Niciunul dintre angajatii CFR Calatori retinuti pentru coruptie nu a fost arestat
Tribunalul Brasov a respins, vineri, toate propunerile de arestare preventiva pentru cei 70 de angajati ai CFR Calatori retinuti pentru infractiuni de coruptie si abuz in serviciu, majoritatea acestora avand interdictie de a parasi tara.
Potrivit judecatorului Alina Mioc, presedintele Tribunalului Brasov, instanta a respins si propunerile de arestare pentru al doilea grup de retinuti, format din 33 de persoane, acestia urmand a fi cercetati in stare de libertate, insa avand interdictia de a parasi tara, dupa ce magistratii respinsesera propunerea privind arestarea preventiva si in cazul primului lot de 35 de persoane. In cazul a doua persoane retinute din cel de-al doilea lot procurorii nu au mai facut propunerea de arestare preventiva, potrivit Mediafax.ro.
"S-au luat masuri preventive neprivative de libertate prin interdictia de a parasi tara. Instanta a considerat ca avem probe, dar a apreciat ca nefiind oportuna arestarea", a spus Mioc.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Cel de-al doilea lot de persoane retinute pentru 24 de ore de catre procurori a fost prezentat instantei, vineri seara, la ora 17.00, iar judecatorii au dat sentinta in jurul orei 20.00. Procurorii Parchetului Tribunalului Brasov au declarat recurs in sala de judecata.
De asemenea, in cazul primului lor de retinuti magistratii Tribunalului Brasov au luat o decizie similara, nefiind emis niciun mandat de arestare, ci fiind luate doar masuri de obligare de a nu parasi localitatea pentru trei persoane si de a nu parasi tara pentru restul de 32. Primul lot a fost prezentat instantei la ora 07.00, iar in jurul orei 15.30 instanta s-a pronuntat respingand toate propunerile de arestare. Un numar de 70 de angajati ai CFR Calatori din cei 81 audiati la Parchetul Tribunalului Brasov au fost retinuti de procurorii brasoveni, joi noapte, pentru luare si dare de mita si asociere in vederea savarsirii de infractiuni.
Cei 70 de retinuti au fost impartiti in doua loturi de 35 si 33 de persoane pentru a fi prezentati magistratilor Tribunalului Brasov cu propunere de arestare preventiva. Pentru doua din cele 70 de persoane retinute procurorii nu au solicitat emiterea de mandate de arestare. Mai multe descinderi au avut loc, joi dimineata, la sediul CFR Calatori si la regionalele CFR Calatori din tara, pentru a fi puse in executare mandate de aducere pentru angajati suspectati de fapte de coruptie.
Astfel, la Brasov au sosit, in cursul zilei de joi, zeci de persoane escortate de politisti si mascati, primii angajati sositi fiind cei de la Bucuresti. Au urmat loturi de angajati de la Iasi, Craiova, Constanta si Cluj, in acest caz fiind emise 81 de mandate de aducere. "Din materialul probator administrat pana in acest moment rezulta ca persoanele audiate in cursul zilei de joi si de cele care urmeaza a fi audiate sunt suspectate a face parte dintr-un grup infractional organizat care au comis si planificat in modalitate continuata infractiuni de luare de mita, dare de mita, instigare la comiterea infractiunii de abuz in serviciu contra intereselor publice, folosirea in orice mod de informatii ce nu sunt destinate publicitatii ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informatii", se arata intr-un comunicat al Parchetului Tribunalului Brasov.
Aceste persoane au calitatea de conductori de tren, sefi de tren, controlori de bilete, revizori de specialitate in cadrul Societatii Nationale de Transport Feroviar de Calatori "CFR Calatori SA". Cea mai inalta functie este cea de revizor de specialitate. Cercetarile au fost declansate ca urmare a sesizarii din oficiu din partea Sectiei Regionale de Politie Transporturi Brasov din cadrul Directiei Politiei Transporturi a Inspectoratului General al Politiei Romane, vizand circa 200 de persoane, potrivit sursei citate.
"Conductorii de tren luau bani de la calatorii care circulau fara bilet. Le cereau bani pentru a nu le intocmi acte premergatoare contraventiei la regimul circulatiei pe calea ferata, asa cum prevede legea. Ulterior, pentru a-si putea desfasura in continuare acest gen de activitate dadeau o parte din banii primiti mai departe catre superiori, iar la randul lor acestia ii dadeau mai departe mai sus, pana la nivelul revizorilor", spunea purtatorul de cuvant al Parchetului Tribunalului Brasov, Alina Popescu.
Transferul banilor de la conductori catre superiorii lor se facea in toaletele trenurilor, iar mai departe, la Bucuresti, banii erau predati prin intermediul chioscurilor de ziare sau de bauturi racoritoare de pe peronul Garii de Nord, unde lucrau si rude ale angajatilor CFR Calatori.
"Locatiile unde se facea tranzitul de bani pot fi si acestea. Destinatarii finali ai banilor urmeaza sa fie stabiliti clar in cursul investigatiilor. Posibil sa fie si rudele celor implicati, nu pot infirma", mai spunea reprezentantul Parchetului.
Prejudiciul in acest caz este estimat la aproximativ 200 de milioane de lei. Purtatorul de cuvant al Parchetului Tribunalului Brasov mai afirma ca fiecare angajat avea un rol bine stabilit, insa maniera de operare era flexibila.
"Maniera de operare era foarte flexibila, erau incetatenite anumite obiceiuri, colectarea banilor se facea din anumite locuri de catre anumite persoane cu roluri bine stabilite ", declara purtatorul de cuvant al Parchetului Tribunalului Brasov, procurorul Alina Popescu, precizand ca de aceea acuzatiile se refera si la asociere in vederea comiterii de infractiuni.
Sursa citata preciza ca pentru acest caz au fost autorizati 12 investigatori sub acoperire. Directorul CFR Calatori, Stefan Roseanu, declara, joi, ca, potrivit estimarilor, aproximativ 30 la suta din calatoriile la nivel national sunt fara bilet anual, iar compania pierde in acest fel 100-150 de milioane de lei anual din neincasarea biletelor la casa.