Portretul pariorului roman. De ce a spus "PA" Romaniei un gigant al jocurilor de noroc

pariuri #special

"Stiti care este diferenta dintre un est European si un vest European?" Toata lumea are un raspuns la aceasta intrebare. Putini au insa raspunsul asta.

Sec, stirea ar suna in felul urmator. In luna aprilie a acestui an, Bwin, un gigant online al pariurilor, pokerului si jocurilor sociale anunta ca de la 1 mai nu va mai permite deschiderea de conturi noi din partea utilizatorilor romani. Intr-o decizie surprinzatoare la acel moment, Bwin mai anunta atunci scurt ca pariorii romani care aveau deja conturi si le vor putea pastra, urmand sa joace in continuare prin intermediul partenerilor.

Ce inseamna de fapt stirea. Romania a pierdut un brand cu o cifra de afaceri in 2012 de peste 800 de milioane de euro la nivel global si un platitor de impozite. Adica bani frumosi la bugetul de stat.

Anuntul fara explicatii prea multe ne-a facut sa ne intrebam de ce. Cum se poate ca o companie care a facut profit in Romania, sponsor pentru Real Madrid, Bayern Munchen si Manchester United, un brand care considera Romania o piata mult mai buna decat cele din Vestul Europei sa spuna "PA!".

Intr-un interviu acordat pentru Stirileprotv.ro, Thomas Tzokas, directorul Bwin pe Europa de Est, raspunde la aceasta intrebare.

Citește și
Nicolae Bogdan Buzăianu
Milionarul român care a făcut afaceri cu un dictator african. Legătura cu Elena Udrea

E PREA COMPLICAT SA FACEM AFACERI IN ROMANIA? OK, PLECAM IN SUA

thomas tzokas
 Stim, Europa de Est nu e idealul nimanui. Printul Charles vine aici pentru ca unele locuri par desprinse din epoca medievala, superb pentru turism, dar nu pentru ca am fi investit sau contruibuit cu ceva, ci tocmai pentru ca nu am facut-o e asa.

Dar marile companii de poker si pariuri online nu ii cer Romaniei autostrazi, nu viseaza la "Dracula Park" si nici macar ca cei 6 kilometri de drum care leaga Capitala de autostrada Ploiesti - (mai e un pic de mers pana ajungi cu adevarat in) Bucuresti sa fie gata mai repede, nu in doi ani.

Noi suntem deja pe cea mai mare autostrada vazuta vreodata, internetul, si o traficam cu milioane de utilizatori, platitori, in fiecare zi. Singurul semnal pe care il primim din exterior este ca pe portiunea noastra de drum am dat liber la circulatie fara sa venim cu un "Cod Rutier" complet.

Asa ca, dupa ani de zile de activitate in Romania fara pierderi financiare, Bwin a decis s-o ia pe alt drum, cu directia America.

“A fost o decizie comerciala, compania a decis sa se focuseze pe pietele vest europene, cu licenta, tarile care au licenta, anticipand deschiderea catre SUA. Asta a fost motivul pentru decizia noastra, commercial, a fost un cost de oportunitate pentru noi, de aceea compania a decis ca strategie sa se concentreze pe acele piete.”

“Romania are o legislatie, dar sunt cateva cerinte tehnice care ar trebui completate, iar odata competate as putea comenta pe baza legislatiei finale. In acest moment, sunt lucruri neclare, ce trebuie clarificate.”

“Nu sunt lucruri certe, pentru ca situatia este neclara. Care sunt specificatiile pentru a aplica pentru o licenta si care sunt conditiile tehnice pe care o companie trebuie sa le aiba. De asemenea, nici nivelul de taxare nu este clar.”

“Legislatia variaza de la o piata la alta. Ce pot sa va spun este taxa pe cifra de afaceri nu este buna, nu e profitabila pentru companie si nu ofera un mediu sustenabil pentru un model bun de afacere, nu ofera un produs bun pentru utilizatori mai departe. Modelul de taxare GGR (Gross Gambling Revenue - veniturile brute obtinute de companiile din industria jocurilor de noroc) este cel mai potrivit si multe piete par sa se indrepte in acea directie. Mai este adevarat ca multe piete se adapteaza incet schimbarilor, iar legislatia nu se adapteaza la fel de repede precum companiile si este important sa grabim procesul si, eventual, sa facem un model de taxare universal in toate tarile, ceea ce din pacate nu este inca gata si nu sunt prea optimist ca o voi vedea in urmatorii ani, la nivelul unei legislatii europene, vreau sa spun.”, a declarat Thomas Tzokas pentru StirileProTV.ro

CUM ARATA PORTRETUL PARIORULUI ROMAN

Iubeste fotbalul, are un tab deschis cu Zuma la locul de munca, sta pe Facebook, e suparat ca National Arena a interzis semintele, dar ii place ca poate sa cumpere bere fara alcool si hot-dog, are card bancar pe care ii intra salariul si de multe ori renunta la noptile din Centrul Vechi pentru cele din fata calculatorului cautand ori cele mai bune cote, ori cele mai bune mese de poker.

Statistica ar mai arata probabil ca tine cu Steaua, insa asta nu-i i-a adus niciodata bani in campionat. Pentru el, biletele meciurilor castigatoare de la meciurile cu Valencia si Ajax vor insemna intotdeauna altceva.

"Am statistici despre utilizatori. Pot sa va spun ca Romania, ca intreg, are o crestere organica, creste rapid, oamenii sunt interesati sa joace online, pe sport, poker si jocuri sociale. De obicei, oamenii care se pricep la calculatoare, pentru ca trebuie sa joace pe internet, si au o varsta mai tanara, de pana la 45 de ani. Dar vedem ca asta se extinde, cu timpul, catre toata lumea. In ceea ce priveste preferintele, vad ca exista un interes catre jocurile LIVE, sunt mai interesati in zona dinamica. Exista o crestere in poker, ceea ce nu respecta chiar cresterea naturala de piata, ceea ce inseamna ca momentan Romania nu urmareste trendul international al pokerului, adica ratingul. Acolo mai este loc pentru dezvoltare. Vad insa, la nivel global, o crestere a jocurilor sociale, Facebook, Zynga, Google Plus.”

"NU AM PIERDUT BANI IN ROMANIA. EUROPA DE EST ESTE SINGURA ZONA UNDE VOM AVEA O CRESTERE"

“Ce pot sa spun in termeni generali despre Europa de Est, este ca e probabil singura zona unde vom avea o crestere. Desi sunt diferente intre piete, exista o crestere evidenta intr-o mare varietate de piete, pentru toate categoriile de produse, ceea ce este un lucru foarte pozitiv si asta naste oportunitati de a dezvolta aici afaceri.”

“Bwin nu a pierdut bani in Romania si asta pentru ca a fost un cost de oportunitate si a trebuit sa isi concentreze resursele catre pietele regulate. In mod evident, aceasta decizie ar putea fi reevaluata daca regularizarea de piata va fi incheiata, dar in acest moment nimeni nu poate face o estimare despre potentialul acestei piete.”,
a declarat Thomas Tzokas pentru StirileProTV.ro

FENOMENUL "PREMIEREA NU E MITA" PENTRU SPONSORII CARE FUG DE FOTBAL

thomas tzokas
Fie ca esti fan sau te-ai uitat la televizor de cateva ori in ultimii ani, expresia "premierea nu e mita" a fost rostita de atatea ori in public incat risca sa fie trecuta in noua Constitutie a Romaniei langa articolul "deviza". Pana atunci insa, a fost trecuta langa "valiza" pentru care Gigi Becali a intrat in puscarie. Pe langa multe alte activitati reduse in cele din urma la o alta vorba: "cu executare".

Nu reducem sportul la un singur om. Mai avem dosarul transferurilor, trimiterea in judecata de catre DNA a lui Sandu si Dragomir, alias Nasu' si Mitica de la Liga, retinerea lui Alin Simota de la Jiul Petrosani pentru ca ar fi condus o retea de camatarie si il mai avem pe Cornel "nu stiu... nu stiu, pentru ca nu stiu" Penescu de la FC Arges, si el cu ani dupa gratii.

Toate astea adunate au rezultat un lucru destul de evident. Potentialii sponsori puternici au fugit de fotbal precum Dica spre poarta lui Dinamo Kiev, pentru ca pe tricourile echipelor importante din Liga I sa ramana numele afacerilor detinute de proprii conducatori, adica profit zero, in cel mai bun caz.

De ce fug sponsorii de cluburile din Romania? Seful Bwin pe Europa de Est, companie care sponsorizeaza Real Madrid, Manchester United si Bayern Munchen, explica:

“As vrea sa folosesc un plan mai larg, sa nu vorbesc doar despre Romania. Ce pot sa va spun este ca a investi intr-o "proprietate", adica sa sponsorizezi, necesita o verificare a integritatii. Daca auzi lucruri negative, atunci cand vorbesti despre imbinarea reputatiei unei companii cu un alt club si faci publicitate de genul asta in jurul companiei sau a clubului, nu va exista o chimie buna. “

“Integritatea este cea mai importanta si, bineinteles, ce pot sa spun este ca media sa fie grijulie atunci cand comunica informatia. Trebuie sa se asigure ca aceast este corecta si ca exista o decizie juridica. Aruncand lucruri negative despre o companie sau un club nu este cel mai corect lucru, pentru ca in multe ocazii, respectivele lucruri s-au dovedit a fi gresite. Trebuie sa ai cat mai multa acuratete posibila pentru a proteja reputatia indivizilor, echipelor, atletilor si companiilor.”

"A FOST SAU N-A FOST?" SEMNELE UNUI MECI POSIBIL ARANJAT

In timp ce tribunele urla "hotii, hotii", in timp unii inchid televizoarele sau pleaca de pe stadion in minutul 60, cand "lucrurile sunt clare", in timp ce toata lumea STIE cum arata un blat, casele de pariuri nu pot niciodata sa DECIDA ca un meci este blat. Dar pot sa-l SCOATA de pe liste pe criterii exacte.

Pentru casele de pariuri, nu ceea ce se intampla pe teren in timpul partidei conteaza, ci ceea ce se intampla in pe listele cu pariori, cum se misca jucatorii, ce sume pariaza si in ce directie. O casa de pariuri nu se uita la televizor, ci se uita in tribune si in modul in care fanii pariaza. Algoritmii de calcul si matematica primeaza, iar atunci cand sume mult prea mari ies din matrice, meciul este scos de pe lista de pariuri.

Bwin specifica insa ca alegerea de a scoate un meci de pe lista de pariuri nu este o decizie judecatoreasca, nu dovedeste ca meciul e cu adevarat trucat, ci doar arata ca pariorii s-au comportat altfel, iar pentru a evita orice risc, partida a fost eliminata de pe bilete.

“Ce facem este sa asiguram ca lucram foarte aproape de ligi si alte companii, ca atunci cand vedem un posibil meci aranjat sa-l scoatem de pe lista noastra. Este o lupta continua impotriva meciurilor aranjate si incercam sa asiguram ca oferim oferta corecta de jocuri catre clientii nostri. Nu este un lucru usor, dar este o lupta continua."

“In multe ocazii, nu poti fi sigur, dar sunt niste semne. Vezi un obicei diferit de a paria al anumitor indivizi. Ii monitorizezi si observi ca si-au schimbat stilul de a paria. Pentru a proteja atat utilizatorii, cat si companiile, scoti meciul de pe lista. Noi o facem ca o masura de siguranta, nu pentru ca suntem siguri ca este un meci aranjat. Dar vedem o iregularitate in obiceiul pariorilor.”

CUM E VAZUT SCANDALUL PRISM IN LUMEA PARIORILOR

Ai cont pe Facebook, Twitter, pe Google Plus pentru ca decizia nu a fost oricum a ta, Google ti-a facut cont doar pentru ca ai adresa pe Gmail. Postezi fotografii de acasa, din club, dai check-in de fiecare data cand schimbi locatia, iti treci adrese, numere de telefon, informatii personale pe toate aceste site-uri.

Sunt lucruri despre tine pe care niciodata unui strain nu i le-ai spune, in timp ce el le citeste deja pe contul tau de Facebook. Sunt deja "la liber". Recunoaste, regulile sigurantei datelor personale sunt ultimele lucruri pe care le-ai citit cand ti-ai facut toate conturile de mai sus, iar acum ai aflat ca cineva ti-a citit informatiile si le-a stocat intr-un server mare cat toate mall-urile din Bucuresti la un loc. Bine ai venit in scandalul PRISM.

Pentru orice afacere online care acum le cere datele personale utilizatorilor, pentru ca trebuie sa-si faca un cont, increderea este cheia. Iar in cazul site-urilor de pariuri on-line, unde "joaca" e pe bani, sa ai incredere in site-ul pe care iti petreci majoritatea zilelor conteaza:

“Din nefericire, aceasta problema a datelor personale a fost discutata si nu poate fi rezolvata aici si acum. Eu, personal, incerc sa fiu cat mai grijuliu posibil cand imi dau datele personale. Exista o crestere care ne va transforma intr-un "sat global", iar informatiile noastre vor fi impartite si va fi o linie fina intre ce poate fi impartasit si ce nu.”, a comentat Thomas Tzokas pentru Stirileprotv.ro

"JOCUL PE CARE ASTAZI IL VEDETI SE VA SCHIMBA IN URMATORII 5 ANI"

thomas tzokas
Android, iOS, BlackBerry, Windows Phone-uri, Smart TV-uri, Google Glass, poate in viitor si Smart Watch-uri, Smart Car-uri, de ce nu, hai sa ne gandim si la “Smart House”, asa cum am vazut la targurile recente de tehnologie, toate aceste tehnologii vor reprezenta obligatia marilor companii sa evolueze odata cu gadgeturile.

Pokerul si pariurile on-line au depasit zona PC-ului, un “bunic” al gadgeturilor. Avem smartphone-uri, avem tablete si visam la tot mai multe “jucarii” care sa ne faca viata nu mai usoara, dar mai usor de utilizat. Odata cu ele, au aparut si aplicatiile, iar Thomas Tzokas spune ca tot ceea ce noi consideram acum rapid, eficient, spectaculos si “la moda”, va deveni in scurt timp greoi, invechit si gata de inlocuit.

“Sunt convins ca "jocul" pe care il vedeti acum se va schimba. Oamenii vor dori sa aiba o experienta de joc indiferend de dispozitiv. In esenta, ca te joci pe tableta, PC sau pe telefon, toate aceste vor cere experiente similare. Majoritatea companiilor asta urmaresc si asta incearca, dar majoritatea operatorilor nu sunt la acelasi nivel, dar cred ca merg in aceeasi directie. Vom avea cine va avea succes.”

Termenul? 5 ani. In acest timp, piata se va modifica radical. Marile companii vor incepe sa colaboreze mult mai strans, sa fuzioneze, de ce nu, asa cum am vazut in cazul HTC First, primul telefon cu Facebook integrat in home-page, vom vedea gadgeturi cu aplicatii de pariuri si Poker integrate automat. SUA va fi noul motor in aceasta directie, o piata titanica, efeverscenta, pentru care regula numarul 1 a fost si va fi evolutia constanta si accelerata.

“Sunt multe trenduri globale in acest moment. Vom vedea consolidari majore ale companiilor. Asta inseamna ca unele companii se vor uni, asa cum Bwin, SportingBet si William Hill au facut-o. Majoritatea companiilor vor dori sa intre pe piata din SUA, este un vis mare pentru buzunare adanci, vom vedea aliante strategice cu casinouri sau alte companii, deci vom vedea un alt joc acolo, care va lua mai mult timp, pentru ca la inceput pokerul va fi regulat.”

"VIITORUL VA AVEA O ESENTA MAI DEGRABA REGIONALA DECAT GLOBALA"

“In urmatorii 5 ani vom vedea un mediu schimbat in numele "jucatorilor" globali. Viitorul, in opinia mea, va avea o esenta mai degraba regionala decat globala.”

“Vom vedea companii puternice la nivel regional, companii puternice care vor rivaliza la nivelul SUA, companii puternice in Europa de Vest, unde avem deja indicatii despre cine ar putea fi, in Asia, unde momentan nu exista un rival major, iar acolo piata este inca in dezvoltare, exista restul de piata “dot com”, America de Sud si, bineinteles, Europa de Est, unde semnele nu ne arata cine va fi jucatorul major din zona, pentru ca majoritatea companiilor ori cheltuiesc mai putin sau nu se concentreaza atat de mult pe piata si asta creeaza un gol in piata, pe care o companie internationala sau locala va veni si il va umple.”

"STITI CARE ESTE DIFERENTA DINTRE UN EST EUROPEAN SI UN VEST EUROPEAN?"

Jocuri sociale, poker, pariuri, implicare, business-uri, bani, viziune, sute de milioane de jucatori numai in Europa.

Odata cu aparitia sa, internetul a schimbat regulile, iar “jocul” a devenit mult mai alert. Companiile au evoluat, s-au orientat spre public, au servicii personalizate pentru clientii fideli si urmaresc profitul in aceeasi masura cu care ofera si satisfactia jocului pentru utilizatori.

“Vom vedea multe schimbari. Alta va fi pokerul, care pierde putere, pierde potential de crestere. Asta nu este vizibil in Europa de Est, pentru ca aici e o crestere organica, pentru ca piata e inca la inceput, insa in Vest piata nu e crestere. Companiile vor fi obligate sa vina cu lucruri noi si interesante pentru utilizatori.”

“Si un alt trend interesant va fi social-gamingul. Vom vedea companii de jocuri sociale cu mult potential care vor intra in zona pariurilor si invers, companii de pariuri care vor incerca sa intre in zona de jocuri sociale. Nu stim cine va fi liderul de piata in viitor, avem cateva indicii, dar ne asteptam la multe surprize.”

In toata aceasta schema, Romania are doua alegeri reale de facut: Log-in sau Sign-in. Altfel va ramane Offline.

"Stiti care este diferenta dintre un est European si un vest European? Cel din vest s-a nascut deja cu oportunitatile."Thomas Tzokas.

Articol recomandat de sport.ro
Dan Șucu este noul proprietar al clubului Genoa: ”Pachetul majoritar de acțiuni a fost vândut!” | OFICIAL
Dan Șucu este noul proprietar al clubului Genoa: ”Pachetul majoritar de acțiuni a fost vândut!” | OFICIAL
Citește și...
Milionarul român care a făcut afaceri cu un dictator african. Legătura cu Elena Udrea
Milionarul român care a făcut afaceri cu un dictator african. Legătura cu Elena Udrea

Campania "Africa, pământ românesc" ajunge în vestul continentului negru, în Gambia.

Românul supranumit
Românul supranumit "Împăratul resurselor din Africa de Vest", cu afaceri de miliarde de $

Campania ''Africa, pământ românesc'' continuă cu un nou episod în care vorbim despre corupție.

Ce urmează după respingerea Rovanei Plumb. Procedura este fără precedent în istoria UE
Ce urmează după respingerea Rovanei Plumb. Procedura este fără precedent în istoria UE

Comisia Europeană condusă de Ursula von der Leyen se confruntă cu prima sa provocare chiar înainte de a-şi începe mandatul, după ce comisarii desemnaţi de România şi Ungaria au fost respinşi de Comisia juridică a Parlamentului European.

Recomandări
Afacere ilegală descoperită de Inspectorul Pro. Cum au reușit o mamă și fiica ei să păcălească firme cu proiecte europene
Afacere ilegală descoperită de Inspectorul Pro. Cum au reușit o mamă și fiica ei să păcălească firme cu proiecte europene

Interesul pentru fondurile europene este atât de mare, încât internetul s-a umplut de companii care oferă consultanță și întocmesc proiecte pentru obținerea sumelor alocate de Uniune.

România, la un pas de a deveni „nerecomandată pentru investiții”. Rating de țară retrogradat, amenințare la stabilitatea UE
România, la un pas de a deveni „nerecomandată pentru investiții”. Rating de țară retrogradat, amenințare la stabilitatea UE

Comisia Europeană a inclus România pe lista statelor cu dezechilibre economice grave, care amenință stabilitatea Uniunii Europene.

Dan Șucu, pe prima pagină La Gazzetta dello Sport după preluarea Genoa CFC: ”Donald Trump de România”
Dan Șucu, pe prima pagină La Gazzetta dello Sport după preluarea Genoa CFC: ”Donald Trump de România”

Preluarea Genoa CFC, cel mai vechi club de fotbal din Italia, de către omul de afaceri român Dan Șucu, ține prima pagină La Gazzetta dello Sport, una dintre cele mai importante publicații sportive din lume. Șucu este numit ”Donald Trump de România”.