Problema brandului, nerezolvata:firmele sustin ca frunza lor este originala
UPDATE: Ministerul Turismului a primit raspunsul din partea firmelor asociate care au lucrat la brandul turistic al Romaniei. Acestea sustin ca tot continutul proiectului este original, inclusiv logo-ul care a generat aceasta disputa.
Drept urmare, Ministerului Turismului a anuntat ca a decis sa convoace Consiliul pentru coordonarea proiectului privind brandul de turism al Romaniei, pentru luni, 2 august 2010, la ora 16:00.
In raspunsul transmis ministerului, asocierea THR/TNS sustine: „brandul de turism al Romaniei si toate componentele sale au fost create de noi si, ca urmare, ele trebuie considerate originale”.
Referitor la vizualul brandului, asocierea THR/TNS mentioneaza de asemenea ca acesta „a fost elaborat in cadrul unui proces complex, in care au fost implicati reprezentanti ai industriei de turism din Romania si ai ministerului, proces din care au rezultat peste 70 de logo-uri si peste 30 de izotipuri, dintre care cateva au fost testate ulterior, in mai multe etape, pe piete, in vederea identificarii celor preferate de potentialii vizitatori ai Romaniei. Izotipul a fost desenat de proprii nostri graficieni, in cadrul unui proces care a evoluat de la schite pe hartie pana la varianta finala, in format digital, trecand prin numeroase variante intermediare.”
Mai mult, consortiul de firme precizeaza ca „existenta de elemente grafice cu grad mare de similitudine este relativ comuna, data fiind cantitatea semnificativa de desene ce este produsa si raspandita prin internet in fiecare zi in toata lumea si numarul mare de variatii executate in legatura cu fiecare dintre ele pana se ajunge la forme finale."
Aceste precizari vin dupa ce ministerul Turismului a cerut explicatii de la reprezentantii celor doua companii care au conceput brandul Romaniei, lansat joi la Shanghai. Simboluri asemanatoare cu frunza care apare si pe logoul nostru se vand pe internet cu bani putini.
Conform reprezentantilor ministerului, contractul incheiat intre cele doua parti garanteaza "originalitaRaspunsul firmelor care au lucrat la brandul turistic al Romaniei [pdf]tea elementelor manualului de brand si faptul ca acestea nu aduc atingere prevederilor legislatiei romane, comunitare si internationale."
Culmea este ca faimoasa "foaie verde", prin care Ministerul ii indeamna pe turistii straini sa exploreze gradina din Carpati este de vanzare si la aceasta ora in diferite forme pe unul dintre site-urile de specialitate. O baza de date de unde oricine poate cumpara desene, la preturi modice.
Drept urmare, conducerea ministerului Turismului este hotarata sa nu efectueze nicio plata catre firmele respective, pana la clarificarea problemelor semnalate.
Reprezentantii Ministerului tin sa precizeze ca cei aproape 900.000 de euro pentru logo nu a ajuns la cele doua firme. Una este din Spania.
In ultimii ani, compania de branding a promovat si alte destinatii turistice cunoscute in lume. Spania de pilda se prezinta sub sloganul " Pasiune pentru viata", Argentina vrea sa fie "Urmatoarea ta provocare", iar in Croatia gasim "mediterana asa cum era odata".
Deocamdata cei implicati nu au putut fi contactati si nici nu au dat vreo lamurire catre minister chit ca li s-a cerut de urgenta un punct de vedere.
Sursa: Pro TV
Etichete: turism, elena udrea, Ministerul Turismului, brand turistic,
Dată publicare:
30-07-2010 00:00