Elevilor romani le place scoala, dar nu si LA SCOALA. Fata rusinoasa a invatamantului, in cifre
Dupa rezultatele dezastruoase de la evaluarile nationale si bacalaureat, elevii nostri se claseaza pe ultimele locuri si la o serie de teste internationale.
Elevii romani urasc scoala, nu cartea! Aceasta e concluzia studiului PISA, realizat pe mai mult de jumatate de milion de elevi din 65 de tari. Studiul a fost facut public marti, iar cifrele pentru tara noastra arata o situatie foarte diferita fata de cliseul scolii romanesti care e excelenta, pacat ca elevii sunt slabi. De fapt, lucrurile par sa stea exact invers: elevii romani vor sa invete la fel de mult ca elevii din orice alta tara, dar scoala romaneasca ii demotiveaza!
Cifrele sunt clare: din toate cele 65 de tari incluse in studiu, Romania are cel mai putin motivati elevi! Ceea ce nu inseamna ca avem neaparat si elevi slabi: din punctul de vedere al rezultatelor, suntem peste vecinii din Bulgaria. Nu suntem insa exceptionali, asa cum ne place sa credem: chiar daca anul acesta am avut peste 160 de olimpici la competitiile internationale, studiul PISA spune insa ca procentul de elevi cu rezultate de top e mic: 3.2% la matematica, in timp ce in tarile Europei Occidentale depaseste de obicei 10% iar in China ajunge si la 55%. Dar nici repetenti nu prea avem: 5% dintre elevii romani au repetat macar o data anul, fata de 20% in Germania, 13% in SUA sau 28% in Franta.
Ce este PISA?
Programul International pentru Evaluarea Elevilor (Programme for International Student Assessment, PISA) a fost creat in urma cu 13 ani de Organizatia pentru Cooperare și Dezvoltare Economica. Scopul sau este sa compare cat de bine se descurca la scoala elevii de 15-16 ani din intreaga lume, pentru a depista eventualele probleme din sistemele de invatamant ale diferitelor tari, dar si cauzele acestora. La fiecare 3 ani, sute de mii de elevi din toate statele care vor sa participe la studiu sustin teste de matematica, abilitati lingvistice si cunostinte stiintifice, la care se adauga informatii privind atitutdinea elevilor fata de scoala, finantarea invatamantului din tara respectiva, nivelul de educatie al parintilor, salariul mediu al unui profesor s.a.m.d. Rezultatele studiului PISA starnesc deseori dezbateri aprinse: de pilda, in 2001, Germania a iesit pe un loc foarte prost comparativ cu alte tari industrializate, ceea ce a starnit o mica revolta impotriva sistemului de invatamant.
De ce nu le place copiilor nostri scoala?
Cifrele din ultimul studiu PISA nu lasa loc de indoieli: elevilor romani poate ca le place scoala, dar nu le place la scoala. Aproape 90% au recunoscut ca la ei in clasa se intarzie masiv la ore iar 44% au recunoscut ca au chiulit in ultima vreme macar o data, unul din cele mai mari procente din tarile incluse in aceasta cercetare. Am putea spune mai degraba ca elevii de la noi invata in pofida scolii, decat datorita acesteia.
Sa privim problema si altfel: cum reusesc cei care sunt pe locurile fruntase la invatat, chinezii si sud-coreenii, care conduc detatasat de cativa ani clasamentele PISA? Nu e neaparat vorba de bani, fiindca procentul din PIB care se duce la educatie nu e mult mai mare decat in Romania. C. Panaitescu, o femeie din Romania care a predat in China, explica: „Acolo este mult mai mare concurenta, dar si asteptarile din partea parintilor. Pentru ca au un singur copil, investesc cat de mult pot in el si nu asteapta neaparat ca statul sa investeasca. In orasele mari toti copiii fac nu doar engleza, pian, fac inot.” Si in Coreea de Sud, presiunea asupra elevilor este extrem de mare, dar si cheltuilile parintilor: peste 20 de miliarde de dolari se duc anual pe meditatii si scoli private, in timp ce la noi tot bugetul educatiei e de 20 de miliarde de lei.
Daca tot vorbim de bani, trebuie spus insa ca si aici studiul PISA indica o situatie dramatica: e vorba de salariile profesorilor, cele mai mici din toate cele 65 de tari raportat la PIB/locuitor. Profesori nemotivati = elevi nemotivati?
Data fiind varsta elevilor din studiu – 15/16 ani – explicatia ar putea fi legata si de un factor care nu are legatura neaparat cu calitatea invatamantului: instabilitatea. In ultimii ani, liceenii, fiindca ei au raspuns la chestionarele PISA, au fost aproape in fiecare an victimele unei noi reforme in educatie - nu am spus-o noi, ci chiar seful Guvernului. In vara acestui an, Victor Ponta declara: „ Cred ca cel mai rau lucru este ca in fiecare an se mai face o reforrma. O sa-mi mearga copilul anul viitor in clasa I. Vreau sa stiu si eu cum termina clasa a XII-am nu in fiecare an sa vina alt Guvern, alt ministru si iar sa schimbe ceva”. Si noi vrem, ce-i de facut?
La finalul acestui articol puteti descarca raportul complet al studiului realizat de PISA.