100.000 de români sunt așteptați la muncă în Europa. Planul pus la cale de Austria
Muncitorii români sunt doriți de țările vestice, care s-au trezit că le putrezesc culturile pe câmp din cauza pandemiei.
Aproape 100.000 de angajați sunt așteptați mai ales în Germania și Anglia și mulți au plecat deja. Iar unii regretă alegerea făcută. Spun că au fost înșelați de angajatorii străini și cer să fie readuși în țară.
Austriecii vor să înființeze o linie feroviară specială, care să ducă la muncă îngrijitori români pentru zeci de mii de bătrâni.
Csaba Bârsan este din Miercurea Ciuc și a plecat în urmă cu două săptămâni în Germania la cules de sparanghel.
Csaba Bârsan: „Aici la această firmă suntem plățiți la oră, 9 euro și 35 pe oră plus dacă scoatem peste normă atunci se plătește în plus”.
Românii plecați la cules de sparanghel în Germania se plâng de angajatori
Pe 9 aprilie, 13 aeronave care au preluat muncitori sezonieri din Cluj au plecat spre Germania. Unii susțin că odată ajunși în ferma de sparanghel și-au dat seama că oferta știută la plecare nu mai seamnă cu cea de la sosire.
Oamenii susțin că în loc să primească bani pentru orele muncite li s-a oferit 60 de cenți pentru kilogramul de sparanghel cultivat. În plus, angajatorul le-ar fi reținut și documentele de identitate.
Reprezentanta din România a fermei susține că muncitorii nu au respectat condițiile impuse. Ar fi părăsit ferma, deși ar fi trebuit să rămână în carantină pentru că România este considerată „zonă roșie".
Românii sunt așteptați și în Marea Britanie pentru muncă în agricultură
Autoritățile din Marea Britanie i-au încurajat pe șomerii englezi să aplice pentru locurile de muncă din agricultură. 35.000 s-au înscris, însă doar 3.000 s-au și apucat de treabă. Așa că românii sunt așteptați și acolo cu brațele deschise.
Și chiar dacă știu că există riscuri, tot mai mulți vor să plece. Zeci de tineri din comuna Tamas, județul Bacău, sunt deja în străînătate. Ionuț Bogdan pleacă în curând. A mai lucrat în Germania și Italia, iar acasă oricum n-are ce face.
Bogdan Ionuț, zilier: „În România ce să facem că ne da 12 milioane și nu ne ajung nici 2 săptămâni banii.”
Reporter: „În condițiile astea, că e riscul mare, sunteți dispuși să plecați la muncă?”
Bogdan Ionuț, zilier: „Da da. Să plecăm, chiar nu mai vreau să stau în România. Da că nu ai ce să faci. Nu te lasă să trăieșți, să mănânci o bucată de pâine.”
Ionuț Motan, zilier: „Câștigul e mai mult ca la noi. La noi munceșți degeaba. Ce munceșți azi diseară nu mai ai nimic. Dacă mergi cu ziua ti-ai luat un pachet cu țigări ai băut și un șpriț ti-ai luat ceva de mâncare și nu ai mai rămas cu nimic.”
Reporter: „Sunt riscurile mari, e pericol de boală, ce o să faci îți asumi riscul?”
Ionuț Motan, zilier: „Da cum să nu. Da aici nu e tot la fel? E același risc și în România. Stai închis în casă?”
Cei care își doresc să plece sunt sfătuiți de autorități să aleagă o agenție de forță de muncă acreditată. Autoritățile au emis un ghid ce va fi distribuit în toate aeroporturile. Ministerul Muncii va încheia un memorandum cu instituția similară din Germania astfel încât să fie respectate drepturile românilor ajunși la muncă acolo.
Austria vrea să aducă muncitori din românia cu un tren special
Guvernanții români se așteaptă ca în următoarea perioadă, peste 100.000 de români să plece la muncă în străinătate.
Un oficial austriac a declarat că vrea să introducă de luna viitoare o linie feroviară care să ducă săptămânal muncitori în Austria, având în vedere că 33.000 de persoane depind de îngrijire continuă, iar mare parte dintre aceste posturi sunt ocupate de români.
Oficialii noștri au primit vineri o solicitare oficială pe care o vor evalua în următoarele zile.
Austria a decis să introducă un tren de noapte care, săptămânal, începând cu data de 2 mai, va aduce muncitori din România care să asigure servicii pentru persoanele care necesită îngrijire permanentă din Austria.
Sistemul de îngrijire medicală din Austria este puternic dependent de mâna de lucru din Europa de Est, iar autorităţile de la Viena au deschis graniţele pentru muncitorii care fac naveta pe distanţe mici din ţările vecine Slovacia, Cehia, Ungaria şi Slovenia.
Plecările din Timișoara ar putea avea loc de trei ori pe săptămână
Trenul poate transporta mai mulţi oameni într-o singură călătorie decât un avion, iar călătorii cu trenul pot păstra şi distanţa socială necesară.
”Mă bucur că, în ciuda închiderii graniţelor, am putut pune la punct un coridor comun pentru lucrătorii din România”, a declarat ministrul austriac al Afacerilor Europene, Caroline Edtstadler, într-un comunicat de presă.
Ea a precizat că aproximativ 33.000 de persoane din Austria depind de serviciile de îngrijire continuă.
Cursa directă cu trenul de noapte între Timişoara şi Viena va începe cu un tren pe săptămână, dar ar putea fi extinsă la trei trenuri pe săptămână, se mai arată în comunicatul Ministerul austriac al Afacerilor Europene.