Aplicația CFR care le permite elevilor și studenților să-și cumpere bilete online. De ce încă se înghesuie la ghișee
În curând, vom putea cumpăra bilete online pentru călătoriile cu trenul și de pe aplicațiile private de transport integrat. La început va fi un program pilot pentru zonele metropolitane din București și Alba-Iulia care va fi extins ulterior în toată țara.
Până atunci, călătorii au la dispoziție aplicația online dezvoltată de CFR Călători care, după mai multe actualizări, le permite, studenților să-și cumpere abonamente online și să nu mai aștepte la coadă, la ghișeu. Aplicația are însă unele limitări.
Tânără: „Nu am aplicația CFR”.
Reporter: „De ce?”
Tânără: „Nu am fost informată de ea”.
Reporter: „Vii și stai la rând să îți iei bilet?”
Tânără: „Da”.
Călătorii încă nu știu de aplicația CFR
Încă necunoscută pentru mulți dintre cei care călătoresc cu trenul, aplicația CFR Călători le permite elevilor și studenților să își cumpere bilete online sau abonamente gratuite în baza legitimației, fără să mai aștepte la ghișeu.
Studenții până în 30 de ani au o reducere de 90%, în timp ce tinerii care provin din familii in care unul sau ambii părinți au decedat sau cei din centrele de plasament călătoresc gratuit.
Cum nu există un sistem informatic care să integreze datele de la universități cu cele operate de companiile feroviare, tinerii care nu au primit încă legitimația sunt nevoiți să aștepte la coadă.
Studenți: „Ne trebuie legitimatia ca să cumpăram online, nu s-a eliberat de la facultate și cred că pe la jumătate lunii octombrie”.
Reporter: „Și atunci trebuie să veniți să faceți un drum până la Gara?”
Studenți: „Da, pentru a cumpăra biletul”.
Platforma de vânzare a biletelor, folosită de doar câteva sute de ori într-un an
În paralel, Autoritatea pentru Reformă Feroviară se străduiește de mulți ani să dezvolte o platformă unică pentru vânzarea biletelor. Deocamdată nu există o aplicație mobilă, ci doar un site care funcționează la adresa bilete.infofer.ro, unde găsiți programul trenurilor pentru toți operatorii feroviari, harta traseului, dar și opririle.
Platforma a fost lansată de aproximativ un an, însă au fost vândute doar câteva sute de bilete. Așa că autoritățile se gândesc acum sa încheie diferite parteneriate cu dezvoltatorii privați de aplicații de transport integrat: adică acele aplicații care vă permit să cumpărați bilete pentru autobuz sau să plăți parcarea.
Ștefan Roșeanu, director al Autorității Feroviare Române: „Cum spun în mod exagerat cateodată, esti familiarizat să lucrezi cu aplicația hipermarketului la care te duci, de regulă, să faci cumpărăturile, poți să găsești și acolo un bilet - cumpărăr bilete CFR , trebuie să îl găsesti. Avem patru firme care sunt interesate și lucrează cu noi în a dezvoltat tot sistemul de aplicații plus regulamentul prin care firmele care vor dori să achiaseze acest sistem”.
În lunile următoare aplicația va funcționa pentru zonele metropolitane din București și Alba Iulia.
Mihai Crăciun: „Digitalizarea cumpărării biletelor este fundamentală pentru a convinge oamenii să aleagă trenul. Această călătorie nu este deplasarea cu trenul este toată experiența, din momentul în care mă hotăresc să folosesc trenul până la destinatie”.
În străinătate, astfel de aplicații funcționează de ani de zile și permit vânzarea de bilete inclusiv pe rute internaționale.