Adolescenții nu concretizează abuzul sexual. Un sfert dintre ei primesc la școală comentarii indecente
Peste un sfert dintre adolescenți spun că primesc la școală comentarii cu tentă sexuală, nu tocmai comode.
În același timp, o treime dintre profesori recunosc că ar avea rețineri să reclame un abuz sexual asupra unui elev, de teamă că ar putea declanșa un scandal fără să aibă suficiente dovezi.
Acestea sunt rezultatele îngrijorătoare ale unui studiu recent realizat în rândul copiilor, părinţilor şi profesorilor.
Majoritatea adolescenților spun că înțeleg cu greu ce înseamnă un abuz sexual și recunosc că nu știu limita dintre complimente și hărțuire. Și sunt rareori susținuți de adulți atunci trec prin așa ceva. Iată ce ne spune Sorana.
Sorana, elevă: „Foarte rar ni se explică ce înseamnă un abuz sexual. De cele mai multe ori, când vorbești despre abuz sexual, sau sexualitate în general cu un adult, fie că este părinte, fie că este profesor, se vine cu o grămadă, cu o cantitate enormă de rușine. Și o cantitate de... dacă ai trecut printr-un abuz sexual este vina ta, până la urmă.. Nu mi se pare că adulții pe care îi avem în jur au îndeajuns de multă pregătire în ceea ce privește educația sexuală, în ceea ce privește abuzul sexual, și cum să sprijine persoanele care au trecut prin asta.”
Specialiștii spun că adolescenții trebuie să ştie că sunt abuzați sexual, inclusiv dacă primesc propuneri indecente, sunt atinși în zone intime, sunt puși în situațiile umilitoare cu tentă sexuală sau li ce cer fotografii în ipostaze nepotrivite.
Aproape 20% dintre elevi susțin că au fost atinși de către alți colegi într-un mod care i-a făcut să se simtă inconfortabil. Îngrijorător este și faptul că toate acestea se petrec la școală.
Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România: „Violența sexuală și abuzul sexual sunt niște fenomene extrem de îngrijorătoare. În continuare, elevii nu cunosc formele de abuz, nu știu să le identifice. Studiul a scos în evidență faptul că profesorii au nevoie de ajutor, pentru a ști cum să răspundă situațiilor și fenomenelor de abuz sexual, în condițiile în care un elev vine să întrebe sau vine să raporteze.”
Domnica Petrovai, psiholog: „Cred că e important pentru profesori să își reamintească faptul că copiii au nevoie să se simtă protejați, și protecție înseamnă tocmai această conversație și deschidere, faptul că copiii dezvăluie cum se simt și au încredere să se simtă vulnerabili înseamnă mult pentru ei.”
Cu ocazia zilei educației, mai multe organizații neguvernamentale trag un semnal de alarmă și spun că adulții trebuie instruiţi ca să îi poată susține pe copiii care sunt abuzați sexual.