Corina Suteu, nou ministru al Culturii, la "Dupa 20 de ani": "Incerc sa folosesc momentul de la Opera si sa incep o reforma"
Corina Suteu, noul ministru al Culturii a fost invitata emisiunii "Dupa 20 de ani", moderata de Cristian Leonte.
Corina Suteu a spus in emisiune care sunt prioritatile mandatului sau, dar a vorbit si despre criza de la Opera Romana din Bucuresti care a dus la schimbarea din functie a lui Vlad Alexandrescu.
Cristian Leonte: Pentru inceput, as dori sa vorbim despre "tulburarea" de la Opera, care dureaza de saptamani bune. Din punctul dvs. de vedere, de ce credeti ca s-a ajuns in aceasta situatie absolut incredibila pentru cei care in mod regulat merg la opera si nu numai?
Alegeri 2024
17:25
Elena Lasconi: Sunt sigură că nici voi nu vă doriţi un preşedinte care ameninţă că va scoate România din UE şi din NATO
16:31
Crin Antonescu: „Prezenţa lui Călin Georgescu în fotoliul de la Cotroceni aruncă România cu ani în urmă”
14:01
Victor Ponta își ține fanii în suspans: ”Nu o să votez cu doamna Lasconi. Cu cine votez, dacă votez, o să vă spun duminică”
13:16
CTP, despre judecătorii Curții Constituționale: ”CîCîRî este Dumnezeul lui C. Georgescu pe pământ”
Corina Suteu: S-a ajuns in aceasta situatie din mai multe motive, dar nu stiu daca lumea este interesata de ele. Este o situatie grava, dar care, de fapt, dezvaluie o serie de lucruri si anume faptul ca, pana la urma, institutia de spectacol in Romania nu a fost reformata cu instrumente suficient de adaptate evolutiei generale a spectacolului in lume. Adica, toata zona salariala, toata zona instrumente administrative, legislative, nu este astazi performanta in favoarea cdreativitatii. Asta e unul dintre lucrurile pe care eu le cred. Dintre initiatile mandatului lui Vlad Alexandrescu, dar si si al meu, ar fi amendamente si reforme legate de legilativ in aceasta privinta. Nu stiu daca vom avea timp sa le rezolvam, dar macar sa le initiem.
Cristian Leonte: Sa punctam: salarizarea slaba este unul din motive pentru care s-a ajuns in aceasta situatie?
Corina Suteu: Nu salarizarea slaba in sine, ci faptul ca exista decalaje, exista o imposibilitate de a gasi solutii legale, asa cum ar trebui pentru ca o opera sa fie locul in care sa vina creativii cei mai buni, cei mai performanti si sa fie platiti corect pentru ceea ce fac.
Cristian Leonte: Cum veti face asta?
Corina Suteu: Veti vedea curand cum o sa fac asta... Incerc sa reangajez dialog cu toate partile implicate in acest enorm santier, dar sa folosesc momentul de la Opera ca pe o oportunitate, sa reformez si sa aduc ameliorari modului in care institutiile de repertoriu exista in Romania.
Cristian Leonte: Alina Cojocaru va mai dansa la Opera Romana din Bucuresti?
Corina Suteu: Sper din toata inima si sper ca asta sa se intample intr-un context administrativ care sa fie mult mai favorabil tuturor artistilor din opera.
Ministrul Culturii considera foarte buna propunerea ca Beatrice Rancea sa preia interimatul la ONB, afirmand ca aceasta este "o persoana care simte institutia, care provine din domeniu si care isi doreste sa se puna in sprijinul domeniului".
"Si acest tip de energie, acest tip de dedicatie e foarte necesar ca sa rezolvi probleme delicate. De altfel, va fi literalmente responsabilitatea ei (...) sa regleze o serie din problemele importante. Eu, ca ministru, nu intentionez sa ma mai amestec in asta", a adaugat ministrul Culturii.
Ea a precizat ca un nou manager la ONB nu va fi numit inainte de 20 mai.
Sinteza declaratiilor facute de Corina Suteu:
Despre achizitionarea lucrarii Cumintenia Pamantului prin subcriptie publica
- Cumintenia Pamatului a fost o initiativa a ministrului Alexandrescu de care se ocupa in Guvern secretarul Mihai Ghica.
- Mai avem o sansa sa strangem banii in acest timp scurt iar daca asta nus e va intampla trebuie sa ne gandim la cum anume sa pastram proportiile faptului ca Cumintenia Pamantului trebuie sa ramana un simbol al ministeriuatului lui Vlad Alexandrescu.
- (Ce va face Guvernul daca banii nu se strang?) Deocamdata nu stiu. Sunt convinsa ca va exista o modalitate in care va ramane acest gest simbolic de participare populara ca achizitionarea unei opere de arta.
Despre situatia cinematografiei romanesti
- Am ameliorat regulamentul de concurs pentru obtinerea fondurilor de catre producatori.
- Nivelul instrumentelor noastre institutionale si legale asupra cinematografiei este mult sub nivelul reusitelor.
- As vrea sa creez un sistem precum SOFICA din Franta si anume fonduri de investitii, prin intermediul bancilor, sa se poata investi bani in filme ca si cum ai cumpara actiuni.
- In legatura cu salile de cinema, vrem sa creem o serie de orase pilot, in afara de cele declarate capitale culturale europene, care ar urma sa aiba in continuare patronajul Ministerului culturii pentru a derula proiexte europene: Arad , Braila, Craiova, Iasi Timisoara, sunt canteva dintre cele 10 orase. Li se vor adauga cele 3 care nu vor ajunge sa ia titlul de capitala culturala europeana.
- Vom incerca sa incurajam prin CNC si prin alte programe din acestea o programare de difuzari de productii cinematografice de arta.
- Intentionez pe fiecare dintre subiectele delicate si complexe ale Ministerului Culturii sa organizez cateo conferinta de presa cu dedicatie pe subiect. Saptamana viitoare voi organiza o conferinta pe tema patrimoniului.
- Avem un program dedicat si arhivei cinematografice. Am aflat cu surprindere ca in afara de echipa dl Caramitru nicio alta echipa nu a fost la arhiva. Noi am fost deja de 2 ori.
- (In ce stare sunt filmele vechi romanesti?) O parte intr-o stare proasta, altele intr-o stare buna. Se lucreaza la restaurarea lor. Exista o echipa buna acolo.
- Trebuie gandita o strategie de conservare mult mai buna.
Despre starea patrimoniului
- Sunt santiere (de patrimoniu) si la propriu.
- Domeniul Patrimoniului reprezinta un domeniu prioritar in politicile publice din alte tari.
- Avem 600 de monumente in colaps si nu avem o recenzare decat de 30% dintre ele.
- Si recenzarea presupune resurse, oameni, si capacitatea de a interveni ulterior.
- Viteza cu care patrimoniul se degradeaza este mai mare decat viteza cu care se intervine.
- Dinamica lansata in lunile trecuta a fost o adunare a acestor organizatii care sesizeaza probleme la cladirile de patrimoniu in jurul ministerului si INp-ului ca sa aflam care sunt aceste monumente.
- (In cat timp se va ajunge la 100%?) In doua trei mandate de ministri.
- Vlad Alexandrescu a avut interventii directe in anumite situri ca sa de acest semnal coi nu putem ca Minister al Culturii sa lasam aceste cladiri de patrimoniu sa se darame.
- Exista cateva initiative legislative pe care le avansam pentru ca statul sa poata interveni eficient sa nu lasam aceste cladiri de patrimoniu sa se darame.
- Ne propunem sa putem interveni ca un asemenea tip de degradare sa nu se mai poata produce.
- Trebuie insa sa intervenim atunci ca acolo unde s-a realizat aceasta degradare sa ii ajutam pe poprietarii privati sa isi reconditioneze cladirile.
- Trebuie sa regandim configuratia directiilor judetene de cultura, care se afla in apropiere de astfel de cladiri si care ar putea deveni un protector.
Despre acuzatiile de plagiat in cazul ministrului de Interne Petre Toba
- Sunt de parere ca plagfiatul este inadmisibil, ca este o decredibilzarea profunda. Nu vorbesc despre plagiatul dl. Toba.
- S-a vb de Guvern ca fiind unul de tehnocrati, consider ca este unul de profesionisti.
- In cazul doctoratelor, doctoratele trebuie sa fie legitime.
Sursa: Pro TV
Etichete: dupa 20 de ani, Corina Suteu, Opera Romana,
Dată publicare:
08-05-2016 10:49