Angajații sunt din nou interesați de start-up-uri, după doi ani în care voiau numai multinaționale
Micile afaceri din România merg tot mai bine de la începutul acestui an. Multe se extind, iar administratorii lor caută oameni pe platformele de recrutare. Și chiar găsesc.
Românii, mai ales cei tineri, sunt de acord să lucreze în companii mici cu mai puțin de 50 de angajați. În pandemie au preferat însă companii mari, multinaționale, care le sugerau mai multă stabilitate.
Ariel Constantinof conduce un start-up în industria media. La final de 2021 erau implicate doar 4 persoane în mica afacere. Dar pentru că activitatea a început să meargă tot mai bine, și-a extins echipa.
Ariel Constantinof: „Am ajuns acum să fim 11 în echipă. Am accelerat foarte tare începând cu anul acesta - şi, ca orice antreprenor, te prinzi că nu poţi să le faci pe toate şi ai nevoie de oameni de calitate în jurul tău, ca să crească treaba.”
Multe companii mici au început să recruteze intens de la începutul acestui an. O singură platformă de slujbe a înregistrat peste 100.000 de anunțuri doar din partea acestor firme aflate la început de drum. Cele mai multe oferte au venit din IT, retail, publicitate, marketing, PR și call center.
O singură platforma de recrutare a înregistrat, doar anul acesta, 7 milioane de aplicări pentru locuri de muncă. Dintre acestea, 2,5 milioane au fost pentru companii mici, sub 50 de angajaţi, adică 35% din total. Cele mai multe au venit din oraşele mari: București, Cluj, Timişoara şi Iaşi.
Ana Călugăru, manager de relații publice - platformă de recrutare: „Candidaţii sunt din nou deschişi să lucreze în astfel de companii, după doi ani în care i-am văzut atraşi mai degrabă de angajatorii mari şi foarte mari, de companiile multinaționale, pe care le asociau cu ideea de stabilitate, bugete mai mari şi oportunităţi mai mari de creştere în carieră.”
Cei mai interesaţi să lucreze într-un start-up au fost tinerii, cu vârste cuprinse între 18 și 35 de ani.
Tendința este acum întoarcerea la birou
Studiul unei alte companii mari de recrutare de la noi arată că anul acesta tendința angajaților a fost întoarcerea la birou. Aproape jumătate dintre participanţi au declarat că au revenit complet, o treime lucrează în sistem hibrid, iar restul de acasă.
Interesant este că cei care încă muncesc de acasă spun că s-ar întoarce la birou, dacă ar primi mai multe beneficii.
Alexandra Colceru, reprezentant al unei platforme de recrutare: „Ar fi mâncarea, sau gustările gratuite, un design plăcut al biroului, spaţii de relaxare, zone verzi, fructe - şi, totodată, 13% au declarat că vor să vină la birou cu animalul de companie.”
Același sondaj arată că 6 din 10 angajați și-ar dori ca angajatorul să se preocupe de crearea unui mediu de lucru cât mai plăcut, iar alţii spun că angajatorul ar trebui să le dea libertatea să-și personalizeze spațiul de lucru pentru a-l face mai confortabil.