(P) Apel pentru autoritățile publice: „Execuția proiectelor de metrou este complexă și riscurile sunt pe măsură”

legal marketing

Proiecte semnificative de metrou demarează în București și Cluj. Ce știm despre natura unor astfel de lucrări complexe, dar și despre riscurile pe care le comportă ele?

Despre acest subiect ne-a vorbit pe larg Mariana Garștea, CEO Sixense România, specialist în monitorizare structurală și geotehnică și expert în transformarea digitală a infrastructurii. Compania pe care o conduce a fost implicată în monitorizarea structurală și geotehnică a unor lucrări importante de infrastructură subterană din Capitală, încă din primii ani în care a intrat pe piața din România.

Iată un punct de vedere despre riscurile și soluțiile de luat în considerare pentru sănătatea structurală, atunci când vorbim despre dezvoltarea și întreținerea infrastructurii subterane de metrou.

Tot mai multă infrastructură subterană de transport se dezvoltă la noi în țară, cele mai recente exemple fiind magistrala 6 din București și metroul din Cluj. La ce anume ar trebui să fie atente autoritățile care le dezvoltă, în ceea ce privește riscurile unor astfel de lucrări?

Vorbim despre proiecte care necesită un grad foarte mare de pregătire și o înțelegere foarte bună a ceea ce înseamnă efectele și riscurile pe care le comportă astfel de lucrări.

Citește și
oglinzi
(P) Produse noi Geberit – între design inovator și funcționalitate

Riscurile construcției unei linii de metrou sunt legate cel mai frecvent de cât de bine înțelegem condițiile geotehnice, starea tehnică a construcțiilor învecinate din zona de influență, de comportarea și/ sau reacțiile care vor apărea în timpul construcției tunelului și, bineînțeles, de soluțiile de proiectare și metodele de execuție.

De aceea, monitorizarea structurală și geotehnică are un rol esențial atât în detectarea, cât și în prevenirea riscurilor, oferind informații care ne spun dacă comportarea măsurată se întâmplă conform ipotezelor de proiectare și, de asemenea, oferind o privire de ansamblu asupra capacității de gestionare a riscurilor. Aceste lucruri permit autorității contractante să vină cu un plan de măsuri preventive și corective, dacă este cazul.

Important de precizat este și că, tocmai pentru că vorbim despre lucrări extrem de complexe, erorile nu sunt admise. Vorbim despre siguranță înainte de toate și imaginați-vă ce înseamnă să construiești o structură care subtraversează jumătate de oraș: infrastructura feroviară, rutieră, monumente istorice, clădiri rezidențiale etc.

Aveți o experiență importantă de a fi partenerul de monitorizare structurală și geotehnică pentru alte linii de metrou dezvoltate în trecut în București. Ce recomandări aveți în acest sens pentru noile linii de metrou care se dezvoltă? 

 

Ne mândrim mult cu proiectele de monitorizare pentru liniile de metrou 5 și 4, au fost și printre primele proiecte pe care Sixense le-a avut în România, acum mai bine de 11 ani, într-o perioadă în care nu se știau foarte multe despre beneficiile, necesitatea și soluțiile moderne de monitorizare pe care le aveam la dispoziție.

Cu siguranță orice fel de proiect de infrastructură subterană urbană trebuie să înceapă de la un studiu InSAR istoric: care să detecteze cu precizie milimetrică deplasările pe verticală ale structurilor și pământului, din satelit, și care trebuie să meargă cel puțin 5 ani în spate. Un astfel de studiu, care trebuie luat în calcul încă din etapa de fezabilitate, ne ajută să identificăm toate zonele sensibile sau vulnerabile de pe viitorul traseu.

După ce există aceste informații, zonele vulnerabile trebuie analizate și apoi trebuie propuse soluții și tehnologii adaptate, care să aibă un impact minim asupra zonei de influență (ne referim aici la infrastructura feroviară și rutieră existentă, clădiri monumente istorice, clădiri rezidențiale etc.). Acest studiu de fezabilitate trebuie să furnizeze nivelul de riscuri structurale și geotehnice și bugetul necesar pentru controlul lor integral. Cel mai important lucru este ca acest program de monitorizare să fie foarte specific și adaptat riscurilor reale din teren.

Sixense oferă soluții integrate de monitorizare pentru proiectele de linii de metrou: de la identificarea riscurilor, studii InSAR, achiziție a instrumentației de monitorizare, lucrări de instalare prin echipe înalt calificate, configurare senzori și software de monitorizare real time, data management și raportare.

Vorbiți despre multă digitalizare și soluții foarte moderne. Sunt acestea luate în calcul la noi?

Sunt luate în calcul, odată ce autoritățile află despre ele și înțeleg cât de avansate sunt, cât de multe resurse eficientizează și care sunt impactul și valoarea lor în beneficiul proiectului.

Este adevărat că, din păcate, la noi încă mai funcționează din plin abordarea cu „lasă, că am mai făcut și nu s-a întâmplat nimic” sau inspecțiile vizuale, însă cred că este destul de clar că, pentru proiecte de infrastructură complexe cum sunt liniile de metrou, nu ne putem baza doar pe acestea.

Indiferent cât de bine este făcut totul în birou la nivel de proiect, lucrurile în teren pot fi extrem de diferite și autoritatea publică trebuie să fie pregătită cu toate instrumentele necesare care să îi furnizeze informații relevante și în timp util, pentru a lua cele mai bune decizii.  Execuția proiectelor de infrastructură subterană urbană este complexă și riscurile sunt pe măsură, nu își poate permite absolut nimeni să lase la voia întâmplării astfel de situații, cu impact direct asupra comunității.

Beyond Monitoring by Sixense este o soluție digitală dedicată monitorizării real time a riscurilor structurale și geotehnice în cadrul proiectelor de execuție a proiectelor de metrou. A fost pe larg utilizată pentru monitorizarea lucrărilor de execuție a liniei de Metrou 5 din București și în alte zeci de proiecte de metrou internaționale.

Este un suport al întregului proces decizional, care permite autorității publice, proiectantului, constructorului, consultantului să anticipeze și să gestioneze riscurile geotehnice, de mediu și structurale, permițând integrarea datelor de toate tipurile, derivate din diverse surse și în mai multe formate, în special furnizate de servicii terțe.

Cum vedeți în acest moment colaborarea și parteneriatul public-privat în ceea ce privește lucrările de monitorizare ale unor proiecte cum ar fi liniile de metrou?

Nu aș putea spune că există un parteneriat public-privat pentru lucrările de monitorizare cu vreo autoritate publică și aici mă refer strict la: transfer de know-how, creștere a nivelului de conștientizare și informare asupra riscurilor structurale și geotehnice pentru astfel de proiecte de infrastructură subterană urbană, prezentarea nivelului de dezvoltare a noilor tehnologii din domeniu etc. Legislația actuală nu permite o astfel de colaborare.

Ce putem face, în acest sens, este să atragem atenția public asupra unor aspecte vitale pentru bunul mers al proiectelor de metrou:

  • Unul dintre aspectele foarte importante care trebuie luat în considerare este contractarea directă a acestor lucrări de către autoritatea publică, un lucru care nu se întâmplă întotdeauna ca atare și care permite, pe cale de consecință, strecurarea multor practici viciate și, în final, deloc folositoare proiectului în sine. Autoritatea publică este cea care trebuie să-și asigure accesul la informații rapid, direct, transparent și să aibă la dispoziție întotdeauna cele mai bune instrumente pentru validarea ipotezelor de proiectare, verificarea calității execuției lucrărilor și, cel mai important, pentru protejarea construcțiilor din zona de influență.
  • În etapa de pregătire și chiar, ulterior, în procedura de contractare, autoritatea contractantă trebuie să aibă o abordare integrată, holistică: pornind de la studiu, trecând prin analiză, proiectare, informații exacte înainte de demararea oricăror lucrări la noul proiect, cu instrumentare, măsurători și data management pe toată durata execuției și, bineînțeles, cu continuarea monitorizării riscurilor și în etapa de exploatare. Toate acestea trebuie evaluate și prevăzute din start, atât din punct de vedere tehnic, cât și financiar.
  • În acest tip de colaborare public-privat, în mod special pentru proiectele de metrou, este absolut vital să se ia în considerare implementarea unui sistem de monitorizare structurală și geotehnică automatizat, real-time, pe toată durata lucrărilor de execuție. De ce? Riscurile sunt foarte mari, impactul poate fi puternic pentru cei din zona direct afectată în caz de diverse incidente. Este nevoie de informații în timp real, astfel încât să se poată interveni și evita incidente cu pagube materiale sau accidente mai grave, care să ducă la clădiri evacuate etc. Inevitabil, pe durata oricărui proiect de metrou, nu doar în România, apar reclamații de la cei din zona de influență, vibrații sau posibil impact structural asupra clădirilor din zona de influență. Dar autoritățile, având informații în timp real, pot verifica rapid zona respectivă și pot vedea ce se întâmplă, având acces la tot istoricul datelor înregistrate pentru o anumită clădire. În acest fel, se poate demonstra foarte ușor, cu date concrete, că totul este în parametri normali sau să se intervină imediat, punctual, pentru a preveni un impact structural major, dacă este cazul.

 Articol susținut de Legal Marketing Media

Articol recomandat de sport.ro
Decizia luată de Jordan Chiles după ce a pierdut medalia de bronz în fața Anei Bărbosu
Decizia luată de Jordan Chiles după ce a pierdut medalia de bronz în fața Anei Bărbosu

Acest articol este un material publicitar al cărui conținut a fost realizat în mod independent de o terță parte, fără răspunderea editorială şi sub supravegherea PRO TV S.R.L.

Citește și...
(P) Produse noi Geberit – între design inovator și funcționalitate
(P) Produse noi Geberit – între design inovator și funcționalitate

Ca în fiecare an, Geberit se înnoiește cu produse distinse, fie că vorbim de relansarea clapetei Sigma70 sau de noua funcție de spălare la interval a modulului sanitar Geberit Monolith.  

(P) Austrotherm investește și se extinde în România, inaugurând Fabrica EPS din Călan
(P) Austrotherm investește și se extinde în România, inaugurând Fabrica EPS din Călan

Austrotherm, lider în domeniul termoizolațiilor ecologice în Europa Centrală și de Est, a inaugurat vineri fabrica de termoizolații din Călan, jud. Hunedoara.

(P) Forty Management lansează oficial Central District Lagoon City
(P) Forty Management lansează oficial Central District Lagoon City

Forty Management a anunțat că a demarat lucrările pentru dezvoltarea Central District Lagoon City Bucuresti, cel mai inovator proiect de reconversie urbană mixtă, self-sustainable, unic în Europa Centrală și de Est.

Recomandări
Klaus Iohannis a invitat preşedinţii partidelor la consultări pentru desemnarea premierului. PROGRAM
Klaus Iohannis a invitat preşedinţii partidelor la consultări pentru desemnarea premierului. PROGRAM

Klaus Iohannis a invitat, duminică, preşedinţii partidelor şi formaţiunilor politice reprezentate în Parlamentul României, pentru consultări în vederea desemnării candidatului pentru funcţia de prim-ministru, a anunţat Administraţia Prezidenţială.

VIDEO. Momentul în care atacatorul de la târgul de Crăciun din Magdeburg, Germania, este arestat de poliție
VIDEO. Momentul în care atacatorul de la târgul de Crăciun din Magdeburg, Germania, este arestat de poliție

Imaginile difuzate de postul german de televiziune MDR au arătat momentul în care presupusul atacator de la târgul de Crăciun din Magdeburg, Germania, este arestat de poliția germană.

INTERVIU cu Aura Șova, câștigătoarea ”Vocea României 2024”: ”M-am făcut arhitect ca să pot să fac un azil de bătrâni”
INTERVIU cu Aura Șova, câștigătoarea ”Vocea României 2024”: ”M-am făcut arhitect ca să pot să fac un azil de bătrâni”

Aura Șova a câștigat Vocea României 2024. După săptămâni în care vocea ei a răsunat în toate etapele show-ului, telespectatorii au decis ca trofeul și premiul în valoare de 100.000 de euro să ajungă la concurenta din echipa lui Tudor Chirilă..