Cum lupta statul cu magazinele care cresc artificial preturile. Institutii transformate in colectii de etichete
In ultimele zile, autoritatile au promis masuri foarte dure impotriva comerciantilor care maresc artificial preturile inainte de reducerea TVA. Ce s-a facut insa concret? Sunt institutiile statului in razboi cu retailerii sau se bat doar in declaratii?
Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale a dat publicitatii miercuri un raport privind masurile luate pentru ca magazinele sa nu scumpeasca produsele alimentare inainte de reducerea TVA. Pe langa MADR, in aceasta actiune au fost implicate Consiliul Concurentei, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor si Institutul National de Statistica. Ce a facut, mai precis, fiecare dintre aceste institutii pentru ca reducerea TVA la alimente chiar sa fie simtita de consumatori?
-► Consiliul Concurentei urmareste hypermarketuri si chioscuri
-► Monitorul cartofilor ieftini
-► ANPC nu se ocupa de preturi
-► Institutiile care vor strange etichete din magazine
-► Ce s-a stabilit la intalnirea cu retailerii
-► Pedepsele, aplicate doar de clienti
Consiliul Concurentei urmareste hypermarketuri si chioscuri
Consiliul Concurentei va monitoriza preturile practicate de retaileri atat inainte cat si dupa 1 iunie, cand TVA la alimente scade de la 24% la 9%. Institutia le va cere si date privind preturile din trecut, care vor fi verificate, si va monitoriza aproximativ 600 de retaileri din tara, atat supermaketuri si hypermarketuri, cat si chioscuri si magazine de bloc, selectate aleator.
In aceste 600 de magazine Consiliul va urmari evolutia preturilor la toate categoriile de produse alimentare, dar si la unele la care TVA nu se schimba la 1 iunie, precum berea, vinul si painea (in cazul careia reducerea a fost aplicata anterior). Tot anul acesta, CC vrea sa demareze si proiectul “Monitorul preturilor” – un site care va afisa comparativ preturile la cele mai importante produse alimentare, in speranta ca astfel va intensifica concurenta intre retaileri.
Monitorul cartofilor ieftini
Ideea acestui “Monitor”, updatat saptamanal cu informatii de la magazine a fost lansata inca de la inceputul anului, dar comerciantii spuneau inca de atunci ca nu va fi eficienta. Explicatia lor: "Va fi foarte greu de utilizat de o gospodina din Titan care nu navigheaza permanent online si are la dispozitie doar mijloacele de transport in comun pentru a se deplasa la un magazin din Chitila in timp util pentru a „prinde" reducerea la malai, ca sa nu mai vorbim de situatia in care aceasta ar fi interesata si de pretul la cartofi, iar cel mai mic pret pentru acest produs se afla la o locatie din Berceni."
In plus, magazinele isi schimba uneori preturile si de mai multe ori pe zi. Asa ca informatiile de pe site s-ar putea dovedi necorespunzatoare cu realitatea de la raft.
ANPC nu se ocupa de preturi
Potrivit aceluiasi raportul guvernamental, ANPC a desfasurat controale in supermarketuri in cadrul acelorasi actiuni pentru prevenirea scumpirilor inainte de 1 iunie, dupa ce s-au primit 130 de sesizari in acest sens in doar cateva zile, potrivit Agerpres.
Inspectorii au verificat 216 magazine (86 Kaufland, 127 Lidl si 3 Mega Image) si s-au gasit abateri la trei sferturi dintre ele (68 Kaufland, 89 Lidl, 3 Mega Image). Printre abateri, raportul mentioneaza utilizarea de expresii precum “ieftin”, “mai ieftin” sau “pret de discounter garantat”, fara a se afisa insa si pretul fara discount, lipsa unor etichete de pret sau a etichetelor in romana, dar si conditii de depozitare improprii.
S-au dat 199 de amenzi, insumand peste 850.000 lei. In bilantul actiunilor ANPC nu se vorbeste insa explicit de o scumpire a produselor inainte de reducerea TVA la 1 iunie. De altfel, presedintele ANPC a si explicat marti ca institutia pe care o conduce verifica doar promotiile din magazine conform prevederilor legate de protectia consumatorilor in timp ce preturile nu intra in atributiile ANPC. Sesizarile care nu sunt de competenta Autoritatii au fost transmise institutiilor competente.
Institutiile strang etichete din magazine
Institutul National de Statistica va colecta datele privind preturile, dar si daca informatiiletransmise de comercianti corespund cu cele de pe etichetele din magazine. INS a furnizat deja Ministerului Agriculturii o serie de date privind modul in care au evoluat preturile alimentelor in ultimii ani, date din care rezulta ca acestea ar trebui sa scada in perioada aprilie-iunie 2015, la fel cum s-a intamplat in fiecare an din 2010 incoace.
In fine, Ministerul Agriculturii a dispus controale in Capitala si mai multe judete pentru a constata daca retailerii “apeleaza la practici comerciale neloiale”. Au fost stranse date despre preturile din magazine Mega Image, Kaufland, Selgros, Metro, Billa, Carrefour, Lidl, Auchan, Cora, Penny, Profi si Lactag. Pe viitor, “se va proceda la colectarea saptamanala a pretului in fiecare zi de vineri”.
Ce s-a stabilit la intalnirea cu retailerii
Mai concret, pe 5 mai Ministerul a organizat o masa rotunda cu reprezentantii institutiilor statului, cei ai retailerilor, asociatiilor profesionale si procesatorilor la care, potrivit oficialilor, nu au venit reprezentantii Lidl si Mega Image, desi au fost invitati. Cele mai importante concluzii:
- incepand cu 10 mai INS va furniza informatii pentru o analiza comparativa a preturilor inainte si dupa reducerea TVA
- Cora, Kaufland, Selgros si Carrefour si-au luat angajamentul sa afiseze la raft, incepand cu 1 iunie, pretul vechi si cel nou, pentru comparatie
- Billa, Metro, Profi si Auchan vor lua o decizie in acest sens in urmatoarele zile
- Auchan si Carrefour a anuntat ca in luna mai ingheata pretul tuturor produselor alimentare non-alcoolice, cu exceptia celor in promotie iar Kaufland, ca va lua in calcul aceasta propunere
- in fiecare saptamana, Ministerul Agriculturii va raporta Guvernului cum au evoluat preturile
Pedepsele, aplicate doar de clienti
In concluzie, momentan nu exista masuri guuvernamentale concrete - amenzile aplicate referindu-se la abateri care ar fi putut avea loc oricand – ci doar un plan. Pe hartie planul arata destul de complicat si din el nu rezulta si ce institutie va aplica sanctiuni, daca va fi cazul. ANPC nu poate sanctiona o scumpire cat timp aceasta nu e prezentata intr-un mod inselator, iar Consiliul Concurentei ar trebui sa demonstreze ca este vorba de un cartel pentru fixarea preturilor ca sa poata interveni.
Premierul se declara insa multumit de masuri. "Vestile sunt bune, toata lumea a inteles. [...] A fost buna agitatia si este bun si rezultatul si sunt convins ca, imediat dupa 1 iunie, nu va fi nevoie sa mai facem foarte multe controale, ci toata lumea va aplica regulile de piata, ale unei piete libere. [...] Eu cred ca toata lumea a inteles ca aceasta este directia in care trebuie sa mergem", a afirmat prim-ministrul in sedinta de guvern de miercuri.
Retailerii spun si ei ca mecanismele pietei sunt cele care fac imposibila temuta scumpire inainte de reducerea TVA. Florin Capatana, vicepresedintele Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR) sustine pentru Agerpres ca "ca retailerii care fac astfel de cresteri de preturi artificiale vor fi cei care vor fi penalizati in principal de clienti si in al doilea rand de autoritatile statului”. Andreea Mihai, director de marketing la Carrefour Romania, afirma, la randul sau, ca "in Romania concurenta este mare in domeniul retailerului si nu si-ar permite nimeni, nici un grup serios, sa creasca artificial preturile pentru ca ne-ar taxa instantaneu clientii. Nu ar veni nimeni sa iti bage bani in buzunar daca practici preturi foarte mari. S-ar duce la concurenta, pentru ca pe o raza de 100 de metri sunt nu stiu cate magazine, deci nu ne permitem noi sa facem acest lucru.”
Sursa: Pro TV
Etichete: anpc, INS, preturi, scumpiri, magazin, amenzi, tva, supermarket, institutii, comerț, retaileri,
Dată publicare:
06-05-2015 15:40