ANATOMIA UNUI DEZASTRU, PARTEA II. Cum au disparut sectii intregi dintr-o uzina intinsa pe mai bine de 130 de hectare
In anii 70-80 muncitorii erau scosi din productie la UCMR pentru a construi case de vacanta, destinatii ieftine pentru turismul resitean. Odata cu devalizarea uzinei, au inceput sa dispara bunuri importante din patrimoniul comunitatii.
Un ponton cu case de vacanta construite prin munca patriotica si-a schimbat intr-un mod suspect proprietarul.
Ochii rechinilor economici s-au atintit si asupra muzeului locomotivelor cu aburi, valori greu de calculat in bani, caci sunt simboluri ale istoriei si civilizatiei industriale.
Dupa ce a prins gustul contractelor cu Hidroelectrica, atentia lui Buzaianu s-a abatut si asupra UCMR-ului, compania care a construit aproape 80 la suta din sistemul hidroenergetic romanesc. Sub conducerea lui Adrian Chebutiu, activitatea conexa la UCMR s-a redus si a ajuns sa se bazeze exclusiv pe contractele hidrotehnice.
De pe uzina intinsa pe mai bine de 130 de hectare au inceput sa dispara sectii intregi si, odata cu ele, si peste 10 mii de angajati. Toate acestea in paralel cu incapacitatea institutiilor statului de a stopa subminarea economiei nationale prin activitatile de la UCMR.
Cosmin Savu: A fost cumparata pentru a se inchide, pentru a fi devalizata sau vanduta pe bucati?
Adrian Chebutiu: E o intrebare careia astazi eu incerc sa-i gasesc raspuns. Daca ma uit prin prisma implicarii actionarului in activitatea UCMR si in respectarea de catre actionar a angajamentelor comerciale luate in raport cu UCM Resita anterior privatizarii as spune ca a fost mai degraba un moft achizitia uzinei.
Este momentul in care prin managementul lui Adrian Chebutiu si mana sa dreapta, Adrian Preda, incepe reorganizarea UCMR desprinzand din compania mama cel putin inca 15 firme cu personalitate juridica proprie.
Apar firme care sa faca independent productia de piese turnate, echipamente electrice, tamplarie in lemn sau structuri metalice. In grup intalnim insa si firme care furnizeaza energie electrica sau gaz sau firme de paza si produse farmaceutice.
Toate acestea semneaza contracte de administrare cu AC Management, o firma infiintata si controlata de Adrian Chebutiu.
UCMR ramane doar cu productia pieselor pentru hidrocentrale pe doua dintre platforme - Calnicel si ABC.
Platforma Mociur este una dintre cele pe care UCMR le avea in Resita. Ea fost si prima care a luat drumul fierului vechi. O mare parte din cladirile care erau aici pe platforma au fost daramate si au disparut.
Iulian Georgevici a intrat stagiar in 1983 pe una dintre cele trei platforme ale UCMR.
Ati fost director aici pe Turnate - UCM Turnate?
IULIAN GEORGEVICI, fost director UCM Turnate: Da, frumos spus, suna ca o sentinta in clipa in care ai fost ceva.
A fost o buna bucata de vreme director in sectorul cald, acolo unde unde se turnau semifabricatele.
A revenit ca director la sectia Turnate in momentul in care colosul se prabusea, a inteles tarziu suveica devalizarilor din companie.
IULIAN GEORGEVICI-fost director UCM Turnate: "Nu cunosteam in totalitate provenienta datoriilor, morfologia datoriilor si am vazut ca o parte provenea pe un credit bancar luat pe spezele UCMT-ului si o parte din furnizorii de utilitati, inclusiv partea de energie electrica care era vanduta UCMT-ului printr-o alta firma a grupului".
UCM Turnate, una dintre companiile grupului, a fost spulberata, taiata si data la fier vechi. Iulian Georgevici reprezinta acum o companie turceasca care dezafecteaza ultimele cladiri din zona.
In 2009 UCMR intra intr-o perioada dificila. Daca pana atunci si-a respectat obligatia din contractul de privatizare de a plati obligatiile la zi, uzina intra in incapacitate de plata. Este si anul in care Buzaianu pare a fi intrat in dizgratia presedintelui Basescu si Fiscul sub conducerea lui Sorin Blejnar reactiveaza datoriile istorice, iar UCMRul se indreapta cu pasi repezi spre insolventa.
In noiembrie 2010 la UCMR descind procurorii DNA
Cu cateva luni inainte din curtea uzinei se vandusera, fictiv, 4 motoare vechi pentru suma de 250 de milioane de euro plus TVA catre Libarom Agri SRL, una dintre firmele lui Said Baaklini, un apropiat de-al lui Sorin Blejnar, seful Fiscului.
Contractul s-a facut sub pretextul tehnologizarii unei centrale din Africa, in Republica Guineea, iar Baaklini, un protejat al serviciilor secrete romanesti a cerut de la stat returnari de TVA de 60 de milioane de euro.
A existat chiar o scrisoare trimisa de prim-ministru din Guineea care solicita ajutorul premierului Boc in afacerea motoarelor semn ca aranjamentul avea beneficiari sus-pusi.
Remus Borza: "Aia n-a fost afacere, aia a fost o teapa. E o evaziune fiscala, e un dosar penal. Niste motoare abandonate prin curtea fabricii din '80, care erau si casate".
Administratorul UCMR si mana sa dreapta, Adrian Preda, au fost condamnati definitiv in afacerea motoarelor la 5 ani inchisoare, iar sirianul Said Baaklini la 4 ani si jumatate de inchisoare.
La 25 de kilometri de Resita, pe malul lacului Gozna sau lacul Valig cum este cunoscut, s-a construit pe vremuri o ministatiune.
Locatia din mijlocul Parcului National Semenic a fost ani de zile destinatia ieftina pentru muncitorii resiteni.
In contul unor facturi restante catre AC Management, firma controlata de Adrian Chebutiu primeste de la UCMR trei vile si debarcaderul de la Valiug care au fost transformate intr-un luxos complex hotelier.
Insolventa de la UCMR din 2011 a adus dupa ea o gramada de neajunsuri pentru comunitate. Cu ani in urma, uzina a organizat in parcul Triaj din oras un muzeu in aer liber dedicat locomotivelor cu aburi. Primaria a facut nenumarate demersuri pentru a prelua locul care se identifica cu istoria Resitei.
Administratorii UCMR de dupa privatizare au infiintat o fundatie dupa numele vechi al uzinei: Fundatia Uzinele de Fier si Domeniile Resita.
A luat numele fostei denumiri a fabricilor din Resita, UDR, o fabrica care ar fi trebuit sa aiba grija de aceste locomotive. In 2011 cand trenul regal a sosit la Resita, finantarea de vreo 120 de mii de lei a fost realizata de Eurometal, o firma desprinsa din UCMR care ulterior a intrat in insolventa.
Desi sunt tot in paza administratiei locale, locomotivele se deterioreaza si nu pot fi reconditionate.