De ce cresc taxele la carburanti. Pe cine ajutam de fapt cand platim mai mult la pompa
I-am inspirat si noi cu ceva pe americani: cu scumpirea carburantilor! Luna trecuta, guvernul de la Bucuresti i-a anuntat pe romani ca accizele la carburanti vor creste cu 16 pana la 21%.
Saptamana aceasta, americanii au primit o veste extrem de asemanatoare: taxa federala pe benzina si motorina s-ar putea dubla.
Motivul e simplu: la fel ca si noi, americanii nu au suficienti bani pentru sosele si poduri. "Infrastructura noastra rutiera e pur si simplu depasita si inadecvata la cerintele actuale", spunea acum cateva zile nu ministrul roman Dan Sova, ci congressman-ul american Earl Blumenauer.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Scumpire buna, scumpire rea
Daca la noi cresterea accizelor la carburanti a suparat cam pe toata lumea, de la autobaza pana la Cotroceni, in Statele Unite lucrurile stau exact invers. Presa, liderii industriei auto, transportatorii, soferii si chiar biciclistii vor drumuri mai bune. Americanii spun ca acciza pe carburanti trebuie sa creasca, dat fiind ca nu a mai fost modificata de 20 de ani, in vreme ce inflatia – si odata cu ea si preturile lucrarilor de infrastructura – a crescut simtitor. Nimic mai simplu, aparent: scumpire buna, la ei, scumpirea rea la noi.
In realitate, insa, ambele scumpiri ar putea proveni din incapacitatea guvernelor de a mai stoarce bani de la industria petroliera, care nu o duce tocmai bine. O spune Michele della Vigna, analist sef la Goldman Sachs: "Desi avem cele mai mari preturi ale petrolului din ultimii 50 de ani, industria petroliera are printre cele mai mici profituri din ultimii 50 de ani”. Iar asta se intampla si la noi, si la ei: Petrom a avut anul acesta vanzari mai mici cu 5%, Shell, profituri mai mici cu aproape o treime, iar gigantul american Exxon, cu peste 50%!
Mai simplu, asta inseamna ca guvernele – fie ca e vorba de cel de la Bucuresti sau de cel de la Washington - nu mai iau la fel de multi bani de la companiile petroliere. Asa ca ii iau din alta parte: de la consumatori.
Cand ne va fi mai bine
Ceea ce inseamna ca nu noi suntem nebuni atunci cand ne suparam pe Guvern ca scumpeste benzina, ci mai degraba americanii sunt un pic naivi cand cred ca e vorba doar de bani pentru reparat drumuri si poduri. De altfel, in mod voalat, statul american da vina pe cetateni: pentru ca au inceput sa-si cumpere masini cu consum mai mic si sa conduca mai putin, veniturile din taxe pe carburanti au scazut, asa ca taxele trebuie sa creasca ca sa acopee pierderea.
Chiar si asa, americanii vor simti mult mai putin scumpirea: la ora actuala, un roman cu salariu mediu munceste 33 de minute pentru un litru de benzina iar un american, aproximativ 2 minute si jumatate. Daca accizele cresc la nivelul propus in ambele tari, romanul va munci peste 36 de minute pentru un litru de benzina iar americanul, cu vreo zece secunde mai mult ca acum.
Soferul roman, la fel ca si cel american, a ajuns sa fie prins intre industria petroliera, care mareste preturile pentru a mai acoperi din pierderi, si guverne, care maresc taxele pentru a nu lovi in industria petroliera. Premierul nostru promite totusi ca aceasta situatie nu va dura prea mult. "Avem un context economic favorabil, in care pe bursele mondiale pretul combustibilului va scadea in mod semnificativ” a declarat Victor Ponta luna trecuta. Mai pesimisti (sau mai realisti), analistii Goldman Sachs cred insa ca acest sector isi va reveni abia peste un deceniu, si atunci mai degraba datorita gazelor de sist decat petrolului.
Oricum ar fi, de acum, cand veti da mai multi bani pe un plin – si sigur veti da - ,consolati-va cu gandul ca ajutati si saracul stat, si bietii giganti petrolieri.
Doar ca scumpirea rea de la noi are sanse foarte mici sa nu se produca, in vreme ce scumpirea buna de la ei foarte probabil ca se va sufoca in Congres.