Limbajul secret folosit de piloți și de însoțitorii de bord. Ce coduri secrete sunt folosite în avion
Există anumite coduri și protocoale în aviație folosite pentru a facilita comunicarea între piloți și echipajul de bord. Echipajul de bord folosește anumite semnale și coduri secrete pentru a comunica în timpul zborului cu cabina piloților.
Unele dintre acestea pot fi considerate secrete, în sensul că nu sunt cunoscute publicului larg sau pur și simplu sunt destinate exclusiv anumitor situații necunoscute de către pasageri.
Acestea pot fi gesturi manuale, semnale luminoase sau sunete stabilite anterior de piloți și de echipajul de zbor.
Comunicarea între piloți și echipajul de bord este, de asemenea, facilitată de sistemele moderne de comunicații, însă în continuare sunt folosite și aceste „coduri secrete” pentru a semnala aumite situații.
În orice caz, important este să existe o comunicare clară, concisă și conformă cu standardele de siguranță și protocoalele în vigoare.
Dacă ați zburat recent cu avionul probabil că v-ați ridicat câteva semne de întrebare. De exemplu, de ce scaunele trebuie să fie în poziție verticală în timpul decolării și aterizării?
De asemenea, probabil că ați observat că în timpul decolării și aterizării este obligatorie purtarea centurii de siguranță. Semnalul luminos care indică că trebuie să vă puneți centura se numără printre „codurile secrete” folosite de piloți pentru a comunica.
Cum folosesc piloții semnul centurii de siguranță pentru a trimite mesaje secrete către echipajul de cabină
Pasagerii de la bordul avionului interpretează semnul de fixare al centurii de siguranță destul de simplu - atunci când becul este aprins trebuie să rămâneți pe scaun cu centura de siguranță pusă, iar atunci când este oprit vă puteți ridica.
Ei bine, piloții folosesc acest semnal luminos și pentru a comunica cu echipajul de cabină fără a fi nevoie să facă un apel sau un anunț.
Dacă becul centurii de siguranță luminează de două ori, înseamnă că pilotul transmite însoțitorilor de zbor că trebuie să își ocupe locurie, întrucât urmează ca avionul să decoleze sau să aterizeze.
„O dublă sonerie și o clipire a semnului centurii de siguranță înseamnă că decolarea sau aterizarea este iminentă și este semnul final al căpitanului pentru ca echipajul să își ocupe locurile”, a declarat Laura Hutcheson, însoțitoare de bord la Virgin Atlantic, pentru Washington Post.
Numărul de semnale luminoase sau de semnale sonore poate indica, de asemenea, un limbaj secret între piloți și însoțitorii de zbor.
Semnalele date de piloți pot indica schimbări de altitudine sau turbulențe. În acest fel echipajul de bord este pregătit să reacționeze diferitelor situații.
În același timp, la polul opus, pilotul poate transmite și un mesaj care nu este deloc urgent pentru echipajul de zbor.
„Chiar și ceva la fel de banal ca „vă rugăm să aduceți cafea”. Diferitele companii aeriene folosesc semnalele sonore în mod diferit”, spune fostul pilot al U.S. Airways John Cox, conform travelandleisure.com.
Cum anunță piloții că urmează turbulențe puternice
Un fost pilot a explicat pentru USA Today cum sunt folosite semnalele sonore pentru ca piloții să comunice cu echipajul de zbor.
Fostul pilot spune că un singur semnal sonor ar putea fi adresat însoțitorilor de bord pentru a-i anunța cu privire la zonele în care există turbulențe.
Două sunete sunt adesea folosite pentru a indica că aeronava se apropie de altitudinea maximă.
Trei semnale sonore pot însemna că există o zonă de turbulențe puternice și că pasagerii trebuie așezați imediat pe locurile lor.
Mai mult de trei semnale sonore pot însemna că ceva grav s-a întâmplat la bordul aeronavei. Spre exemplu, cuiva i s-a făcut rău în avion.
Coduri secrete din aviație
Amanda Pleva, însoțitoare de bord, a explicată că ea și colegii ei folosesc coduri secrete atunci când vorbesc între ei. Pentru că lucrează într-un spațiu atât de mic, ei trebuie să fie atenți la ceea ce spun pentru a nu genera panică printre pasageri.
Codul bravo
De obicei codurile sunt folosite pentru a evita panica. Ei bine, codul bravo face exact opusul. Echipajul de zbor folosește acest cod pentru a distrage atenția pasagerilor de la un pericol real. În acest fel însoțitorii de bord pot gestiona o situație de criză fără să se confrunte și cu panica pasagerilor.
În cazul unei amenințări suspecte, piloții pot striga „bravo” și le vor ordona pasagerilor să stea nemișcați pe scaune. Asta îi va ajuta să localizeze mai ușor persoanele suspecte.
Slam-click
Însoțitorii de bord și-au creat propriul limbaj. Slam-click se referă la momentul în care un membru al echipajului merge la hotel pentru a se odihni între ture.
În industria aeronautică, pentru a evita să socializeze cu alți membri ai echipajului în timpul unei escale, însoțitorii de zbor pot pleca imediat la hotel.
De exemplu, un însoțitor de bord poate spune: „Sunt atât de obosit, încât mă duc să fac slam-click".
Air pocket (punga de aer)
Air Pocket este codul folosit la bordul avionului pentru a semnala turbulențe. Așadar, dacă sunteți pasager la bordul unui avion și auziți vorbindu-se despre „o pungă de aer”, să știți că urmează un zbor cu turbulențe.
Sin bin
Sin bin se referă la zona în care un avion așteaptă să decoleze atunci când pista este aglomerată.
„De obicei, apare dacă un zbor are o restricție de timp pentru plecare, fie pentru că direcția sa de zbor este mai aglomerată decât cea a altor avioane, fie pentru că există vreme nefavorabilă la destinație”, a spus Mark Vanhoenacker, pilot British Airways a, pentru MailOnline.
Prin urmare, „sin bin” se referă la o zonă ferită din apropierea pistei unde o aeronavă poate fi trimisă să aștepte și este departe de alte aeronave.
Last minute paperwork („hârțogăraie în ultimul moment”)
Această expresie este folosită când echipajul încheie formalitățile administrative și ar trebui să plece la drum în scurt timp.
Asta este, de regulă, cauza principală a unei întârzieri. Un pilot pe nume Patrick Smith a explicat că de obicei este vorba de o revizuire a planului de zbor sau de ceva legat de greutatea și de echilibrul avionului.
Cross check („verificare încrucișată”)
Un membru superior al echipajului de cabină folosește această expresie pentru a indica faptul că toboganele de urgență care sunt atașate la fiecare ușă au fost dezactivate.
De asemenea, expresia este folosită și pentru a semnala că o persoană a verificat o sarcină pe care o avea de îndeplinit un coleg.