic, dar absolut fară nicio... nimic adăugat în plus și carnea foarte curată".
Mihai Marinescu, din Pitești, vinde la băcănie nu doar alimente, ci și povești.
Mihai Marinescu, proprietar băcănie: "Toate produsele au o poveste faină. Fiind produse hand-made, putem discuta de cele mai iuți sosuri din lume, premiate internațional".
Reporter: "Văd că ai inclusiv fulgi de săpun, pentru rufe".
Mihai Marinescu, proprietar băcănie: "Exact, exact cum făceau bunicile noastre".
De regulă, în băcanii, clienții au nevoie de îndrumare, ca să știe ce să cumpere.
Așa se naște o relație specială cu patronul prăvăliei.
Mihai Marinescu, proprietar băcănie: "Aceasta este o chisăliță de prune, adusă din zona Tecuciului. Este o rețetă foarte, foarte veche, readusă la viață de o doamnă în etate. Era o mâncare făcută în repezeală de către bunicii noștri, cu nucă sau cu orez în anumite zone".
Cristian Mogda, proprietar băcănie: "E un loc special, am pus mult suflet".
Clienții sunt conștienți că preparatele de aici sunt mai scumpe decât cele produse industrial, dar se lasă fermecați de atmosfera magazinului.
Clientă: "Ne gândim la sănătate în primul rand și de aceea luăm produse naturale și ne gândim să trăim mai bine".
Băcăniile oferă o șansă în plus și micilor producători, care nu pot pătrunde în marile lanțuri comerciale.