Anchetă: Cauza unui incident de zbor grav cu o aeronavă TAROM - discuţii "nerelevante" purtate în cockpit
Discuţii "nerelevante" purtate în cockpit, şi neatenţia echipajului au provocat un incident de zbor calificat drept "grav" de către comisia de investigaţii care se ocupă de siguranţa aviaţiei civile.
Practic, piloţii unei curse Bucureşti-Iași, au încadrat greşit avionul pentru decolare aşa că aeronava a distrus sistemul de balizare pe o distanţă de 700 de metri.
Mai mult decât atât, nici nu ar fi anunţat imediat cauzele pentru care ar fi întrerupt brusc decolarea, şi au pus în pericol alte trei aeronave. Până la această oră, reprezentanţii Tarom nu au comentat incidentul petrecut în octombrie 2016.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Aeronava de tip ATR 72 cu 38 de pasageri la bord şi 4 membri ai echipajului trebuia să decoleze de pe aeroportul Henri Coandă cu destinaţia Iaşi. La ora 21 şi 8 minute avionul a început să ruleze pe pistă, dar după 700 de metri echipajul a întrerupt decolarea din cauza unor vibraţii la roata de bot.
Comisia de investigaţii a concluzionat că piloţii au poziţionat avionul greşit pentru decolare, iar aeronava a rulat pe linia balizajului luminos pe marginea din dreapta pistei.
În raportul final de investigaţie privind siguranţă în aviația civilă apar imagini cu avariile pe care aeronava le-a suferit într-un moment denumit - fază critică a zborului - adică decolarea.
1. anvelopa din față stanga are urme lăsate de impactul cu balizele şi cioburi care au trapuns cauciucul
2. fuselajul ventral - adică burta avionului are multe urme lăsate de părţile metalice ale balizelor dar se observă şi locuri în care învelişul aeronavei a fost străpuns
3. palele elicei unuia dintre cele 2 motoare au fost şi ele avariate, piloţii aeronavei au aliniat avionul pe linia balizajului crezând că este axul central al pistei şi au distrus sistemul luminos de ghidare pe o distanţă de 700 de metri.
Imediat după ce au fost sesizate vibraţiile nefireşti piloţii au anunţat turnul de control ca avionul opreşte brusc decolarea.
Investigaţia a scos la iveală faptul că în cabina pilotului şi copilotului - două femei în vârstă de 32 respectiv 31 de ani, au fost înregistrate și convorbiri nerelevante pentru fazele critice ale zborului.
Pilotul secund nu a monitorizat în mod continuu manevrele pe timpul rulajului și nici spațiul înconjurător, iar pilotul comandant, probabil pe fondul rutinei, a abordat incorect o fază critică a zborului, respectiv alinierea în vederea decolării. Suplimentar, atenția echipajului a fost distrasă și de discuții irelevante.
Ancheta privin incidentul aviatic petrecut în octombrie 2016 a durat 5 ani, iar raportul a fost întocmit abia după ce s-au adunat toate informaţiile: de la condiţiile meteo, vizibilitate, la convorbirile purtate în cabina piloţilor dar şi după ce s-a făcut o simulare cu acelaşi tip de aeronavă. Scopul acestui acestor rapoarte este de a preveni alte incidente aviatice.