Avioanele mari ar putea evita Aeroportul Otopeni. Asfaltul se rupe în timpul decolărilor
Pistele şi căile de rulare de pe aeroportul din Otopeni au nevoie urgentă de reparaţie. Altfel, nu mai pot veni avioane mari, pentru că o bucată din asfalt s-a rupt în timpul unei decolări.
Acum, aeroportul operează în condiţii speciale, iar pista este inspectata după fiecare aparat de categorie mare. Împreună cu o echipă de inspecţie, echipa Știrilor ProTV a intrat joi pe pistă, imediat după aterizarea unui asemenea avion, acelaşi care a distrus o bucată din asfalt.
Avionul companiei Israel Airlines, care a aterizat joi pe Otopeni, este unul de categorie E. Vorbim de un aparat peste media celor cu care operează de regulă companiile aeriene în România. Mai mari sunt doar uriaşele aparate cargo de categoria F.
Din cauza problemelor de pe pistele aeroportului, aceste avioane mari decolează şi aterizează în condiţii speciale. Fiecare manevră este urmărită de pe pistă de tehnicienii aeroportului.
Joi a fost aşteptat chiar avionul care a rupt pista săptămâna trecută. Asfaltul de pe marginea pistei, îmbătrânit şi crăpat, a fost spulberat de puternicele motoare ale avionului Boeing 747-400.
Nimeni nu a fost atunci în pericol, spun autorităţile, pentru că asfaltul de uzură are o grosime de 6 milimetri şi nu ar fi putut afecta aeronavă.
Imediat după ruperea asfaltului, timp de 10 minute, pista a fost închisă, iar suprafaţa afectată a fost refăcută. Dar pericolul nu a dispărut.
Valentin Iordache, purtătorul de cuvânt al Companiei Aeroporturi Bucureşti: "Există posibilitatea ca în cazul operării acestor avioane foarte mari, să mai apară exfolieri, dar acestea se pot produce pe zonele laterale ale pistei. acele zone care urmează să fie reparate în curând şi acestea nu au cum să pericliteze siguranţa operării pe aeroport."
Nici aceste denivelări de pe căile de rulare nu ar afecta avioanele, spun autorităţile pentru că ar avea până în 5 centimetri. Adică sunt la limita regulamentului.
Aceste gropi au apărut pe aeroportul din Otopeni din cauza deszăpezirilor, spun autorităţile aeroportuare. Însă ele nu pun în pericol siguranţa zborurilor pentru că pe aici circula doar maşinile. Avioanele nu au voie. Zona lor este strict delimitată de o linie dublă galbenă.
Acestea nu sunt însă singurele probleme de pe aeroport. Piloţii se plâng ca una din căile de acces pe pista nu are lumini pe centru. Iată discuţia dintre un pilot şi turnul de control.
"- Avem şi noi o curiozitate, Whiskey, când o s-o iluminaţi pe centru?
- Eu, la fel ca şi dumneavoastră, am citit şi prin presa, probabil o să se producă curând, foarte curând.
- Da, dumneavoastră staţi acolo pe scaun, noi, tot timpul o folosim. De aia suntem mai curioşi decât dumneavoastră.
- Nu, nu, să ştiţi că ne afectează foarte mulţi, ca şi noi lucrăm în acelaşi scop. Şi chiar ne doare. S-au întâmplat atâtea şi uite că nu s-a făcut nimic."
Problema va fi rezolvată doar atunci când pista va fi renovată, susţine Compania Aeroporturi Bucureşti. În prezent pista 1 este reparată pe trei sferturi şi se operează pe toată lungimea ei. Pe pista doi lucrurile stau mult mai rău, se decolează şi se aterizează pe 65 la sută.
Primele lucrări de mentenanţa vor începe de săptămâna viitoare promite compania şi vor costa 7 milioane de euro. Modernizarea ar urma să se termine în 2019, asta dacă nu se vor bloca licitaţiile aşa cum s-a întâmplat până acum.
În cazul blocării ambelor piste, o soluţie de rezervă ar fi aeroportul din Băneasa. Problema este că acest aeroport poate primi doar 300 de călători pe oră.