15 ONG-uri protestează și cer respingerea Legii privind interceptarea mesajelor pe Whatsapp
Mai multe ONG-uri au lansat o petiţie în care cer senatorilor să respingă, în plen, proiectul de lege pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul comunicaţiilor electronice.
Este vorba despre unui proiect de lege care a fost iniţiat de fostul Guvern Cîțu şi care a fost adoptat deja în Camera Deputaţilor, urmând ca votul final să se dea în Senat.
Prin acest articol de lege, România vrea să permită interceptarea mesajelor de pe WhatsApp, Telegram, Facebook Messenger sau Signal și a provocat deja dezbateri aprinse în spațiul public.
Alegeri 2024
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
22:40
Ce a răspuns Nicolae Ciucă la întrebarea dacă a scris versurile manelei ce i-a fost dedicată de Dani Mocanu
22:10
„Cine poate să-l oprească pe Simion”. CTP: „În acest tur 1, fiecare candidat va fi pe barba lui, mai puțin dna Lasconi”
Proiectul de lege are ca scop principal transpunerea în legislaţia românească a Directivei (UE) 2018/1972 de instituire a Codului european al comunicaţiilor electronice.
Potrivit semnatarilor petiției, citați de News.ro, ”contrar prevederilor Directivei, Guvernul României, ca iniţiator al proiectului de lege, a adăugat unele măsuri de extindere a interceptării comunicaţiilor electronice, iar aceste prevederi care nu fac parte din legislaţia europeană sunt controversate”.
Lărgirea interceptării comunicaţiilor NU trebuie făcută prin Codul Comunicaţiilor, mai spun organizaţiile non-guvernamentale.
Organizaţiile semnatare fac un apel către senatori pentru a respinge, în şedinţa de plen în care va fi votat Proiectul de lege pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul comunicaţiilor electronice şi pentru stabilirea unor măsuri de facilitare a dezvoltării reţelelor de comunicaţii electronice (L532/2021, Codul Comunicaţiilor), prevederile prin care este introdus Articolul 10 indice 2, în integralitate, sau a-l retrimite în Comisiile de specialitate pentru acest lucru.
Potrivit Organizaţiilor, ”chiar şi în forma modificată în urma şedinţei comune a Comisiilor juridică, economică şi pentru comunicaţii, din 8 februarie 2022, acest articol continuă să ridice o serie de probleme grave”.
ONG-urile arată că ”lărgirea interceptării comunicaţiilor NU trebuie făcută prin Codul Comunicaţiilor”.
”Furnizorii de servicii de găzduire electronică cu resurse IP nu au nicio legătură şi nu sunt reglementaţi prin Directiva europeană 2018/1972 (Codul european al comunicaţiilor) pe care Codul Comunicaţiilor are rolul de a o integra în legislaţia românească. Adăugarea acestor furnizori în lista celor care au obligaţii de interceptare a comunicaţiilor sau a obligaţiilor suplimentare de interceptare (detalii la pct. 4, mai jos) ar putea fi făcută doar prin amendarea Codului de procedură penală, într-un proces transparent şi cu respectarea garanţiilor legale”, se precizează în scrisoare.
De asemenea, ”furnizorii de servicii de găzduire electronică (inclusiv cei cu resurse IP) sunt deja reglementaţi de Legea 365/2002 privind comerţul electronic, iar obligaţia prevăzută de Articolul 10 indice 2 din Codul Comunicaţiilor ca aceşti furnizori să notifice ANCOM intră în conflict şi cu legea deja în vigoare, cu Directiva Ecommerce în vigoare dar şi cu propunerea de directivă europeană Digital Services Act, aflată în proces de adoptare la nivelul UE.
ONG-urile mai arată că proiectul ”obligă furnizorii de servicii de găzduire electronică cu resurse IP (şi nu doar pe cei de pe teritoriul României, ci pe toţi cei care oferă servicii pe teritoriul României) să creeze infrastructură de interceptare a conţinutului şi să o pună la dispoziţia organelor de cercetare penală şi SRI nu doar în condiţiile Codului de procedură penală (deci cu mandat de la judecător), ci şi în condiţiile Legii nr. 51/1991 privind securitatea naţională”.
”În practică, teoretic, Facebook ar putea fi, de exemplu, obligat să ofere acces la chat-ul din Facebook Messenger. Iar dacă un furnizor ca Facebook poate ignora presiunile organelor de cercetare penală, care acţionează fără mandat de la judecător, nu la fel vor sta lucrurile şi pentru micile companii româneşti, care furnizează astfel de servicii de găzduire electronică cu resurse IP. Aceştia nu vor mai putea garanta confidenţialitatea informaţiilor”, spun organizaţiile non-guvernamentale.
Proiectul mai impune, potrivit semnatarilor, ”obligaţii de a pune la dispoziţie anumite date – de exemplu “istoricul accesărilor cu momentele de timp aferente” (practic orice pagină web cu ora, minutul şi secunda vizitei) nu există în Codul de procedura penală, deci vorbim în mod evident de o lărgire a spectrului interceptării”.
”Articolul 10 indice 2 nu respectă garanţiile Curţii Constituţionale a României, care a precizat în mod constant că astfel de texte vagi şi neclare nu pot sa fie constituţionale, în special în domeniul interceptării comunicaţiilor şi a datelor de trafic. Pentru rezolvarea acestor probleme, vă solicităm să retrimiteţi la Comisii proiectul de lege, sau să votaţi un amendament care elimină din textul proiectului teza a doua a Art. 2, pct. 28 al proiectului de lege L532/2021 (prin care se introduce Art. 10 indice 2 în OUG 11/2011 privind comunicaţiile electronice)”, cer reprezentanţii celor 15 ONG-uri.
Petiţia este semnată de: Asociaţia pentru Tehnologie şi Internet, ActiveWatch, Centrul pentru Inovare Publică, Sindicatul Roman al Jurnaliştilor MediaSind, Declic, Centrul pentru Jurnalism Independent, Asociaţia Naţională a Internet Service Providerilor ANISP, Code for Romania, Asociaţia Parcul Natural Văcăreşti, Funky Citizens, Asociaţia Miliţia Spirituală, Asociaţia Respiro, CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică, Asociaţia Átlátszó Erdély (Transilvania Transparentă) şi Asociaţia Interlan.
Sursa: News.ro
Etichete: interceptari, lege, senat, Parlament, internet, Whatsapp,
Dată publicare:
10-02-2022 14:37