Romania, corijenta la capitolul inovatie. Locurile in care tinerii pot invata sa-si transforme ideile in produse reale
Romania a ramas corigenta si anul acesta la capitolul inovatie. Suntem pe locul 48, din 64 de state, adica am luat nota 3.
Asta inseamna ca la noi in tara nu este incurajata creativitatea afacerilor si ca orice idee e de multe ori omorata de birocratie de lacunele in educatie sau de lipsa de finantare. De cativa ani exista si la noi, ca in Statele Unite, asa-numitele "laboratoare de inovatie", in care ideile tehnice sunt transformate in produse reale. Iar echipele de elevi sau studenti devin antreprenori in adevaratul sens al cuvantului, nu doar de forma, asa cum se intampla in competitiile scolare.
Andrei e arhitect si cand nu proiecteaza face mancare.
Andrei Cumpanasoiu, arhitect, bucatar amator: "La noi bucataria a ramas din pacate putin in urma. Ai toate retetele astea de carnetel, lasate de la bunica, matusa, tot felul de incercari si e foarte fain sa incepi sa schimbi ingredientele, sa incerci sa le testezi."
Ca sa isi testeze retetele, Alex, Serban, Silviu si Rares au inventat un Facebook al bucatarilor si pofticiosilor.
Rares Constantinescu, responsabil de PR, student la limbi straine: "Va puteti duce la cineva acasa, care si-a pus reteta pe site-ul nostru, sa mancati la el respectiva mancare pe care ati rezervat-o si sa vorbiti cu oameni noi. Aplicatia se bazeaza mai mult pe oamenii locali, din fiecare oras."
Finantare pentru ideea lui cauta si Daniel, student la Automatica - vrea sa ajute stapanii de caini si pisici sa-si gaseasca animalele, daca se pierd.
Daniel Ghilinta, student la Automatica: "Este vorba despre un dispozitiv care se ataseaza pe zgarda cainelui sau a pisicii, el poate fi atasat ca un medalion sau inglobat in zgarda. Teoretic functioneaza cu o acoperire de 25 de kilometri."
Toti au intrat intr-un concurs de proiecte in care mentori din business, banci si consultanta i-au indrumat.
Horia Velicu, coordonatorul laboratorului de inovatie BRD GSG: "Cat de potrivite sunt produsele pentru piata respectiva, cat de scalabile sunt, unde este nevoia de finantare... de suport din partea bancii, mijloace de plata, e-commerce."
Daniel Rosner, program manager Innovation Labs: "Cum sa-si aleaga modelul care ar fi mai bun pentru ei, pentru a putea sa-si asigure un flux de clienti rapid, dar in acelasi timp si pentru a avea o crestere sustenabila."
Andrei Pitis, fondator Innovation Labs: "Ma uit la Innovations Labs acuma ca la un fel de MBA penbtru oamenii tehnici, dar un MBA antreprenorial pentru oamenii tehnici."
Alex a castigat un astfel de concurs de idei acum 5 ani, iar afacerea lui e si azi in picioare. Reteta invatata atunci e inca valabila.
Alexandru Radu, fost concurent, administrator WyLeodrin: "Care sunt elementele care trebuie gandite in afara de partea tehnica: cum il vindem, care-s clientii, cum sa stabilim niste preturi. Ne-a scos din sfera aia tehnica si ne-a apropiat mai mult de sfera de business."
Din pacate, la scoala, educatia antreprenoriala este doar un optional de liceu, iar economia este o materie prafuita pe care elevii o fac abia in clasa a 11-a.
Si din aceasta cauza suntem de ani de zile codasi la creativitate si inovatie in afaceri, depasiti cu mult chiar si de Bulgaria.