Animație grafică. Cum ar fi fost sabotate semafoarele din Capitală. Reacţia UTI

×
Codul embed a fost copiat

Sfârșitul de an marchează în București un incident grav și fără precedent. Reprezentanții municipalității au anunțat că sistemul de semaforizare a fost accesat ilegal de persoane necunoscute care ar fi schimbat timpii pentru culorile afișate.

Și astfel ar fi reușit, în unele cazuri, inclusiv să afișeze verde, în același timp, pentru toți participanții la trafic, pietoni sau șoferi. "Suspecții au urmărit pierderea de vieți omeneşti și pagube materiale", susțin oficialii. Convinși că sunt ținta unor acte de sabotaj, au anunțat poliția. Anchetatorii au un cerc de suspecți.

Reacţia UTI

Reprezentanţii municipalităţii spun că prima accesare ilegală a avut loc pe 28 decembrie, vineri, la un semafor din sectorul 3 al capitalei. Este poziţionat chiar lângă policlinica Titan, aşadar o zonă aglomerată a Bucureştiului. În acest caz, persoane deocamdată necunoscute, ar fi reuşit să pună semafoarele pe galben intermitent.

Dar în alte 3 intersecţii, din sectorul 2 şi 3, acţiunile lor ar fi putut avea consecinţe dramatice. Reprezentanţii primăriei Capitalei spun că toate semafoarele din intersecţie au indicat, în acelaşi timp, culoarea verde, atât pentru pietoni, cât şi pentru şoferi.

Citește și
Trucul prin care s-a câștigat marele premiu de peste 9 milioane de euro la 6 din 49. Biletul a costat 4.413 lei

Aurelian Bădulescu, viceprimarul Capitalei: ”Rezultatul care urma să apară este clar: coliziunea în lanţ şi caramboluri care aveau acest tip de diagrama modificată. Este vorba de o acţiune a unei persoane care a urmărit un scop: crearea, la nivelul Bucureştiului, prin introducerea acestor diagrame, de pierderi de vieţi omeneşti şi pagube materiale. Eu cred că atunci când faci aşa ceva urmăreşti nenorocirea unor oameni .”

Pentru oficiali, aşadar, lucrurile sunt clare: sunt convinşi că e vorba de o mână criminală şi exclud posibilitatea unor defecţiuni tehnice. Şi tot ei spun cine ar fi putut să intervină în sistem: operatorii care au montat şi lucrat cu acel tip de semafoare. Sunt semafoare vechi, neintroduse în sistemul centralizat de monitorizare de la nivelul Capitalei care, spun reprezentanţii municipalităţii, nu pot fi accesate sau atacate cibernetic.

Aceste semafoare vechi au un sistem de dirijare locală care poate fi manipulat, însă doar de persoanelele care au cheia de la cutiile de comandă, dar şi aplicaţii speciale prin care să genereze noi comenzi pentru semafoare.

Reprezentant Asociația victimelor accidentelor auto: ”Dacă aceasta info este reală exista o vulnerabilitate evidentă a sistemului de gestionare a semafoarelor din Capitală care scoate la iveală o situaţie foarte gravă. Când o persoană neautorizată are acces la astfel de sisteme şi poate modifica timpii de funcţionare sau poate modifica modul atunci sigur vorbim de o situaţie de vulnerabilitate şi cei care administrează au o problemă.”

Cazul fără precedent a intrat în atenţia poliţiştilor, care au primit o plângere penale. Până la soluţionare cazului, oficialii spun că au luat deja măsuri şi că în acest moment nu se mai pot opera modificări în diagramele semafoarelor, fie ele vechi sau noi.

Primăria Capitalei a dispus proceduri suplimentare de monitorizare şi control în intersecţii

Primăria Capitalei precizează că duminică au fost stabilite proceduri suplimentare de monitorizare şi control în toate intersecţiile, astfel încât această infrastructură să funcţioneze în parametri normali.

Măsurile vin după ce s-a constatat că în cursul zilelor de vineri şi sâmbătă s-ar fi intervenit la semaforizarea de pe bulevardul Nicolae Grigorescu - Policlinica Titan, sector 3, fiind modificat programul de semaforizare.

"Având în vedere incidentele înregistrate în perioada 28-29 decembrie la sistemul de semaforizare din intersecţia de la Policlinica Titan, la Primăria Municipiului Bucureşti a avut loc duminică o şedinţă tehnică la care au participat, alături de viceprimarul Aurelian Bădulescu, reprezentanţi ai Administraţiei Străzilor împreună cu operatorul sistemului de semaforizare, Compania Municipală Managementului Traficului Bucureşti SA (CMMTB), precum şi reprezentanţi ai direcţiilor de specialitate cu atribuţii în domeniu din cadrul Primăriei Municipiului Bucureşti", se precizează într-un comunicat.

De asemenea, arată PMB, echipele de intervenţie ale CMMTB se află 24/24 în teren pentru a remedia, în caz de necesitate, eventualele defecţiuni la sistemul de semaforizare, aşa cum s-a procedat şi până acum.

Totodată, cu ocazia acestui incident, Primăria Capitalei doreşte să atragă atenţia asupra stării tehnice în care PMB a preluat sistemul de semaforizare, deşi timp de peste 10 ani a existat un contract de modernizare, mentenanţă, intervenţie şi service pentru sistem, încheiat cu compania UTI.

PMB reaminteşte că, în 28 şi 29 decembrie, reprezentanţii Companiei Municipale Management Trafic Bucureşti au depus o plângere penală după ce au avut loc accesări ilegale ale echipamentelor de semaforizare, cu potenţiale consecinţe deosebit de grave.

"Menţionăm faptul că, din punct de vedere tehnic, doar persoane specializate, care au cunoştinţele şi echipamentele necesare, pot să acceseze automatele de dirijare şi să modifice diagramele", se menţionează în comunicat.

Reacţia UTI
Într-un drept la replică transmis către Ştirile ProTV pe 7 ianuarie 2019, reprezentanţii companiei UTI afirmă că resping ferm "orice alăturare a societății noastre cu situația deplorabilă în care se găsește acum traficul din Capitală și amintim că această înrăutățire a apărut după 2013, anul în care a expirat perioada de garanție a sistemului, asigurată de societatea noastră, sistem care la acea dată avea doar 96 de intersecții modernizate din totalul de 450."

"UTI nu a răspuns niciodată de mentenanța sau de starea tehnică a traseelor de cabluri, a camerelor tehnice, a alimentărilor cu energie electrică sau a dulapurilor cu echipamente amplasate în intersecții. Aceste părți din sistemul de trafic au fost întotdeauna în responsabilitatea directă a Administrației Străzilor București (ASB). Dintre toate aceste subsisteme, UTI a avut în mentenanță numai calculatoarele de trafic amplasate în dulapurile de echipamente ale ASB, camerele video din intersecții și echipamentele de comunicații. Ori, niciuna dintre pozele vehiculate nu este a subsistemelor sau echipamentelor livrate de UTI".

De asemenea, reprezentanţii companiei precizează că "nici acele controlere (calculatoare de trafic) care au fost „hăckuite” nu au fost livrate de UTI, nu fac parte din intersecțiile modernizate de UTI".

Reprezentanţii UTI susţin că "PMB își asumă restrângerea cercului de „suspecți” doar la cei 8 tehnicienii ai PMB și ai UTI, menționând însă clar că cei ai PMB trebuie excluși, insinuând astfel voalat că adevărații „suspecți” sunt de la UTI, firma de la care PMB a preluat mentenanța. Reaua credință prin omisiune poate fi ușor demonstrată însă prin faptul că cel puțin alte trei companii mai au expertiză tehnică pentru acest tip de echipament, companii care au lucrat ca subcontractori ai Administrației Străzilor București, pentru mentenanța acestor echipamente."

"Menționăm în acest sens că predarea sistemului de către UTI s-a făcut în decembrie 2017, la finalizarea acordului cadru de mentenanță, iar în procesul verbal de predare primire nu s-a făcut nicio mențiune referitoare la starea precară a sistemului, PMB neridicând nicio obiecție."

"UTI a făcut pe parcursul anilor zeci de sesizări/propuneri scrise de remediere accelerată și responsabilă a întregului sistem, propunând măsuri concrete în acest sens. După expirarea contractului de garanție pentru primele 96 de intersecții modernizate și integrate în sistem, la finele anului 2013."

"UTI nu a mai putut reacționa și remedia rapid defecțiunile sistemului. Contractele cadru de mentenanță pe care le-am mai avut pentru aproape toate intersecțiile din București în perioada 2015–2017 au fost simple contracte de intervenție și remediere la cererea Administrației Străzilor."

"Pentru corecta informare a opiniei publice solicităm să se facă publică lista cu intersecțiile integrate în 2018 de către CMMTB. Din informațiile pe care le deținem, singurele intersecții care au fost modernizate în ultimi ani sunt intersecțiile de pe bulevardele Pantelimon, Liviu Rebreanu și Iuliu Maniu (36 de intersecții în total), în cadrul unor contracte de reabilitare a arterelor menționate, intersecții care au fost modernizate de către UTI până în decembrie 2017. În aceste condiții, considerăm că afirmația potrivit căreia noua companie de trafic a Primăriei (CMMTB) a integrat în sistemul centralizat peste 40 de intersecții în 2018 este o dezinformare."

Pe Instagram-ul Știrile ProTV găsiți imaginile momentului din România, dar și din lume!  

CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!

Articol recomandat de sport.ro
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
Citește și...
O avarie majoră a lăsat Craiova în frig. Zeci de mii de oameni și fabrica Ford au rămas fără căldură
O avarie majoră a lăsat Craiova în frig. Zeci de mii de oameni și fabrica Ford au rămas fără căldură

O avarie puternică la unul dintre cazanele societății care livrează energie termică în Craiova a lăsat 40.000 de apartamente fără căldură.

Sărbători de iarnă pe Valea Prahovei sau în Poiana Brașov. Cât costă un pachet de Crăciun sau de Revelion pentru o persoană
Sărbători de iarnă pe Valea Prahovei sau în Poiana Brașov. Cât costă un pachet de Crăciun sau de Revelion pentru o persoană

Dacă n-ați planificat încă sejurul pentru sărbătorile de iarnă, aflați că pe Valea Prahovei și în Poiana Brașov gradul de ocupare este de 60%.

UE impune reguli stricte pentru combaterea defrișărilor ilegale. România, surprinzător, în categoria „fără risc”
UE impune reguli stricte pentru combaterea defrișărilor ilegale. România, surprinzător, în categoria „fără risc”

Uniunea Europeană impune reguli stricte. O serie de produse nu vor putea fi vândute în statele membre dacă provin din păduri defrișate sau degradate.

Recomandări
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână

Unul din cele mai bune licee din București, Colegiul Național Gheorghe Lazăr, a simțit că trebuie să se reinventeze. În urmă cu patru ani directoarea a gândit un proiect pilot îndrăzneț, mai apropiat de cerințele actuale ale învățământului.  

TAROM și-a
TAROM și-a "pensionat" o parte din flotă. Soartă grea pentru unele avioane Airbus A318

Avioane Airbus care au aparținut flotei TAROM au ajuns la fier vechi. Două dintre acestea au fost dezasamblate de noul proprietar direct la Otopeni.

ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”
ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”

Scene de infarct joi dimineță pe autostrada A3, între București și Ploiești. 12 mașini s-au izbit că niște popice într-un carambol care a forțat autoritățile să activeze planul roșu de intervenție.