Mii de copii din România au pierdut legătura cu școala. Mulți au tablete, dar nu au internet pentru a le putea folosi
Mii de copii din România au pierdut legătura cu şcoala şi există pericolul să nu o reia niciodată.
Tabletele pe care unii le primesc abia acum, după nouă luni de pandemie, sunt departe de a fi soluţia problemei.
Elevii din comunitaţile sărace nu au abonamente la internet, nu ştiu să folosească dispozitivele, iar părinţii lor nu se pricep să-i ajute.
Conştienţi de această realitate, experţii Băncii Mondiale recomandă guvernelor să conceapă urgent programe ample, de recuperare a învățării pierdute.
Vacanta de vară s-a prelungit periculos de mult pentru Andreea, o copilă de 10 ani din Drăgăneşti, Prahova, ce ar fi trebuit să participe la şcoala online, doar că nu are nici laptop, nici telefon, așa că a pierdut legătura cu doamna învățătoare.
Reporter: „De când n-ai mai scris și desenat?”
Copil: „Nu mai știu.”
Reporter: „Dimineața copiii fac școală, tu ce faci în perioada asta, cât ei sunt la școală?”
Copil: „În casă. Mă uit la desene."
Mama Andreei a făcut șapte clase și ar fi mulțumită daca fata ei ar atinge aceeași performanță.
Mama: „Să se facă președinte n-aș vrea, dar acolo, pentru ea, să plece pe drum să știe că e în locul cutare, nu să întrebe: „Ce scrie aici”?"
Într-o altă casă din Drăgănești găsim înghesuiți 10 copii. Patru sunt de vârstă școlară și autoritățile au vrut să le dea tablete, însă tatăl le-a refuzat. Nu au internet, nu stiu să folosească dispozitivele și mai mult le-ar strica, spune el.
Reporter: „Păi și copiii cum mai pot învăța?”
Bărbat: „Copiii nu mai învață deloc dacă nu avem tabletă din aia. Nu avem nici internet."
Reporter: „Când ai fost ultima dată la școală?”
Copil: „Demult."
La nouă luni de la izbucnirea pandemiei, autoritățile anunță cu mândrie că au distribuit tabletele în aproape țoată țara, însă mulți copii nu le folosesc.
Ionuț Toma, primar Drăgănești: „Nu îi poți obliga. Practic, dacă nu frecventează școala, profesorii sunt nevoiți să îi treacă absenți. Asta generează situația de a rămâne repetenți."
Experții în educație ai Băncii Mondiale atrag atenția că și în țările cu sisteme de educație moderne, pandemia a dus la pierderi semnificative în învățare.
Situația este mai gravă la noi, pentru că școlile au fost închise luni de zile și este de-a dreptul dramatică în comunitățile sărace, unde lecțiile online sunt doar o poveste.
Specialiștii recomandă identificarea celor care au cel mai mult de suferit și integrarea lor urgentă în programe de recuperare.