Dan Diaconescu era in avionul Tarom lovit de fulger inainte de aterizarea pe aeroportul din Istanbul
Spaima teribila pentru 38 de pasageri ai cursei Tarom, Bucuresti-Istambul. Cand au aterizat pe aeroportul turcesc, avionul a fost lovit de un fulger. Din fericire nimeni nu a fost ranit, iar aeronava a ajuns cu bine la sol.
Se putea intampla o tragedie, spun specialistii in aeronautica, chiar daca avioanele sunt acum dotate cu dispozitive menite sa reduca sarcina statica de la suprafata aparatului de zbor.
Chiar inainte de a ateriza pe Aeroportul din Istanbul, pasagerii din cursa 264 Istanbul - Bucuresti aveau sa treaca prin clipe de cosmar. Aeronava lor a fost lovita de un fulger in timpul coborarii. Un zgomot asurzitor si o lumina puternica i-au ingrozit.
Cu multa prezenta de spirit, comandantul de bord a reusit sa redreseze aeronava, a anuntat turnul de control si a aterizat de urgenta. Nimeni nu a fost pus in pericol, spun reprezentantii companiei aeriene.
La prima vedere, avariile au fost minore, insa avionul a ramas la Istanbul, pentru verificari amanuntite. De altfel, o echipa de ingineri de la Bucuresti a ajuns acolo aseara pentru evalua pagubele. Alti 82 de pasageri care urmau sa zboare cu acelasi avion inapoi spre Romania au fost repartizati la alte curse. Printre ei si Dan Diaconescu. Omul de afaceri a si vazut aeronava avariata.
Totul e bine cand se termina cu bine, spun expertii in aviatie, avand in vedere ca dezastrele pot fi majore in astfel de situatii.
Concret, descarcarile electrice pot avea efecte imediate asupra computerelor de bord si a sistemelor principale de comenzi, dar si a anumitor parti din geometria aripilor.
Cu toate ca avioanele sunt protejate de fulgere cu niste dispozitive metalice ascutite, amplasate pe aripi, care asigura o incarcare antistatica, aparatul de zbor poate fi asadar grav avariat. De cele mai multe ori, primul contact al fulgerelor este cu extremitatile avionului, mai cu seama cu botul acestuia, acolo unde se afla si antena radar. Avand in vedere ca stratul de suprafata al aeronava este din aluminiu, un bun conductor al energiei electrice, fulgerul tranziteaza aparatul de zbor si se descarca spre coada.
Conform statisticilor, companiile aeriene au cel putin un asemenea incident anual. De departe insa cel mai grav accident de acest gen a avut loc in 1967, cand fulgerul a nimerit rezervorul de combustibil iar avionul a explodat pe loc.