Elev olimpic: Părinții își lasă copiii să se distreze pe pășunile Internetului, și riscă să devină analfabeți funcțional
Gradul îngrijorător de analfabetism funcțional în rândul elevilor români se datorează mai ales părinților, care își trimit copiii „să se distreze pe pășunile Internetului, în loc să le citească o poveste, ca să prindă gust de carte”.
Este opinia lui Alexandru Luchianov, câștigătorul Olimpiadei Naționale de Informatică de anul acesta și al medaliei de aur de la Olimpiada Internațională, organizată în Indonezia.
Luchianov, elev în clasa a XII-a la un colegiu din Capitală, a făcut această remarcă într-un interviu acordat emisiunii “Viitor cu Clasă”, difuzată exclusiv pe site-ul știrileprotv.ro
Alexandru Luchianov: ,,Simt că această problemă vine din dezinteresul care crește în rândul părinților, și care acum, în vremurile noastre - în care pur și simplu poți să trimiți copilul să se distreze pe pășunile internetului, - nu mai există acea interacțiune reală, în care îi mai citești o poveste, îi mai explici ce se întâmplă prin ea… Și așa, nu mai prinde gust de carte, acum prinde gustul unor video-uri scurte, de câteva secunde, care cu timpul îi diminuează atenția, și asta se răsfrânge asupra a tot”.
Ce este analfabetismul funcțional și de ce este periculos pentru adulții de mâine
Un raport recent relevă cifre îngrijorătoare legate de analfabetismul funcțional în rândul elevilor români. Fenomenul nu se referă doar la cunoștințele dobândite de elevi în școală, ci și la felul în care folosesc informațiile în viața de zi cu zi.
Rezultatele arată că un procent covârșitor, de 89%, nu dobândesc la nivel optim, în primii nouă ani de școală, abilități de bază cum sunt scrisul, cititul și înțelegerea textelor la prima vedere.
Mai grav, 47% dintre copiii cuprinși în procentul de 89% se află în zona “minim funcțional”, ceea ce înseamnă că abia se descurcă la scris, citit și înțelegerea unui text.
Doar restul de 11 la sută pot fi considerați “complet funcționali”, potrivit raportului.
Rezultatele studiului sunt un nou semnal de alarmă privind calitatea educației din școlile noastre. Experții sunt de acord că acest fenomen îi condamnă pe elevii de acum - adulții de peste 10-15 ani - la un viitor sub potențialul lor real, cu slujbe prost plătite, frustrări și chiar probleme de sănătate.
Mai mult, în lipsa dezvoltării unei gândiri critice în copilărie, viitorii adulți riscă să devină mai ușor de influențat și de manipulat. Acest aspect poate avea consecințe politice și socio-economice serioase, la nivelul întregii societăți.
Ce se poate face pentru a combate analfabetismul funcțional
Una dintre soluțiile la îndemână este încurajarea competițiilor în rândul elevilor, cu sprijin financiar din mediul privat. Un astfel de exemplu este Olimpiada Națională de Informatică, organizată de Ministerul Educației în colaborare cu BRD Groupe Société Générale, care susține atât pregătirea competiției, cât și premiile oferite pentru locul 1.
"Noi ne-am focusat toate eforturile în direcția aceasta - în a facilita accesul tinerilor, al tinerei generații, la disciplinele STEM – cele care au legătură cu matematica, cu tehnologia, cu știința. Pe de o parte, acest gen de inițiative conduc foarte mult la o emulație, la un schimb de idei, la dezvoltarea necesară ulterior în a avea o meserie care să producă valoare. Suntem într-o lume în care inteligența artificială este la tot pasul, și trebuie să ne adaptăm ei”, a declarat Flavia Popa, Secretar General BRD, invitată în cadrul emisiunii.
Conform raportului Global Innovation Index 2022, procentul absolvenților din România de învățământ terțiar în științe și tehnologii este în ușoară creștere, la 29%, peste SUA și Marea Britanie. Totodată, România se află în top 50 de țări care fac pași importanți în inovație, situându-se pe locul 49 din 141.
Cu toate acestea, pregătirea angajaților români se menține destul de jos, România ocupând locul 47 din 63, conform IMD WORLD Digital Competitiveness Ranking 2022.