Brandurile de tara ale Romaniei – trecut, prezent si niciun viitor
Romania a avut tot atatea branduri turistice cate conduceri s-au perindat pe la ministerul turismului. De la Dracula la Hagi, nicio strategie nu a dat rezultate si toate au fost abandonate chiar daca s-au cheltuit bani multi pentru ele.
Cel mai recent proiect a fost lansat joi la Shanghai si prezinta Romania ca pe o “gradina a Carpatilor”. Brandul este deja in mijlocul unui scandal declansat de asemanarea dintre logo-ului folosit pentru promovarea tarii noastre si cel al unei firme de transport.
Iata, pe scurt, povestea brandului de tara, in versiunea romaneasca, asa cum a ramas ea in istoria ultimilor 15 ani.
Eterna si fascinanta Romanie
A costat 5,97 milioane de dolari. Trebuia sa fie o aparitie editoriala de exceptie, dedicata promovarii externe a imaginii tarii noastre. Altfel spus, un album foto cu informatii turistice si harti. A fost publicat in cele din urma in 1995 de catre firma franceza Group Saintonge Edition, detinuta de romanul Adrian Costea.Iata cum sunau randurile despre “aventura romaneasca” povestita in paginile cartii, intr-un limbaj aproape de lemn: “Antrenandu-va in plimbarea noastra cu alura de exploratie mitica, prin vaile cele mai ascunse ale Carpatilor legendari, prin campiile parjolite de soare, cu parfum de stepa, prin cazanele Dunarii, in cautarea pastravilor albastri in apa cristalina a raurilor, traversand sate fermecate in lumina fierbinte a unui cer imobil, respirand parfumul vantului si al petalelor de trandafiri, am dorit sa va oferim imaginea unei Romanii vibrante, unice".
Tirajul anuntat initial era de 97.000 de exemplare. S-au tiparit mai putin de 10.000. Planul initial era ca aceasta “carte de vizita” sa ajunga in peste 100 de tari. Din pacate, scandalul iscat atunci in jurul proiectului, a umbrit mult imaginea, nu numai turistica, a tarii noastre.
Celebrul plan, lansat tot in 2001, a ramas in memoria romanilor mai mult pentru ca a ajuns pe masa DNA-ului, decat pentru capacitatea sa de a promova Romania.
Romanii si-l amintesc pe ministrul de atunci, Dan Matei Agathon, vorbind despre cei peste un milion de turisti pe care ii va aduce parcul lui Dracula.
Apoi au inceput problemele cu amplasarea: intai la Sighisoara, apoi la Snagov si in cele din urma la Parchet. Peste 13.000 de persoane au investit in total circa 10 milioane de lei in Dracula Park, o societate de investitii care are inca foarte multi actionari.
Romania mereu surprinzatoare
In anul 2004 acest proiect a costat doua milioane de dolari. „Romania nu are nicio imagine clara sau puternica pe piata, iar marca destinatiei transmite mesaje amestecate” – spunea Organizatia Mondiala a Turismului despre acest brand.
Romania - Fabulospirit
Campania lansata in 2006, caracteriza romanii asa: “oameni spirituali, care se bucura de viata“. Proiectul care a costat 110.000 de euro a fost oprit rapid, in 2007, pentru ca s-a schimbat ministrul.
Romani in Europa
Suma alocata: 7,9 milioane de euro. Proiectul din 2008 s-a dorit a fi mai mult unul pentru imbunatatirea imaginii romanilor, in tarile preferate de imigrantii nostri. De exemplu, dupa celebrul caz Mailat, in Italia a rulat o perioada clipul “Romania, piacere di conoscerti”.
Romania - The Land of Choice
Elena Udrea este la a doua incercare de branduire a tarii, pentru ca pe 1 mai 2009 tot ea, in calitate de ministru al turismului, a lansat un imn compus de Marius Moga. S-a dorit ca melodia sa ajunga un hit si sa fie fredonata de milioane de turisti din lumea intreaga. Cantecul a costat 10.000 de euro, insa nimeni nu mai stie nici macar primul vers, iar campania - 1,5 milioane de euro.