Aeroportul Brașov, primul deschis în România după 50 de ani, are probleme din prima zi. Ce s-a întâmplat
Aeroportul Brașov, primul deschis în România după 50 de ani, și-a început activitatea cu o serie de probleme. Reprezentanții singurei companii care are zboruri regulat, sunt nemulțumiți de infrastructură și de servicii.
După ce, inițial, au amenințat că vor renunța la cursele de la și spre Brașov, acum cer schimbarea programului de zboruri.
Aeroportul din Brașov funcționează doar 12 ore pe zi, iar o modificare presupune un proces de durată, ne declara însă reprezentanții ROMATSA.
Alegeri 2024
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
Deși poți număra pe degete decolările și aterizările de la Brașov, o companie aeriană acuză că avionul său a fost nevoit să stea în aer aproximativ 20 de minute, pe vreme rea, ca să permită altei aeronave care era la sol să plece.
Matt Ian David, manager Dan Air: ”Aeronava putea să fie pusă în pericol, aeronava avea prioritate față de aeronava care decola, toate aceste informații s-a ales să se ignore destinatarul final, pasagerul”.
Incidentul a intrat acum în atenția Autorității de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile.
Manta Florin, director direcția regională ROMATSA: ”Pasagerii au fost în orice moment în deplină siguranță, controlorii au respectat regulamentele în vigoare ad literam și nu a fost nimeni pus în pericol și aeronava nu a declarat nicio situație de urgență, fie că e vorba de combustibil scăzut sau condiții meteo”.
Problemele nu se opresc însă aici. Aceeași companie, singura care zboară regulat la Brașov, s-a plâns că aeroportul nu are o instalație anti-păsări adecvată. O zburătoare a fost prinsă de motorul unui avion și nicio echipă tehnică nu era acolo, ca să verifice aparatul.
Reprezentanții ROMATSA recunosc că astfel de incidente sunt frecvente, dar spun că ar putea fi evitate dacă aeroportul ar fi dotat cu mai multe echipamente.
Alexandru Anghel, directorul aeroport Brașov: ”Până nu am tuns iarba nu au început să iasă, pentru că au apărut râme, a plouat, au ieșit melci și au venit să se hrănească. Înainte de fiecare aterizare, decolare intră mașina la pistă, constată dacă sunt păsări. Punem în acțiune sistemele de zgomot, păsările pleacă. Noi neavând nicio companie cu bază pe Brașov, nici nu am avut la acest moment sau la momentul pornirii organizație de întreținere. Dar pot să vă spun că s-a rezolvat și problema aceasta și cred că în câteva zile vom avea organizație de întreținere și la Brașov”.
De la ce au pornit problemele
Divergențele între operatorul de zbor, pe de o parte, administrația aeroportului și a serviciilor de trafic aerian - ROMATSA - pe de altă parte, au început chiar în ziua inaugurării.
Compania aviatică susține că a aflat cu o zi înainte de deschidere că nu poate opera la Brașov decât între orele 7 și 19.
Conducerea aeroportului recunoaște că atunci când a trimis programul nu a ținut cont de zborurile companiei. Dar și compania a vândut în continuare bilete fără să țină cont de programul primit.
Adrian Cojoc, director general ROMATSA: ”Am primit o solicitare din partea conducerii Aeroportului Brașov Ghimbav, cu privire la extinderea programului sau flexibilizarea acestuia – analizăm și în funcție de parcursul certificării, posibilitatea de extindere – posibilitatea de extindere durează cel puțin 3 luni”.
Și asta pentru că sunt necesare aprobări din partea Autorității Aeronautice Civile, iar noul interval de zbor trebuit comunicat, astfel încât restul companiilor aeriene care tranzitează spațiul aerian românesc să își ajusteze zborurile. În paralel, ROMATSA recunoaște că nu are personal calificat pentru a asigura controlul traficului, prin turn virtual, pe durata întregii zile, iar pregătirea unor noi controlori durează câteva luni.
Adrian Florea, director departament operațional ROMATSA: ”În prezent avem un număr de cinci controlori certificați, suntem în proces de pregătire pentru alte patru persoane să fie licențiate pentru noua zona a aeroportului Brașov”.
Conflictul a fost aplanat totuși în ultimul moment. Compania aeriană a decis să continue zborurile în speranța că, în următoarele luni, autoritățile vor da dovadă de mai multă flexibilitate.
Zborurile programate între orele 07.00 și 19.00 nu vor suferi modificări, iar cursele care vor depăși acest program se vor opri la București, de unde pasagerii vor fi transportați cu autocarul spre destinația finală.