Autostrada Sibiu - Pitești prinde contur. Două companii din Turcia ar urma să construiască lotul 2
O asociere de firme din Turcia ar urma să construiască lotul doi al celei mai așteptate autostrăzi, cea dintre Sibiu și Pitești.
Este cel mai scump, dar și cel mai complicat tronson din țara noastră, pentru că va trece prin munți.
Firmele turcești ar urma să construiască aproape 50 de poduri, 7 tuneluri și un eco-duct, pentru animale. Prețul este pe măsură: un miliard de euro.
De mai bine de 30 de ani, România visează la o autostradă care să traverseze munții.
Sibiu - Pitești este șoseaua de viteză care are cele mai mari șanse să fie dusă la capăt. Lotul doi dintre localitățile Boița și Cornetu, de 30 de kilometri, are, în sfârșit, un posibil constructor. Tronsonul va avea și un ecoduct lângă localitatea Lazaret, pe marginea Oltului, care le va permite animalelor să traverseze râul.
Autostrada ar urma să fie făcută de două mari companii turcești asociate, Mapa și Cengiz. Au un portofoliu impresionant: autostrăzi, drumuri și centuri ale orașelor din lumea arabă și nu numai. Au contribuit și la construcția aeroportului din Istanbul, considerat cel mai mare din lume. Au terminat cu succes și centura Sofiei, o autostradă cu până la cinci benzi.
Aceasta ar fi prima lor lucrare din România, spune ministerul Transporturilor.
Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor: "Autostrada este spectaculoasă. Sunt viaducte mari, tuneluri".
Tronsonul trece pe lângă răul Olt și îl traversează de câteva ori, așa că ar urma să fie construite 49 de poduri. Un record pentru o autostradă din România. De asemenea, va avea șapte tuneluri săpate în munți, iar cel mai lung va fi de peste un kilometru și jumătate.
Tronsonul de aproape 30 de kilometri va costa în jur de un miliard de euro. Altfel zis, 30 de milioane de euro pe kilometru de autostradă, un alt record în cazul unei licitații pentru autostrăzi. Banii sunt 85% europeni, restul de 15% trebuie să vină din bugetul României.
Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor: "Prețul este dat de piață, s-au înscris firme la licitație, acesta este prețul care a reieșit".
Asocierea de firme din Turcia este singura care a depus oferta pentru lotul doi al autostrăzii Sibiu - Pitești. O comisie va cerceta documentele și prețurile, iar până la sfârșitul anului ar urma să fie semnat contractul.
Compania are apoi la dispoziție, conform caietului de sarcini, 18 luni ca să proiecteze lucrarea. Șantierul propriu-zis va dura 50 de luni, adică 4 ani și 2 luni. Astfel că, teoretic, în 2028 acest tronson ar trebui să fie gata.
Celelalte loturi ale autostrăzii, trei și patru, cu mai puține tuneluri și poduri, sunt, deocamdată, în licitații. Promisiunea pe care România și-a asumat-o în fața Uniunii Europene este că va termina autostrada până în 2030.