Barometrul Cultural 2023: Cum s-au schimbat preferințele românilor pentru evenimente culturale
Mergem în număr mare la film, dar nu ne mai înghesuim în sălile de teatru. În același timp, festivalurile, de toate felurile, sunt tot mai populare, la fel și expozițiile de artă care atrag mai mulți vizitatori decât în anii trecuți.
Toate acestea reies din ultimul Barometru Cultural, realizat de Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală.
Dacă în anul 2014 nivelul de participare la spectacolele de teatru era de 37%, în 2023 a coborât la 25%.
Alegeri 2024
22:40
Ce a răspuns Nicolae Ciucă la întrebarea dacă a scris versurile manelei ce i-a fost dedicată de Dani Mocanu
22:10
„Cine poate să-l oprească pe Simion”. CTP: „În acest tur 1, fiecare candidat va fi pe barba lui, mai puțin dna Lasconi”
19:35
Peste un milion de tineri vor vota pentru prima dată la alegerile prezidențiale. „Este arma noastră”
15:04
Traian Băsescu: ”Susțin Forța Dreptei în folosul doamnei Lasconi. Pe Geoană, dacă îl zdruncin puțin, își pierde busola!”
Pe de altă parte, 59% dintre respondenți susțin că au citit măcar o carte pe durata unui an, fie în format fizic, fie în format digital.
Carmen Croitoru, Director General INCFC: „O mare parte din citit a trecut pe internet, este o realitate cu care nu ne putem lupta. Dar asta nu înseamnă că nu există interes pentru carte. S-a modificat puțin această dinamică. Bibliotecile, care ar trebui să aibă un rol important, sunt ușor devitalizate. În țară, bibliotecile au fost închise într-o proporție îngrijorătoare”.
Ne place, în schimb, să mergem la tot felul de evenimente. 40% dintre cei chestionați au participat cel puțin o dată la un festival de muzică, iar 14% la un festival de teatru.
Surprinzător de mulți, mai exact 67%, povestesc că au vizitat un monument istoric cel puțin o dată în 2023, în timp ce 45% au fost la un muzeu sau într-o galerie de artă.
Carmen Croitoru, Director General INCFC: „Un procent foarte mare, spectaculos, a început să valorizeze și să viziteze obiectivele de patrimoniu. Oamenii merg la muzee nu atât pentru a revedea niște colecții pe care eventual le cunosc, ci pentru a asculta poveștile legate de obiecte și pentru a-și educa copiii”.
De departe, cinematografia are cel mai mare succes. 34% dintre respondenți au mers la film cel puțin o dată anul trecut, procentul fiind apropiat de cifrele premergătoare pandemiei. În realitate, doar 10% pot fi considerați consumatori fideli de film la cinematograf.
Prof. univ. dr. Lucian Georgescu: „Vorbim de sute de filme realizate în regim absolut independent. Avem sute de producții, în condițiile în care, până la „Marfa și banii” a lui Cristi Puiu, adică până în 2001, se realizau doar 2-4 producții cinematografice pe an. Este o diferență enormă”.
Pe de altă parte, 53% dintre participanții la studiu accesează platforme de streaming.
Spre deosebire de acum un deceniu, când de-abia apărea prima platformă în România, Voyo, astăzi românii sunt abonați simultan la 2-3 platforme. Peste jumătate dintre utilizatori vizionează seriale.
Cu o industrie cinematografică în creștere, zeci de producții autohtone au fost lansate anul acesta, cel mai recent fiind „Moromeții 3” în regia lui Stere Gulea.