Zborurile private sunt din ce în ce mai căutate după declinul curselor de linie. Cât costă o oră de zbor
Pandemia a dus la un declin dramatic al curselor de linie, însă cei care își permit financiar s-au repliat rapid și au ales zborurile private.
Un drum până la Mediterană sau poate doar până la Cluj poate fi facut în siguranță fără a sta împreună cu alți pasageri. În condiții de lux, o cursă costă însă 20 de mii de euro. Dar, pentru că a existat cerere, s-au înmulțit și ofertele.
Cu mașina sau cu trenul se fac 4 ore până la Galați si în jur de 8 până la Timișoara. Cu avionul o să dați în jur de 150 de euro ora de zbor, dar faceți economie de timp. Este unul dintre motivele pentru care mulți vor să își obțină brevetul de pilot.
„Costurile reduse, nu depinzi de nimeni, pleci când vrei, stai cât vrei, ești pe cont propriu”, spune un viitor pilot.
În pandemie, zborurile de linie au fost anulate frecvent din cauza restricțiilor. Însă ca să plece totuși în vacanță, unii s-au orientat spre zborurile private.
„Este un trend ascendent în Europa, în România, având în vedere că într-o perioadă nu existau zboruri spre anumite destinații”, spune un reprezentant al Asociației Aeroporturilor din România.
Oamenii de afaceri aleg în general chartere de lux, în care pot sta comod pe canapele de piele și au însoțitori de bord. În acest caz, o oră de zbor pornește de la circa 1.500 de euro, însă în funcție de opțiuni, poate sa treacă de câteva zeci de mii. O cursă București-Nisa, de pildă, ajunge și la 20.000 de euro. Mai ieftin și mai rapid e drumul cu un avion mic, cu încă un pasager la bord.
„Nu sunt rute prestabilite, acesta este și avantajul nostru major, pentru că noi putem pleca de pe orice aerodrom pe orice aerodrom. În orice moment al zilei. Suntem doar meteo-dependenți”, a declarat Gabriel Oniga, co-proprietar operator aviație privată.
Cu o piața în creștere, din ce în ce mai mulți oameni se pregătesc să fie piloți sau stewarzi în aviația privată. Raluca, una dintre însoțitoarele de zbor, spune că standardele sunt foarte înalte, iar regulile stricte.
„Diferența dintre aviația privată și aviația de linie o face atât pregătirea oamenilor care fac acest job, cât și cerințele clienților care vin să închirieze avioane”, spune aceasta.
„Dacă înainte aveam probe de geografie, de exemplu, și trebuia să știi și geografie, acum una dintre cerințe este și să rezolvi probleme de logică și probleme de matematică, ca și viitor însoțitor de bord”, a explicat un instructor.
În România există 74 de aerodromuri pe care le pot folosi avioanele de mici.