Revine „garanția” pe sticle, din 30 noiembrie. Ce sumă vor primi cei care returnează ambalajele
Preşedintele Asociaţiei Municipiilor din România, Emil Boc, anunţă că sistemul de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile va intra în vigoare în 30 noiembrie.
Astfel, la cumpărarea unei băuturi (apă, băutură răcoritoare, bere, vin) se va plăti o garanţie de 50 de bani, iar după goilirea ambalajului acesta va fi returnat, urmând a se primi contravaloarea garanţiei.
Preşedintele Asociaţiei Municipiilor din România, Emil Boc, a afirmat că a avut loc o întâlnire cu Mircea Fechet, ministrul Mediului, pe tema intrării în vigoare a sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje primare neutilizabile, potrvit News.ro.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
”Concluzia principală a întâlnirii: în 30 noiembrie 2023 va intra în vigoare sistemul de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile! Pas important în direcţia creşterii gradului de colectare selectivă în România! AMR apreciază determinarea Ministerului Mediului condus de dl ministru Fechet, de a implementa această legislaţie şi de a sprijini administraţiile locale în procesul de gestionare a deşeurilor”, a arătat Boc, marţi, într-o postare pe Facebook.
Conform sursei citate, cadrul legal care stabileşte implementarea sistemului de garanţie-returnare a fost adoptat prin HG nr. 1074/2021, în octombrie 2021, şi are drept scop implementarea pe teritoriul României a unui întreg sistem ce presupune, în esenţă, plata unei garanţii de către consumator în momentul în care achiziţionează de la comercianţi produse care au ambalaje primare nereutilizabile, garanţia respectivă urmând a fi restituită ulterior. Compania RetuRO Sistem Garanţie Returnare a fost desemnată administratorul sistemului de garanţie-returnare din România, prin HG nr. 1059 din 24 august 2022.
”Sistemul de garanţie-returnare vizează plata unei garanţii de 50 de bani atunci când cumpărăm o băutură (apă, băutură răcoritoare, bere, vin etc.) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv. După golirea ambalajului, consumatorul îl va aduce într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără să fie condiţionat de prezentarea bonului fiscal”, mai scrie în postare.
Cine se va ocupa de sistemul de garanţie-returnare
Compania RetuRO Sistem Garanţie Returnare are trei acţionari privaţi: Asociaţia Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate, Asociaţia Berarii României pentru Mediu şi Asociaţia Retailerilor pentru Mediu. Compania are şi un acţionar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, care deţine 20% din acţiuni.
”Implementarea sistemului de garanţie-returnare în România vizează integrarea acesteia din urmă în tendinţele europene, având în vedere că majoritatea ţărilor din Uniunea Europeană au implementat deja acest sistem. Scopul acestui sistem este de a colecta din piaţă şi de a introduce ambalajele într-o economie circulară ajutând România să atingă ţintele naţionale de colectare şi reciclare stabilite la nivel european. Acestea cer ca până în anul 2025 să se colecteze 77% din PET-urile puse pe piaţă, iar până în anul 2029 – 90%. Un aspect important de precizat îl reprezintă faptul că odată implementat acest sistem al garanţiei-returnare va fi obligatoriu pentru producători şi comercianţi, iar tratarea acestuia ca fiind facultativ va atrage amenzi considerabile”, arată aceeaşi sursă.
Producătorii, la rândul lor, vor trebui să achite un tarif de administrare al SGR, care va fi calculat în funcţie de material, greutate, volum şi cantitate.
În acord cu prevederile normative, vor exista obligaţii privind implementarea SGR în special în sarcina producătorilor şi a comercianţilor, dar nici consumatorii nu vor fi scutiţi. Astfel, producătorii şi comercianţii sunt obligaţi să se înregistreze în SGR prin intermediul unei notificări speciale, să se înregistreze într-o bază de date şi nu în ultimul rând să încheie contracte de prestări servicii cu administratorul SGR. În caz contrar, comercianţii nu vor mai putea comercializa produse din materialele în cauză de la producătorii neînregistraţi în SGR sau de la distribuitorii acestora. Producătorii care introduc pe piaţa naţională produse ambalate în ambalajele în cauză aveau obligaţia să se înregistreze în baza de date gestionată de către administratorul SGR până la data de 28 februarie 2023.