Legătura dintre competențele digitale și PNRR. Condiția esențială ca România să nu piardă bani europeni
Până la anul, în vară, 100.000 de persoane din comunități defavorizate ar trebui să aibă competențe digitale. O măsură îndelung întârziată, dar obligatorie pentru ca, țara noastră să nu piardă bani din PNRR.
La fel, și angajații din mai multe întreprinderi mici și mijlocii, care ar trebui să deprindă competențe digitale până la iarnă. Un raport european arăta că, anul trecut, doar un sfert dintre români aveau competențe de bază, mult sub media Uniunii, care ne clasează, de altfel, pe ultimul loc.
România este ultimul dintre statele membre ale Uniunii, la evaluarea competențelor digitale de bază, potrivit unui raport european. Avem o conexiune bună la internet, iar telefonul mobil este nelipsit inclusiv în mediul rural, însă cel mai mult timp îl petrecem pe platformele sociale.
Femeie: „Pe telefon cel mai des, pe calculator nu, nici nu știu dacă știu să îl bag în priză. N-am competențe digitale. Pe telefon încerc să stau cât mai mult pe rețelele de socializare, dar dacă am nevoie să caut ceva sau să fac orice ține de tehnică, telefonul, nu calculatorul”.
Reporter: Cât stai pe telefon?
Tânăr: „Din ce în ce mai mult, din păcate”.
Reporter: Câte ore?
Tânăr: „Pff.. am început de la vreo juma de oră pe zi și probabil am ajuns la 2-3 ore pe zi”.
Reporter: Unde te situezi atunci când vorbim de competențe digitale?
Tânăr: În ce sens?
Reporter: Dacă te descurci mai mult de rețele sociale...
Tânăr: „Ăăăă, nu.”
Cadrul guvernamental pentru competențe digitale
27,7% dintre persoanele cu vârsta cuprinsă între 16 și 74 de ani aveau anul trecut competențe digitale de bază, mult sub media europeană. Iar procentul specialiștilor TIC a scăzut de la 2,8% în 2023 la 2,6% în 2024 și sub media UE de 4,8%. Acum guvernul a aprobat prin ordonanță de urgență un cadru pentru competențe digitale.
100.000 de persoane din comunități defavorizate ar urma să beneficieze de programe de formare prin care să deprindă competențe digitale de bază. Vorbim despre alfabetizare digitală, crearea de conținut, comunicare și securitate digitală, competențe pe care aceștia ar trebui să le aibă până vara viitoare.
Bogdan-Gruia Ivan, ministrul Digitalizării: „Creăm în același timp și un cadru național în care ne punem specificul nostru și în care ne stabilim ca și țintă să ajungem până în 2030 cu un nivel al competențelor digitale la aproximativ 40% din populație, și anume între o cifră cuprinsă între 4,3 și 6 milioane de persoane.”
La noi, competențele digitale sunt predate abia din clasa a V-a. Este o materie obligatorie, iar elevii ar trebui să învețe treptat cum pot folosi un calculator, cum pot redacta un text sau trimite un mail.