Sufocată de propriile gunoaie, România importă și deșeurile străinilor. Se ard pe câmpuri și generează toxine care pot ucide
Partea a III-a. Inspectorii ANPC și comisarii Gărzii de Mediu cer modificarea legislației de import deșeuri.
E nevoie, pentru protecția cetățenilor și a mediului, de un proiect care să modifice condițiile în care sunt aduse haine second hand, anvelope uzate, electronice, mobilă sau mașini avariate.
E nevoie de acest regim nou în condițiile în care va începe la un moment dat să funcționeze libera circulație în Schengen la frontiere terestre, unde aceste transporturi ar fi mai greu de verificat.
După cum autoritățile trebuie să reușească să impună legea în zonele în care se ard și se îngroapă deșeuri. Doar în jurul Capitalei sunt cel puțin 3 astfel de focare mari, unde e scandal la fiecare descindere și unde activitățile ilegale continuă de ani în șir.
Într-o parcare de pe Autostrada Soarelui sunt zeci de echipe mixte, comisari de mediu și jandarmi care primesc indicații și planuri tactice, la prima oră a dimineții.
Se echipează, se informează și pornesc la drum – destinația, localitatea Sărulești, din Călărași, unde, la nici 30 de kilometri de Capitală, e raiul dezmembrărilor auto și al echipamentelor electronice.
Autoritățile pornesc în control având suspiciunea că aici ajung și multe mărfuri din import. E unul din locurile fierbinți pentru autorități, pentru că, de fiecare dată, descinderile se lasă cu scandal.
Aici scandalul începe atunci când autoritățile anunță că vor ridica zecile de tone de deșeuri aflate pe un teren al primăriei, de la marginea localității.
Rareș Năstase: ”Cei care le-au strâns spun că din asta trăiesc și nu vor să le lase. Nu vor să accepte că aceste deșeuri vor fi ridicate, vor fi confiscate și atunci este nevoie de intervenția autorităților".
Agitație e și pe ulițele din localitate, unde rar pot interveni autoritățile. Comisarii Gărzii de Mediu intră împreună cu jandarmii în mai multe gospodării unde se adună deșeuri. Echipele de intervenție au armele la vedere.
”Astea sunt traiul nostru, din asta trăiesc”
Localnicii recunosc că adună carcase de mașini și componente auto pentru a scoate fierul din ele. Întrebați, se dau în vileag și că ard și aruncă tot ce nu le mai trebuie.
”Restul, le dăm foc. Le aruncăm”.
În urma controlului au fost date amenzi în valoare de 200.000 de lei celor care colectau. Oamenilor nu le pasă sancțiuni, pentru că oricum nu le plătesc, spun ei. S-au agitat însă când au văzut că rămân fără deșeurile din care luau fierul.
”Astea sunt traiul noastru, din asta trăiesc!”.
”Nu ne dă autorizație să betonăm”.
Autoritățile spun că în astfel de zone ajung deșeuri din alte țări, trimise în țara noastră. Filere de traficanți iau banii, iar gunoaiele sunt date sărmanilor care le distrug ori le împrăștie.
Marius Fechet, ministrul Mediului: ”Îmi pare rău să constatăm că noi suntem exportatori de trufe și importatori de gunoaie din toată Europa. Discutăm de o problemă de crimă organizată de cele mai multe ori. Discutăm de o problemă de mare infracționalitate, pe care dacă nu o oprim la sursă, adică acele rețele care aduc acele bunuri în România".
Andrei Corlan, comisar șef Garda de Mediu: ”Se vor confisca deșeurile cu valoarea materială. Este cel mai descurajant mod de combatere a acestui gen de activități. Deci vor fi colectate deșeuri cu valoare materială, pentru că noi nu strângem gunoiul de aici, noi dăm o lovitură a afacerilor ilegale".
La Sărulești, autoritățile vor să găsească înțelegere la cei care conduc cu adevărat localitatea. Șeful pe țară al Gărzii de Mediu află că cel care le era bulibașă localnicilor s-a stins, iar fiii săi își împart supremația în zonă.
De altfel, și scandalul între localnici a pornit de la faptul că fiecare tabără și-ar fi dorit ca nu toate deșeurile să fie confiscate, ci doar cele ale celeilalte tabere.
”Sunt cantități toxice, pot provoca boli sau chiar moartea”
E drept că toți acești oameni, cu modul lor de trai, sunt o masă bună de manevră la alegeri, iar autoritățile locale nu par să-i deranjeze deloc. Prin controlul organizat de la centru se ridică mai multe carcase de mașini și alte componente din curți, dar la vederea scandalului uriaș și autoritățile de la Capitală renunță, pentru moment, și la ridicarea mormanului mare de deșeuri aflate la ieșirea din comunitate.
Rareș Năstase: ”Mașina a plecat, deșeurile rămân pe poziție”.
E un efort complex, dar nu imposibil, în care autoritățile de control trebuie să se miște rapid, prin intervenții fulger, la care să participe poliția și jandarmeria.
”Au dat foc la cabluri iar... Ia, uite ce se vede în zare? O fi la Sintești, oare? Furnale...".
În zone precum Sinteștiul, mai aproape de București, scandalul e și mai mare, cu ocazia descinderilor. Aici se și incendiază multe deșeuri, iar fumul gros ajunge până în Capitală. Zeci de tone de cabluri, dar și resturi de autoturisme ard zilnic în această comunitate, la nici 10 kilometri de periferia Capitalei.
”Reporter: Aproape în fiecare zi au fost incendieri aici. De ce Garda de Mediu nu a fost la fața locului?
Marioara Gâtej, comisarul general al Garzii Naționale de Mediu: Incendieri au fost, eu vă spun că vor fi și în continuare. Știți foarte bine că numărul total de comisari este foarte redus”.
George Gârbacea, cercetător: ”Sunt cantități toxice, pot provoca boli sau chiar moartea”.
Și în partea opusă Capitalei, la Bălteni, în județul Dâmbovița, sunt zilnic arse deșeuri. Mai întâi sunt alimentate curțile localnicilor din zonă și, după o triere riguroasă, tot ce nu mai e de folos și nu mai prezintă valoare e dus pe terenurile virane dinspre Bucuresti. Aici pornesc și incendierile, după cum se vede în filmările aeriene din zonă.
Ce prevede proiectul de lege pentru modificarea regimului privind produsele second-hand
Un senator de Dâmbovița, membru în Comisia de mediu din Parlament, afirmă că vede periodic ce se întâmplă la Bălteni, localitatea fiind pe drumul dintre Târgoviște și București.
Senatorul Dragoș Popescu susține că deșeurile din import n-ar mai fi atât de ușor plimbate prin acte și fizic, între firme, cât timp statul român ar avea o lege care să înființeze un cazier al firmelor de profil.
Până trece legea cazierului pentru firmele din domeniul mediului, autoritățile de la ANPC și Garda de Mediu au întocmit un proiect de ordonanță de urgență pentru a modifica legislația în privința produselor second hand.
Conform proiectului, în privința hainelor, se va permite introducerea în România a produselor de îmbrăcăminte purtată sau uzată sau a articolelor textile purtate sau uzate și a articolelor de încălțăminte purtată sau uzată în scopul comercializării și distribuirii gratuite numai dacă acestea au fost sortate pe categorii, culori, compoziție și supuse operaţiunilor de curăţare, dezinfecţie şi dezinsecţie specifice fiecărei categorii, efectuate de persoane juridice autorizate, specializate în domeniu, înainte de a fi introduse pe teritoriul României.
În privința anvelopelor, transporturile trebuie să fie însoțite de un document de inventar care să cuprindă: numărul de anvelope, producătorul, vechimea, anul de fabricație şi lotul din care face parte. La electronice, trebuie să mai funcționeze și să nu fie făcute bucăți la intrarea în țară.
De asemenea, există prevederi clare și în privința aducerii de autoturisme avariate sau componente auto. Proiectul stipulează că se va interzice introducerea pe piaţă sau punerea la dispoziţie pe piaţă a oricărui autovehicul uzat care este avariat și declarat "daună totală", adică mașini care au fost declarate daune totale tehnice sau chiar economice, dacă e scos din uz sau neînmatriculat în țara de proveniență.
Autoritățile spun că nu au suficient personal
Cu alte cuvinte, mașini lovite și radiate din circulație în țara de unde provin nu vor mai putea fi aduse la noi, dacă proiectul de lege va fi adoptat. Aceste prevederi au pornit de la faptul că în România se aruncă anual sute de tone de resturi provenind de la componente auto, din dezmembrări.
Un antreprenor din Satu-Mare, a cărui afacere se bazează pe importul de mașini avariate din Statele Unite, pe care le repară cu piese noi, declară că e aberant să fie puși în aceeași oală cei care importă autoturisme cu scopul de a le repara cu cei care aduc carcase supuse dezmembrărilor.
Antreprenorul are și canal de YouTube și postează pe toate rețelele de socializare modul în care repară mașinile. Afirmă că ce face el e sustenabil, atâta timp cât dă viață unor mașini avariate, pe care firmele de asigurări din America le vând la prețuri atractive, fie și cu daune mici.
Mașinile reparate la mai multe service-uri din nordul țării ajung să fie reînmatriculate și omul dă asigurări că resturile rezultate din reparații nu ajung aruncate pe câmpuri, ci sunt preluate de firme de profil, care le duc la gropile de gunoi.
Iar afaceri asemănătoare cu daune auto din Statele Unite ar avea și alți antreprenori de la Cluj sau Constanța. Mașinile lovite intră ca fiind neînmatriculate, dar au documente care atestă că pot fi salvate, reparate și nu ar trebui considerate deșeuri.
Noua legislație va cataloga toate mașinile avariate serios drept epave pentru dezmembrări, dacă sunt scoase din circulație. La intrarea în țară, în Portul Constanța de exemplu, ajung periodic containere cu astfel de carcase și componente de șasiu.
Șefa Gărzii de Mediu pe județ spune că, fără un document de reglementare nou și precis, e greu de observat și stabilit în frontieră dacă o mașină va fi reparată sau ajunge rapid deșeu, după ce a fost introdusă pe teritoriul românesc.
Steluța Popescu, comisar șef Garda de Mediu Constanța: ”Dacă e puțin lovită, e una, dar dacă vin pe bucăți…”.
În România, resturile auto care nu pot fi revândute sunt arse ilegal ca să se aleagă, din ele fier, cupru și aluminiu. Un proces care afectează mediul și, implicit, sănătatea tuturor.
Acești tineri, surprinși de echipa de filmare pe un câmp, recunosc că dau foc chiar și la cele mai mici cantități de cabluri de la mașini și electronice.
O țară și așa sufocată de propriile gunoaie importă deșeuri din Europa. E tabloul rușinos al unui stat cu oameni inventivi, care știu cum să ocolească legile.
Autoritățile speră să contracareze cu restricții noi, dar controlul n-are suficient personal. Sunt mii de TIR-uri și containere care au fost întoarse din drum, dar nimeni nu știe câte altele pătrund totuși în țară. Lupta cu transporturile ilegale continuă, în același ritm în care se găsesc și portițele de a aduce și scăpa de deșeuri.
Sursa: Pro TV
Etichete: romania, deseuri, frontiera, importuri, ilegalitati,
Dată publicare:
14-04-2024 19:00