„România, te iubesc!”, duminică de la ora 18.00. „Reabilitare, în nisipuri mișcătoare” în proiectul lărgirii plajelor

×
Codul embed a fost copiat

Duminică seară, de la ora 18:00, urmărim o nouă ediție a emisiunii „România, te iubesc!”, dedicată problemelor de pe litoralul românesc.

Colegul nostru, Cosmin Savu, ne prezintă ancheta „Reabilitare, în nisipuri mișcătoare”. Însă, până atunci, Cosmin este alături de noi și ne spune ce a descoperit la mare.

Cosmin Savu: Este un proiect necesar reabilitarea costieră. Marea erodează, era nevoie, dar avem și bani. Sunt bani europeni, aproape 1.000.000.000 euro.

Cu banii ăștia puteam să transform litoralul românesc într-o bijuterie. Lucrările astea ar fi putut să aducă foarte mult plus valoare. Ar fi putut să aducă nu turiști străini, pentru până la urmă, turismul este beneficiarul litoralului românesc. Jumătate din locurile de cazare din România sunt pe litoral. Lucrările astea au început destul de prost, cu stângul, trebuiau începute cu ani în urmă. S-au pierdut și bani europeni pentru că s-au mișcat foarte greu. Părerea mea că cei care au fost lăsați să administreze toate aceste lucrări, respectiv Apele Române, Dobrogea, Litoral, nu au fost pregătiți”,

Roxana Hulpe: Dar Cosmin, ei în când au câștigat licitațiile nu aveau niște condiții foarte clare?

Citește și
Pescar
Pescarii români nu mai prind nimic în Marea Neagră. De ce au dispărut peștii
Trucul prin care s-a câștigat marele premiu de peste 9 milioane de euro la 6 din 49. Biletul a costat 4.413 lei

Cosmin Savu: „Acolo sunt niște antreprenori străini, niște firme. E o firmă olandeză în sudul litoralului astăzi, cei care lucrează și care aveau strict în caietul de sarcini așa au și câștigat proiectul, că nu se lucrează în sezon și se pare că au fost dependenți de acest contractor.

Cei de la Apele Române au închis ochii și au reușit să creeze un haos în vara asta pe litoral, pentru că erau șantiere deschise, cu turiști în în costum de baie, care se plimbau printre utilaje. Deci a fost ceva, ceva foarte urât și foarte grav, pentru că era risc de accidente, erau riscuri, apa era tulbure. Da, Cosmin, de ce nu se poate și la noi întâmpla o treabă ca la carte la început până la sfârșit, ce tot timpul trebuie să apară. Noi ne uităm la antreprenorii ăștia care sunt străini, dar totul s-a făcut românește, cu acceptul autorităților noastre. Da, Ministerul Mediului, la Apele Române, București central, Apele Române, Dobrogea, Litoral. Aici au fost niște lanțuri de răspundere care din păcate nu și-au făcut treaba.

În povestea mea, o să vedeți, am luat-o din nord, de la Periboina, din Delta Dunării, unde colegul Paul descoperise la un moment dat că firma, o altă firmă, austrieci de data asta, lucrau în plină rezervație cu utilaje grele, deși era interzis și iarăși prin caietul de sarcină și asumaseră să vină pe mare să nu tulbure Delta Dunării. Din păcate, acolo lucrările s-au oprit și acum au schimbat legea ca să poată să intre prin rezervație. Deci o să fie o o tot se va lucra prin rezervație, deci tot acolo se va ajunge. Până la alte tronsoane. Mamaia, erau un proiect acolo de 70m până în 100 de metri de mal de țărm, de litoral, s-a lungit foarte tare, suntem la maraton să ajungem să intrăm.”

Cosmin Savu: „Eu am făcut un exercițiu mergând desculț dintr-un cap în al altuia și am făcut asta acum câteva săptămâni. Și acum am probleme la picioare. În primul rând de la calitatea nisipului. În proiect trebuia să fie adus din albia Dunării. Așa a fost, pentru că nisipul vechi al litoralului românesc este cel depus de Dunăre. De-a lungul anilor. Ia cel nisip fiind galben, pe care ni-l amintim, economic au preferat acum să-l aducă din mare. Îl aruncă de trei ori și nu doar de două ori cum era prevăzut.

Articol recomandat de sport.ro
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
Citește și...
Porțiuni periculoase s-au format în mai multe locuri pe litoral, în urma furtunilor. La mal sunt gropi adânci și de 2 metri
Porțiuni periculoase s-au format în mai multe locuri pe litoral, în urma furtunilor. La mal sunt gropi adânci și de 2 metri

Furtunile din iarnă, dar și lărgirea plajelor, au schimbat relieful subacvatic din Marea Neagră.

Pescarii români nu mai prind nimic în Marea Neagră. De ce au dispărut peștii
Pescarii români nu mai prind nimic în Marea Neagră. De ce au dispărut peștii

Lărgirea plajelor a adus modificări mari în ecosistemul mării. Pentru că nu mai găsesc hrană la mal, multe specii de pești au migrat în larg și nu se mai prind în plasele pescarilor.

Pericol pentru turiștii de pe litoralul românesc, după lărgirea plajelor. La ce trebuie să fie atenți
Pericol pentru turiștii de pe litoralul românesc, după lărgirea plajelor. La ce trebuie să fie atenți

După lărgirea plajelor, în unele zone de pe litoral au apărut gropi periculoase chiar la intrarea în mare, iar în nisip s-au format șanțuri adânci și de doi metri si jumătate.

Procurorii DNA Constanța au găsit o posibilă epavă antică în zona de excavare a nisipului din Mamaia
Procurorii DNA Constanța au găsit o posibilă epavă antică în zona de excavare a nisipului din Mamaia

Procurorii DNA Constanța au găsit o construcție de lemn, posibil epavă antică, în zona de excavare a nisipului pentru lărgirea plajelor din Mamaia, scrie Info Sud-Est.

Lărgirea plajelor ar putea fi blocată de DNA după găsirea unor monede antice
Lărgirea plajelor ar putea fi blocată de DNA după găsirea unor monede antice

Procurorii anti-corupție au cerut oprirea excavărilor pe litoral, după ce în larg au fost descoperite monede cu valoare arheologică.

Recomandări
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână

Unul din cele mai bune licee din București, Colegiul Național Gheorghe Lazăr, a simțit că trebuie să se reinventeze. În urmă cu patru ani directoarea a gândit un proiect pilot îndrăzneț, mai apropiat de cerințele actuale ale învățământului.  

TAROM și-a
TAROM și-a "pensionat" o parte din flotă. Soartă grea pentru unele avioane Airbus A318

Avioane Airbus care au aparținut flotei TAROM au ajuns la fier vechi. Două dintre acestea au fost dezasamblate de noul proprietar direct la Otopeni.

ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”
ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”

Scene de infarct joi dimineță pe autostrada A3, între București și Ploiești. 12 mașini s-au izbit că niște popice într-un carambol care a forțat autoritățile să activeze planul roșu de intervenție.