Stii ce ar putea face primarul tau pentru ca santierele sa nu mai incurce pe nimeni? Modelul din orasul tramvaiului suspendat
CAUTAM PRIMAR, episodul 4. Campania: "cautam primar, model european", va prezinta azi solutii pe care germanii le aplica pentru a usura traficul rutier in localitatile industrializate.
Au de exemplu tramvaie suspendate, pe sub care apar mega-santiere. Indiferent de durata lucrarilor, alesii nemtilor se asigura intai de toate ca au pe unde sa redirectioneze circulatia, iar oamenii au suficiente alternative de transport. Germanii vor ca investitiile sa deranjeze cat mai putin viata orasului, lucru ignorat complet la noi.
Localitatea Wupertal a avut o piata reprezentativa, in mijlocul orasului, asemanatoare cu Piata Unirii din Bucuresti. Doar ca nemtilor nu le-a mai placut, asa ca au decis sa o transforme. Trei mari case de arhitectura au venit cu un proiect, la care se lucreaza de aproape 3 ani. Este o lucrare complexa care prevede un pasaj rutier, mai multe esplanade si o legatura cu gara. Traficul rutier a fost deviat, insa nimeni nu se supara pentru ca localnicii au o alternativa rapida: un tramvai suspendat!
Germania are printre cele mai productive zone industriale ale lumii. Si ocupa locul 4 pe glob, ca marime a PIB-ului, dupa China, Statele Unite si Japonia. Sunt orase cu fabrici care au fost intens bombardate imediat dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial, asa cum reiese din documentarele vremii:
Pe harta bombardamentelor a intrat si orasul Wuppertal, iar ulterior a fost reconstruit in proportie de aproape 80%, in mai putin de 2 decenii. In efortul urias, nemtii s-au axat pe functionalitate, lasand esteticul pe ultimul plan.
Wuppertalul a inceput o ampla amenajare urbana incepand cu anii 50, si atunci a luat nastere un nod important in fata garii centrale, asezata chiar in buricul orasului. Se numeste Piata Doppersberg si era o intersectie uriasa, fara nimic special. A functionat timp de zeci de ani cu o autogara pe un mare bulevard in fata Garii. O artera lata, cu doua sensuri care sa preia traficul auto dintr-o parte in alta a orasului industrial, dezvoltat pe lungime, dupa albia unui rau. A functionat asa pana in urma cu doi ani.
O lucrare mamut va schimba din temelii vechiul centru din Wuppertal. Locul seamana astazi cu un urias sit arheologic, rascolit din toate partile. Toti localnicii au fost de acord ca orasul trebuie modernizat si nimeni nu si-a manifestat supararea, cand au inceput lucrarile, desi acestea au deviat tot traficul din aceasta zona. Exista mult zgomot, dar santierul e curat, la toate demolarile muncitorii au aruncat cu apa, sa nu se prodca praf. Si niciun utilaj nu iese din santier cu rotile murdare cu noroi.
Primaria pune saptamanal pe internet filmari cu evolutia santierului, ca oamenii sa fie informati. Viitorul ansamblu arhitectural va schimba complet aspectul orasului puternic industrializat, iar la asta au contribuit 3 case mari de arhitectura.
Zonele de esplanada au fost desenate de un birou de arhitecti de la Hamburg, care au conceput un pod pietonal care sa faca legatura intre gara, terminalul de autobuze si statiile tramvaiului suspendat. Iar langa cladirea de birouri va functiona o arcada comerciala, ca o punte de afaceri care sa conecteze gara cu zona industriala a orasului.
De caile rutiere subterane s-a ocupat o firma de arhitectura din Koln, iar de cladirea de birouri, o a treia companie de arhitecti, cu sediul la Londra. Iar costul total al lucrarilor, estimat initial la 140 de milioane de auro, ar putea fi depasit cu cel putin alte 35 de milioane, cam cat ar costa un stadion modern. Pe santier e plin de ingineri si muncitori polonezi, cu program de la ora 7 la 16.30.
Locuitorii nu sunt frustrati de restrictii si pentru ca au la indemana un alt traseu, mult mai rapid, paralel cu drumul care a fost inchis.
Se numeste "Schwebebahn" si este un tramvai suspendat, care functioneaza inca din anii 70 cu succes in oras. Constructia face legatura intre nordul si sudul Wuppertalului, adica leaga cartierele dormitor de fabricile de la periferie. Pentru localnici, cursa este extrem de utila, iar tramvaiul suspendat este emblema orasului.
In acest an regia de transport a primit noi garnituri, care au intrat deja in probe. O calatorie costa 2 euro, dar in weekend, biletul costa dublu, daca vrei sa te plimbi cu un tramvai de epoca. Autoritatile au restaurat cateva vagoane vechi, care te pot trimite rapid in atmosfera anilor 60.
Pentru acest tanar, e solutia ideala pentru a ajunge la universitate. "Vara iarna, nu conteaza ajunge rapid, e foarte bun…"
Constructia caii de acces ramane totusi destul de inestetica, la nivelul anilor in care nemtii puneau accent pe colosi de fier.
Sunt mai ieftine, dar sunt mai accesibile pentru tinerii care se muta in oras. Si cat timp tramvaiul atarna pe sus, jos e mult mai liber pe carosabil. Tramvai suspendat are si orasul Dormund, aflat in vecinatate, insa traseul mijlocului de transport in comun este mult mai scurt decat la Wuppertal. Si la Dusseldorf e mult mai mic, fiind folosit doar ca sa lege aeroportul de oras, iar la Mannheim s-a numit "aerobus" si calatorea peste o salba de lacuri. Insa edilii de acolo au decis sa il scoata la sfarsitul anilor 80, din ratiuni estetice.
Wuppertalul are un primar nou, din 2015. Adica dupa ce a inceput santierul la gara, iar edilul a semnat un contract pentru tramvaie noi pe traseul suspendat. Il cheama Andreas Mucke si a evitat elegant sa ne acorde un interviu despre lucrarile din Piata Doppersberg, motivand ca nu vrea sa isi aroge meritele predecesorului sau, care a aprobat executia. Edilul a lasat sa vorbeasca in locul sau ehipele de specialisti, tineri care au muncit la proiect. Tim si Alexander reprezinta o asociatie de ingineri care e in permanenta in contact cu comunitatea, ii informeaza pe cetateni despre evolutiile investitiei.
La Wuppertal a fost produsa prima data oficial aspirina, in fabrica unui concern german. Tot aici functioneaza in prezent o ramura importanta a industriei usoare din domeniul textil si din metalurgie. Dar vorbim si de un oras universitar.
Si desi vor avea un nou pol urban, autoritatile nici nu concep sa renunte la reteaua suspendata.
Sunt masuri eficiente si o viziune care demonstreaza ca autoritatile privesc inteligent in viitor. Cauta parghii sustenabile si sunt decise sa schimbe coerent trecutul, atunci cand e nevoie de tranformari radicale. Dovedesc ca au mereu solutii la indemana si nu paralizeaza activitatea comunitatii, cand incep schimbari majore. Alesii din Wuppertal vor sa atraga populatie si investitori, si au mizat fonduri importante pe o carte. E cartea de vizita a unui oras care va deveni mai primitor, mai ofertant. Un nou pol urban, gandit sa aduca peste ani, noi si noi venituri pentru societate.