MICA BROSURA A NESIMTIRII pe litoralul romanesc. Dupa 20 de ani, tepele se evita doar pe internet
La peste 20 de ani de la iesirea din comunism, turistul roman inca nu si-a castigat respectul in propria tara. Nesimtirea unor patroni de hoteluri sau restaurante isi gaseste replica doar online, unde reputatia se castiga usor si se pierde repede.
Nu s-a facut niciodata o statistica despre cei mai paranoici turisti din lume, dar cu siguranta ca romanii s-ar putea incadra in top.
Suna a banc, dar stii ca esti turist roman in momentul in care:
- iti pui banii in cat mai multe locuri. Daca te fura, si stii ca vor incerca sa te fure, macar sa pierzi doar o parte si nu pe toti
- nu te certi niciodata cu chelnerul pana nu aduce nota. Ce sens are sa te enervezi pentru o ciorba si el sa-ti scuipe in snitel?
- iti iei bagaje cat mai urate, sa nu bata la ochi
- iti iei de-acasa prosop pentru perna de la hotel, cine stie cine a mai pus capul pe ea si cand a fost spalata ultima oara?
- Ai incredere mai mare sa-ti pui piciorul pe carbuni incinsi decat pe mocheta din camera de hotel.
- Te apuci sa faci triunghiul din hartie igienica, chiar si la hotel
- Ajungi la micul dejun cat mai devreme, “sa mai prindem si noi ceva”
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Cele de mai sus sunt genul de reguli pe care le inveti de la parinti, trecuti prin vacantele de “Doamne Ajuta” de pe vremea comunistilor. Tata lucra la ONT Carpati, fosta glorie a turismului romanesc, iar rezumatul povestilor lui despre conditiile de-atunci suna cam asa.
Cum era pe vremea comunistilor
“La munte, gaseai conditii bune doar la Orizont, iar la mare numarai pe degete hotelurile decente. Nu se faceau deloc investitii. La toate mesele trebuia sa te duci printre primii la coada, sa prinzi ceva mai bun, altfel mancai doar carnati iuti, pentru ca felurile principale erau foarte putine si se dadeau repede.
La nota, te furau la gramaj. Iti taiau din portie, dar te taxau pentru ea completa. Bufetul suedez n-avea loc in Romania inainte de 89, desi rusii il adoptasera deja.
La hotel, cearsafurile si fetele de perne noi erau luate acasa de angajati, iar tu dormeai pe alea pe care le aduceau ei la schimb. Si portiile de mancare din care taiau se duceau la pachet tot acasa, doar ca se mai opreau si pe la altii. Sistemul mergea, iar ministrii plecau cu portbagajele pline dupa fiecare vizita. Carnea de calitate si whiskey-ul stateau langa roata de rezerva.
Reclamatii puteai sa faci in teorie, daca te plangeai la seful hotelului sau la organul de partid, la intoarcerea acasa. Dar era riscant, nu stiai de cine apartine hotelul si puteai sa-ti faci probleme singur.
Nu stateai la alegere, nu puteai sa eviti un hotel, erai multumit daca prindeai un loc. Preturile erau mici si era bataie mare pe locuri. Nu insa pe cele mai bune dintre ele, care mergeau intotdeauna la straini. Ei aveau prioritate, iar noi ocupam doar ce ramanea de la ei”.
Cum e acum
S-au schimbat generatii de patroni, de chelneri, de cameriste, dar parca descrierile de mai sus nu sunt atat de indepartate de realitatea turistica a lui 2013.
Sunt restaurante in care la nota nu te mai fura la gramaj, dar iti fura de pe card. Sunt hoteluri unde lenjeria se schimba doar de sarbatorile legale, iar la reclamatii e o ruleta ruseasca – poate scapi sau poate nu.
Ce-au adus insa 24 de ani in ecuatie? Internetul. Autoreglarea incepe prin noi, prin publicarea informatiilor, a criticilor, a sesizarilor. Pentru ca adevarata sanctiune data unui local este aceea de a-l lasa fara clienti, daca nu ii merita.
Cum ne incepem vacanta pe internet
Ati incercat recent sa prindeti o masa la un restaurant cu sticker de “best of” de pe Tripadvisor? E o provocare, iar asta vine dintr-o garantie a calitatii stampilata de romani cu parafa unor straini. Vorbim de un site de “opinii despre vacante” la baza, pentru care lucreaza insa peste 1.500 de oameni si care genereaza venituri de 700 de milioane de dolari din publicitate. O afacere pornita dintr-o treaba foarte simpla: dorinta omului de a nu-si lua teapa pe banii lui, in putinul sau timp liber.
Booking.com, in schimb, e mai mult o agentie on-line, o alternativa pentru cei care vor sa si verifice inainte de a plati. O agentie de turism in forma ei clasica nu-ti oferea niciodata mai mult de 3-4 poze din cele mai avantajoase unghiuri. Acum, in Mamaia de exemplu, sunt peste 90 de hoteluri ce pot fi rezervate prin acest site. Aici insa, lucrezi tot cu materialul clientului in materie de imagini, dar ai acces la comentariile celor care au stat acolo inaintea ta. Pentru poze ce nu au fost trecute prin photoshop, te intorci la prietenii de mai sus.
Unde ne cazam?
Cine mai pleaca astazi in vacanta fara un search pe Google e pe propria raspundere. Iti ia 5 minute sa faci urmatorul experiment. Cautam pe Google “Oferte Mamaia 2013”. Click pe unul din primele link-uri, unul sponsorizat, deci reclama platita. Primul hotel din lista, unul de 3 stele, pe langa Aqua Magic. Imediat, ii cautam numele in baza TripAdvisor si ne lamurim in privinta lui in doar cateva secunde.
Cand toate comentariile vorbesc despre servicii proaste, “ca in anii 70”, despre cearsafuri neschimbate cu zilele si despre “a trebuit sa implor pe cineva sa-mi dea un ceai la micul dejun”, nu prea mai ai loc de dat cu banul. Numele nici nu conteaza aici, nu facem anti-reclama ci doar un tutorial despre cum sa ne ferim de nesimtire.
Ce lipseste? Evident reactia hotelului, pe care site-ul o permite si o marcheaza special. In link, raspunsul unui manager de hotel din Bulgaria la un review nefavorabil al unui client din Romania.
Cei care nu raspund in fata criticilor sunt cei care spera sa nu le vezi!
Unde mancam?
Mai tineti minte acum 2 ani cum ii prindeau colegii de la Constanta cu camera ascunsa pe chelnerii ce serveau Dorada si se jurau ca e din Marea Neagra? E cea mai buna ilustratie a modului in care inteleg unii sa faca afaceri pe litoral.
De-asta au ajuns multi romani sa treaca granita la bulgari pentru a manca peste. Si daca n-ati ajuns la ferma de midii de la Balcic, cum n-am ajuns nici eu, cu siguranta aveti macar un prieten care v-a terorizat povestindu-va cat de bine se mananca acolo.
Si-aici autoreglarea vine de la noi. Pentru ca nu mai rezolvam nimic cu insitutia lui “am mancat prost, nu las spaga”. Asta e doar o sanctiune de moment data chelnerului si nu rezolva nimic.
Dincolo de Tripadvisor, comentariile sunt disponibile si din Google Maps. Imediat ce ti-ai gasit restaurantul pe telefon sau tableta, un click iti arata toate comentariile. Datoria noastra nu e doar de a ne documenta, ci si de a contribui activ dupa fiecare experienta pozitiva sau negativa.
Altfel, nu se va schimba nimic si ne intoarcem la “Biblia” turistului roman care supravietuieste in vacanta, in loc sa se distreze si sa se relaxeze
Citeste si: