ADORMIREA MAICII DOMNULUI, traditii si obiceiuri, Zeci de mii de pelerini s-au inchinat la Manastirea Nicula
Crestinii praznuiesc luni Adormirea Maicii Domnului, o sarbatoare care nu indeamna la mese intinse, ci la cugetare.
Peste 40 de mii de credinciosi s-au indreptat, ca in fiecare an, spre Manastirea Nicula, unde s-au inchinat la icoana facatoare de minuni de acolo. Marea de pelerini a luat parte la o slujba emotionanta si au inconjurat lacasul de cult cu lumanari in maini.
In miez de noapte, dealul de langa Manastirea Nicula din Cluj parea neincapator. Zeci de mii de oameni, cu lumanari aprinse in maini, au luat parte la o slujba speciala. Credinciosii au ignorat oboseala si racoarea si nu s-au clintit din loc nici macar o clipa. Timp de aproape patru ore, au cantat si au inaltat rugaciuni fierbinti spre cer. Apoi, un sobor impresionant de preoti, insotit de pelerini, a inconjurat lacasul de cult.
La finalul procesiunii, Icoana a fost dusa inapoi in manastire. Momentele au fost unele emotionante, dupa cum povesteste si aceasta femeie care crede cu tarie in puterile tamaduitoare ale icoanei. Si, cu toate ca nu a dormit mai deloc in ultimele doua nopti, spune ca rezista datorita credintei. "Si cand veneam bolnava de acasa, dar mergeam acasa sanatoasa, mergeam acasa ca o fata, de aceea abia astept aceasta sarbatoare."
Pentru multi dintre pelerini, a devenit deja o traditie ca de Adormirea Maicii Domnului sa ajunga la Nicula. Cel mai mare pelerinaj ortodox de peste an din Ardeal se va incheia luni.
Adormirea Maicii Domnului - traditii si obiceiuri
Praznicul Adormirii Maicii Domnului, unul din cele 12 praznice imparatesti ale Bisericii Ortodoxe, este sarbatorit la 15 august. Astazi nu este praznic de sfinti, spune arhimandritul Ilie Cleopa. Astazi Biserica lui Dumnezeu dreptmaritoare praznuieste pe Imparateasa tuturor ingerilor si a tuturor sfintilor. Nu se poate asemana cinstirea robilor cu a imparatilor. Astazi este praznic imparatesc, pentru ca Maica Domnului, Imparateasa a toata faptura, se muta la cer.
Despre Maica Domnului parintele Ilie Cleopa spune ca Biserica Ortodoxa o cinsteste mai mult decat pe toti sfintii si ingerii, dar totusi nu i se aduce slujire ca lui Dumnezeu. Cinstirea care i se da se numeste preacinstire (supravenerare), si aceasta preacinstire i se cuvine pentru ca ea este Maica lui Dumnezeu, nu numai o "prietena" a Lui, asemenea celorlalti sfinti. De aceea se spune in cantarea bisericeasca (axionul): "Ceea ce esti mai cinstita decat heruvimii si mai slavita fara de asemanare decat serafimii".
Maica Domnului este mai presus decat sfintii si ingerii, deoarece si ingerii si oamenii i se inchina. Astfel, i s-a inchinat ei Arhanghelul Gavriil, la Buna Vestire (Luca 1, 28-29), si in acelasi fel i s-a inchinat si Sfanta Elisabeta, mama Sfantului Ioan Botezatorul (Luca 1, 40-43).
Insasi Sfanta Fecioara spune, prin intelegere Dumnezeiasca, ca pe ea o vor ferici toate neamurile: "Ca, iata, de acum ma vor ferici toate neamurile, ca mi-a facut mie marire Cel Puternic..." (Luca 1, 48-49), adica cinstirea ei este voita de Dumnezeu. (vol. "Calauza in credinta ortodoxa")
Potrivit traditiei Bisericii, Maica Domnului a trait mai multi ani dupa inaltarea la cer a Fiului sau si a Domnului nostru Iisus Hristos. Cu trei zile inainte de moarte, ea a fost instiintata de Sfantul Arhanghel Gavriil ca va trece din lumea aceasta la viata vesnica.
Desi Apostolii erau raspanditi in lume pentru a propovadui Evanghelia la toate neamurile, au fost prezenti la eveniment, adusi prin puterea lui Dumnezeu, Sfanta Fecioara instiintandu-i asupra a ceea ce avea sa se petreaca.
Dupa ce si-a luat ramas bun de la toti cei de fata - noteaza Sfantul Ioan Damaschin - a urmat momentul in care Domnul Insusi S-a coborat spre a primi in mainile Sale sufletul ei cel sfant (moment ce cunoaste o bogata reprezentare iconografica in Biserica Ortodoxa). Atunci, ea a rostit: "Fiule, in mainile Tale imi dau duhul meu". Acestea zicand, si-a dat duhul, ca si cand ar fi cazut in somn. Era o adormire, nu o moarte, adica fara durerile mortii, de unde si denumirea sarbatorii.
Apostolii au luat apoi patul mortuar cu trupul Maicii Domnului, purtandu-l spre mormant. Traditia mai noteaza ca multime mare de oameni se adunase acolo, uimita de chipul adormirii ei si de venirea apostolilor. Cortegiul s-a indreptat spre Ghetsimani unde i se pregatise un mormant nou de piatra. Aici, traditia cunoaste doua versiuni: dupa una, trupul a stat trei zile in mormant, dupa care a fost ridicat in chip tainic spre lacasurile ceresti; dupa cealalta, trupul Maicii Domnului a fost rapit la cer chiar din mainile Sfintilor Apostolilor Petru si Pavel in momentul in care se pregateau sa-l puna in mormant, in mainile lor ramanand doar panza in care era infasurat. Diferentele se pot datora si faptului ca in scurt timp a urmat o lunga perioada de cumplita prigoana impotriva Bisericii, acest fapt neingaduind o cercetare mai minutioasa asupra evenimentelor si a datelor.
Adormirea Maicii Domnului si ridicarea cu trupul la cer reprezinta ultima taina din lucrarea mantuirii oamenilor. Dupa Invierea lui Hristos, Inaltarea Sa la ceruri si Pogorarea Duhului Sfant, Adormirea Maicii Domnului incheie lucrarea mantuirii savarsita de Mantuitorul Iisus Hristos.