Monstrul de la Marea Caspică. Ce putea să facă unul dintre cele mai spectaculoase avioane din istorie GALERIE FOTO
Îngropat de peste un an în plaja de pe țărmurile vestice ale Mării Caspice, arată ca o fiară colosală acvatică- ceva bizar, mai potrivit a sta parcă sub ape, decât în aer. Și cu siguranță nu arată ca ceva care ar putea zbura vreodată.
Dar zboară, și a și făcut-o, deși cu mult timp în urmă. În iulie 2020, după ce a stat latent de mai bine de trei decenii, monstrul marin al Caspicii, una dintre cele mai atrăgătoare mașini zburătoare construite vreodată, a fost din nou în mișcare în ceea ce a fost, foarte probabil, călătoria sa finală, scrie CNN.
A fost nevoie de 14 ore pentru ca o flotilă de trei remorchere și două nave de escortă manevrând încet de-a lungul țărmurilor Mării Caspice pentru a transporta încărcătura specială, voluminoasă la destinație, pe o porțiune de coastă în apropierea celui mai sudic punct al Rusiei.
Aici, lângă orașul antic Derbent, în republica rusă Daghestan, și-a găsit noua casă și, cel mai probabil, definitivă, ekranoplanul din clasa Lun de 380 de tone.
Monstrul Lun, abandonat după prăbușirea Uniunii Sovietice
Ultimul din ”rasa” sa care a navigat în apele Mării Caspice, Lun a fost abandonat după prăbușirea Uniunii Sovietice din anii 1990 și condamnat să ruginească la baza navală Kaspiysk, la aproximativ 100 de kilometri nord de Derbent.
Dar, înainte de a dispărea în uitare, a fost salvat datorită planurilor de a face din el o atracție turistică. În mod ironic, acest lucru se întâmplă chiar într-un moment în care acest concept neobișnuit de ambarcațiuni maritime ar putea fi gata să revină.
Vehiculele cu efect de sol (GEV- Grounde Effect Vehicles), cunoscute și sub numele de ekranoplanuri, sunt un fel de hibrid între avioane și nave. Se deplasează peste apă fără să o atingă.
Organizația Maritimă Internațională le clasifică drept nave, dar, de fapt, își obțin capacitățile unice de mare viteză din faptul că străbat suprafața apei la o înălțime între unu și cinci metri.
Acestea profită, de fapt, de un principiu aerodinamic numit „efect de sol”.
Ekranoplanul Lun putea decola și ateriza în condiții de furtună, cu valuri de doi metri și jumătate
Această combinație dintre viteză și discreție - apropierea lor de suprafață în timpul zborului le face dificil de detectat de către radar - a atras atenția armatei sovietice, care a experimentat mai multe variante ale conceptului GEV în timpul Războiului Rece.
Desfășurarea lor pe vastul corp de apă interioară dintre Uniunea Sovietică și Iran le-a determinat să dobândească porecla de Monstrul Mării Caspice.
Ekranoplanul Lun a fost unul dintre ultimele modele apărute în programul sovietic de vehicule cu efect de sol.
Mai lung decât un Airbus A380 superjumbo și aproape la fel de înalt, în ciuda dimensiunii și greutății sale, Lun a fost capabil să atingă viteze de până la 550 de kilometri pe oră, datorită a opt turboventilatoare puternice amplasate pe aripile sale.
Acest formidabil utilaj a putut să decoleze și să aterizeze în condiții de furtună, cu valuri de până la doi metri și jumătate.
Lun va deveni vedeta unui parc din Derbent
Misiunea sa preconizată era să efectueze atacuri fulgerătoare pe mare cu cele șase rachete antinavă, pe care le transporta în tuburi de lansare plasate în partea de sus a carenei sale.
Ekranoplanul care a fost mutat la Derbent este singurul din clasa sa care a fost finalizat și a intrat în funcțiune în 1987.
Un al doilea Lun, neînarmat și desemnat pentru misiuni de salvare și aprovizionare, era într-o stare avansată de finalizare când, la începutul anilor 1990, întregul program a fost anulat și Lun-ul existent a fost retras din serviciu.
După mai mult de 30 de ani de inacțiune, repunerea în mișcare a acestei fiare marine nu a fost o sarcină ușoară, necesitând asistența unor pontoane de cauciuc și o coregrafie atent coordonată, care a implicat mai multe nave.
Lun urmează să devină vedeta Parcului Patriot planificat de primăria din Derbent, un muzeu militar și un parc tematic, care va expune diferite tipuri de echipamente militare sovietice și rusești.
Construcția parcului pare să se desfășoare într-un ritm mult mai lent decât era planificat inițial. În loc să înceapă lucrările la sfârșitul anului 2020, un buget de 400 de milioane de ruble (aproximativ 5,4 milioane USD) a fost alocat proiectului abia în aprilie 2021.
Apoi, în noiembrie 2021, agenția de presă rusă Tass l-a citat pe primarul local, care a indicat sezonul de vară 2022 ca o posibilă dată de deschidere.
În tot acest timp Lun a stat pe plajă, așteptând ca muzeul să fie construit în jurul lui.
Derbent, cea mai veche așezare locuită continuu de pe teritoriul Rusiei
Faptul că acest ekranoplan gigant nu este încă expus oficial pentru vizitatori nu l-a împiedicat să devină un magnet turistic imediat.
Atracția fotogenică a acestei mașinării unice de fabricație sovietică a fost greu de ignorat pentru mulți dintre turiștii ruși care, din cauza restricțiilor de călătorie internaționale legate de Covid, s-au adunat în Daghestan în acest an.
Lun nu numai că a devenit un star pe Instagram (doar verificați #лунь), dar unii bloggeri chiar au reușit să se strecoare în apropierea sa.
Deși a făcut furori, ekranoplanul nu este singura atracție pentru vizitatorii Derbent. Orașul pretinde a fi cea mai veche așezare locuită continuu de pe teritoriul Rusiei. Cetatea și centrul său istoric au fost desemnate de UNESCO ca situri ale Patrimoniului Mondial.
Lun se va adăuga atracțiilor unei regiuni care, până la pandemia de coronavirus, a cunoscut o serie de inițiative pentru a se deschide turismului, inclusiv lansarea de itinerarii de croazieră în Marea Caspică.
Când se va deschide, Patriot Park din Derbent nu va fi singurul muzeu rus care expune un ekranoplan. Un ekranoplan mult mai mic, din clasa Orlyonok, poate fi găsit la Muzeul Marinei Ruse din Moscova.
Ekranoplanurile revin la viață
Chiar dacă vehiculele cu efect de sol au căzut în dizgrație în ultimele decenii, conceptul cunoaște o renaștere în ultimul timp.
Dezvoltatorii din Singapore, Statele Unite, China și Rusia lucrează în prezent la diferite proiecte care urmăresc să readucă la viață ekranoplanurile, deși cu scopuri mai degrabă pașnice.
Unul dintre ei este Wigetworks, cu sediul în Singapore, al cărui prototip AirFish 8 se bazează pe lucrările de bază realizate de inginerii germani Hanno Fischer și Alexander Lippisch în timpul Războiului Rece.
Wigetworks a achiziționat brevetele și drepturile de proprietate intelectuală și a încercat să îmbunătățească și să actualizeze acele modele anterioare pentru a crea un vehicul modern cu efect de sol.
Tot în Asia, ekranoplanul chinezesc Xiangzhou 1 a zburat pentru prima dată în 2017, deși se știu puține despre acest proiect.
În Statele Unite, The Flying Ship Company, un startup susținut de investitori privați lucrează la un vehicul fără pilot cu efect de sol pentru a muta mărfurile la viteză mare. Gândiți-vă la drone de livrare fără pilot, dar peste apă.
Proiectul este în fazele sale incipiente, deși fondatorul și CEO-ul Bill Peterson spune pentru CNN că echipa sa intenționează să ducă acest proiect la bun sfârșit într-un interval de șapte ani.
Se proiectează ekranoplanuri militare și comerciale
Un alt startup american, susținută de unii investitori proeminenți din Silicon Valley, Regent Craft, își propune să lege principalele orașe de coastă ale țării cu „planoare maritime”.
Nici Rusia, patria ekranoplanului, nu a renunțat la concept. Mai multe proiecte au fost prezentate în ultimii ani, deși niciunul nu a reușit să treacă încă de faza de proiectare.
Beriev, un producător de avioane amfibie cu reacție, a prezentat conceptul Be-2500 și, mai recent, a fost raportat de presa rusă un ekranoplan militar din noua generație, numit provizoriu Orlan.
Un alt proiect cu finanțare privată a apărut din Nijni Novgorod, un oraș industrial de pe malul râului Volga strâns legat de originile tehnologiei ekranoplan, unde firma rusă RDC Aqualines, care are birouri și în Singapore, își dezvoltă propriul proiect.
O linie de ekranoplanuri comerciale capabile să transporte 3, 8 sau 12 pasageri și, posibil, chiar mai mulți, într-un viitor nu atât de îndepărtat.
Design-urile sale au atras atenția unui grup de antreprenori ce își propune să stabilească o legătură rapidă peste Golful Finlandei, care să facă legătura între Helsinki și capitala Estoniei, Talin, în aproximativ 30 de minute.
Până la urmă, s-ar putea ca în curând să nu mai fie nevoie să vizitezi un muzeu pentru a admiraun ekranoplan.