Statistici de speriat. Ce arată cel mai recent raport privind analfabetismul funcțional din România

×
Codul embed a fost copiat

89% dintre elevii români nu dobândesc, la nivel optim, în primii 9 ani de școală, abilități de bază cum sunt scrisul, cititul, și înțelegerea textelor la prima vedere.

Cel mai recent raport privind analfabetismul funcțional este, așadar, un nou semnal de alarmă, privind calitatea educației din școlile noastre. Aceste probleme îi condamnă pe viitorii adulți la un viitor sub potențialul real, cu slujbe prost plătite, frustrări și sănătate șubredă.

Copiii de clasa a II-a ar trebui să știe că toamna frunzele cad pentru că e frig, să înțeleagă mesajul unui afiș sau la ce folosesc semnele de circulație. Nu vorbim strict de ce învață la școală, ci de cum își folosesc cunoștințele în viața curentă. Totuși, plecăm de la scris și citit, ca să funcționăm mai departe. Raportul analizează răspunsurile a 15.000 de participanți.

47% din copiii evaluați sunt minim funcționali. Altfel spus abia se descurca la scris, citit și întelegerea unui text, și doar 11 la sută sunt funcționali. Iar în general fetele au rezultate mai bune.

Pentru copiii care au pierdut pasul, față de achizițiile normale ale vârstei, se derulează lecții de sprijin în numai în 1.400 de școli, însă în mediul rural abandonează școala aproape un sfert. Între timp, Ministrul Educației susține că a dat prioritate părții materiale, ca să țină copiii la școală. Însă, nici aceste măsuri nu sunt implementate cum trebuie.

Citește și
Protest Educatie
Sindicatele din Educație se pregătesc să declanşeze greva generală. Ce nemulțumiri au profesorii

Prof. Ligi Deca, Mnisitrul Educației: „Măsurile de sprijin, masă sănătoasă, asigurarea navetei pentru accesul la școală, vorbim despre burse, tot ce înseamnă programe pentru rechizite, achiziție de cărți. Ceea ce se poate face ușor și nu costă e ca la fiecare disciplinele să existe o porțiune de oră în care textul să fie citit și elevii să comenteze”.

Ce solicită specialiștii în educație

Specialiștii în educație cer însă un cadru formal și obligatoriu ca să fie eliminate, de exemplu, de comentariile la limba română, încă dictate elevilor de mulți profesori. Și inclusiv lectura obligatorie în programă ar trebui revizuită pentru a fi mai atrăgătoare pentru copii.

Prof. Claudia Ionescu, mentor infinit EDU: „I-aș duce la formare. Implicarea copiilor este minimă. Profesorul trebuie să muncească mult înainte de oră. E o problemă că la noi învățământul e expozitiv. Copiii să adreseze întrebările și să răspundă la ele”.

Pentru a depăși faptul că 89% dintre elevii români între 6 și 14 ani nu înțeleg ușor și nu pot comenta liber un text, exemplul de acasă e crucial. Când părintele citește, probabil va citi și copilul. Dacă școlarii îi văd pe adulții din jur relaxându-se doar cu telefonul și tableta în mână, nu vor accepta de bunăvoie lectura.

Pe cont propriu, sunt unități școlare care cheamă părinții ca parteneri. Într-o grădiniță, la începutul modulelor fiecare își alege o zi în care vine și citește o poveste.

Prof. Ileana Ionescu, lector în educație: „Se numește 'și tati citește', pentru că de obicei copiii văd acasă mămicile citind. Eu sunt într-o grădiniță care are titlul de grădi-bibliotecă. Am reușit să dotăm grădinița și să avem cam 500 de titluri”.

În plus, sunt disponibile instrumente online gratuite, care-i ghidează pe părinți și pe dascăli să recupereze neajunsurile. Unul este alfabetar.ro.

Funded by the European Union
Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate sunt ale autorilor și nu reflectă neapărat pe cele ale Uniunii Europene sau ale Comisiei Europene. Nici Uniunea Europeană și nici autoritatea care acordă finanțarea nu pot fi considerate responsabile pentru acestea.
Articol recomandat de sport.ro
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Citește și...
Legătura dintre pixul roșu și nivelul ridicat de stres al copiilor. Ce recomandă un expert în educație
Legătura dintre pixul roșu și nivelul ridicat de stres al copiilor. Ce recomandă un expert în educație

Pixul roşu de la şcoală ne-a obsedat tuturor copilăria. Se pare că şi altora, pentru că s-au făcut şi studii despre această obsesie. Recomandarea pentru profesori este ca măcar în clasele de trecere, clasa zero, a cincea și a noua, să îl evite. De ce?

Sindicatele din Educație se pregătesc să declanşeze greva generală. Ce nemulțumiri au profesorii
Sindicatele din Educație se pregătesc să declanşeze greva generală. Ce nemulțumiri au profesorii

Sindicaliştii care fac parte din trei mari federaţii din Educaţie au demarat strângerea de semnături pentru declanşarea grevei generale.

România poate lua peste 100 de milioane de euro pentru a crea spații de joacă și educație, dar primăriile nu par interesate
România poate lua peste 100 de milioane de euro pentru a crea spații de joacă și educație, dar primăriile nu par interesate

România are la dispoziţie peste 100 de milioane de euro pentru a crea spații de joacă și educație pentru copiii mai mici de 6 ani.

Recomandări
Surse | Răsturnare de situație în privința candidatului comun. Ruptura produsă deja în noul Guvern
Surse | Răsturnare de situație în privința candidatului comun. Ruptura produsă deja în noul Guvern

Candidatul comun pentru alegerile prezidențiale de anul viitor este pus sub semnul întrebării în noul Executiv.

Sebastian Burduja, triumfător pe Facebook: România exportă curent din energie eoliană, „verde și ieftină”
Sebastian Burduja, triumfător pe Facebook: România exportă curent din energie eoliană, „verde și ieftină”

România exportă din nou energie, produsă acum din centralele eoliene, afirmă ministrul de resort Sebastian Burduja, care pledează pentru acest tip de energie verde. Apa din lacurile de acumulare, pentru energia hidro, trebuie păstrată, spune el.

Dezinformări în mediul online. Reacția MApN după campania de fake news legată de „legea dronelor”. Prevederile proiectului
Dezinformări în mediul online. Reacția MApN după campania de fake news legată de „legea dronelor”. Prevederile proiectului

Apărarea și securitatea României nu sunt amenințate de Aliați și parteneri, spune răspicat MApN, care dezminte astfel dezinformările apărute pe tema modificărilor legislative în ceea ce privește apărarea spațiului aerian național împreună cu NATO.