Micutul oras fara strazi si masini, in care accesul se face cu barca. Cum se intretine timp de 70 de ani farmecul local


Ultimul update: Vineri 27 Mai 2016 07:11
Data publicarii: Marti 24 Mai 2016 18:11
Categorie: Cautam Primar

CAUTAM PRIMAR, EP. 13. Olandezii isi asteapta vizitatorii cu oaze de agrement amenajate in casele fermierilor. Au transformat grajdul in living, iar rezultatul este spectaculos.

Dar modificarile nu sunt facute la voia intamplarii. Autoritatile analizeaza si doi ani un dosar inainte sa dea o autorizatie de constructie. Nu ca la noi, unde, cu spaga potrivita, rasar blocuri de sticla si beton intr-o zona de case.

Un satuc olandez a ajuns pe tabla jocului Monopoly si are un milion de turisti pe an, adica mai mult decat au orase mari de la noi. I se mai spune Venetia Olandei, pentru ca nu are strazi si masini. Accesul se face cu barca, pe canale, sau cu bicicleta, pe alei si podete. O proprietate sare de o jumatate de milion de euro. Sunt case care au apartinut candva unor fermieri, iar acum autoritatile le conserva prin reguli speciale. Am putea prelua si noi acest model in Delta Dunarii sau in satele din Transilvania.

O lectie de geografie spune ca societatea omeneasca aduce modificari neintrerupte mediului natural, pe care il transforma conform necesitatilor, intr-un mediu umanizat cu sate, comune, orase si metropole. Si orice zona urbanizata are probleme inerente, care tin de convietuirea la comun, in acelasi areal. Dar cum ar fi sa traiesti intr-o localitate care nu are nici trafic auto, nici zgomot, mizerie sau poluare?

In nordul Olandei se afla satul Giethoorn. I se mai spune satul venetian, pentru ca are, in loc de strazi, canale, iar oamenii merg acasa cu barca. Putine proprietati au garduri despartitoare si intreg satul pare desprins din tabloul unui pictor iscusit, care a expus casele in cel mai bun mod, pentru a fi puse in valoare.

Muzica din barci este practic singurul zgomot care te-ar putea deranja in localitate.

Prin sat se fac trasee cu barci puse la dispozitie de primarie. Suntem intr-o zona turistica, unde vin anual zeci de mii de vizitatori. Lasi masina in 2 parcari amenajate la intrare sau la iesirea din localitate si poti inchiria biciclete puse la dispozitie tot de catre autoritatea locala. Se face turism de weekend in zona, pentru ca nu dureaza decat ora si jumatate de la Amsterdam pana in mijlocul satului.

Ai acces usor, pe drumuri bune si facilitati de top la destinatie, langa un decor rural. Managerul unuia dintre hoteluri e si consilier local.

Alte 4 sate sunt sub aceeasi tutela cu satul venetian. Si toate ar trebui sa primeasca in timp turisti, directionati tot de catre primarie, care a apelat la o agentie de turism. Reprezentanta firmei sustine ca si localitatile vecine vor profita de pe urma satului fara strazi si masini.

Satul a fost scos din anonimat pe plan national inca din 1958 cand aici a fost turnat un film de succes in Olanda. Se vede ca au ramas aceleasi alei, aceleasi poduri, aceleasi canale. La aproape 70 de ani de la filmari, localitatea nu s-a extins haotic, exista o continuitate in masurile luate pentru a mentine impecabil, un loc care se autofinanteaza si castiga faima, an de an. Amenzile sunt mari in privinta aspectului caselor. Daca tii locuinta neingrijita mai mult de un an, sanctiunea poate ajunge si la 5 mii de euro. Am vrut sa aflam cat costa o astfel de locuinta, intr-un sat olandez.  Raspunsul unui localnic: "O jumatate de milion de euro. "

El este profesor la o scoala de film si tocmai si-a vandut casa dintr-un oras vecin si a mai facut si un credit la banca, pentru a se muta in satul lacustru. Ii trece canalul prin fata imobilului, dar in spate are un teren urias, unde a amplasat un vagon pe roti, in care sta cu sotia pana termina amenajarea casei. Ne spune si cat si cum poate face modificari la casa, si mai ales cat de greu i-a fost sa uneasca imobilul cu alte magazii.
"Aici era pentru animale, vrem sa facem living, sa fie cu sticla, am luat autorizatia dupa doi ani, si a trebuie sa platim…"

Nu sunt permise decat acoperisuri gri, iar daca pun stuf, care este mult mai scump, oamenii primesc de la primarie 20% din investitie, sub forma unei subventii. Nu exista demolari ilegale si constructii neautorizate, iar regulile sun stricte in ce priveste amenajarea cu sticla ori alte elemente moderne. "Trebuie sa faci planul in asa fel incat sa nu se vada de la drum, din fata. Toate doar in spate…"

Autoritatile au deschis 2 baze sportive cu fonduri europene si aplica amenzi localnicilor care nu isi amenajeaza spatiile verzi din fata caselor, chiar si in zonele unde exista stradute si unde poti ajunge cu masina. Nimeni nu tipa, nu auzi claxoane, nu e forfota unui sat obisnuit. "Ne place sa revenim aici si sa auzim doar zgomotul pasarilor."

Acest olandez ne-a invitat pe proprietatea lui. Si el si sotia lucreaza intr-o multinationala si calatoresc mult in Japonia si Statele Unite. Au renuntat la locuinta de langa Amsterdam si au vrut sa se stabileasca aici, de unde fac naveta. Spun ca au vazut satul intr-o vacanta si s-au mutat rapid.

Nu e chiar Raiul pe pamant, cand vine vorba de carat bagaje de la masina pana in casa, sau cand toata lumea trebuie sa stranga gunoiul selectiv, in pungi ermetice care sa nu emane mirosuri, pentru ca altfel nu le preia barca primariei, care trece pe canale odata pe saptamana. La Giethoorn nu exista groapa de gunoi, deseurile sunt depozitate sub pamant, si trimise odata la doua saptamani la zeci de kilometri unde exista amenajat un loc ferit de ochii lumii.

E o strategie pe termen lung, nu sunt permise constructii inalte, nu e lasat nimeni sa tranteasca un hotel cu multe camere, doar pentru ca exista vad si pentru ca e nevoie acum, pentru turisti. Edilii de aici privesc in viitor, nu vor sa distruga locul.

In zona exista turism si iarna, cand canalele ingheata si locul devine un urias patinoar. Iar primaria petinde la buget foarte multi bani daca vrei sa iti betonezi o parte din proprietate ca sa amenajezi o terasa cu restaurant, si asta ii descurajeaza pe multi localnici. Comuna e condusa de o femeie, care nu are masina si circula zilnic cu bicicleta.

Tot la propunerea primaritei, consiliul local a aprobat amenajarea unor parcele pe marginea lacului din vecinatate. Un proiect arhitectural bine gandit, unde sa fie concesionate terenuri pentru un viitor cartier. Care bineinteles, va avea reguli la fel de stricte de amenajare. Nu este permisa o dezvoltare anapoda, care in timp ar ucide potentialul turistic al satului, asa cum s-a intamplat din pacate prin localitatile din Delta Dunarii, unde au rasarit pensiuni si hoteluri fara o coerenta urbanistica . La Gietoorhn te poti plimba printre grindurile lacului, dar nu gasesti mizerie, corturi asezate alandala, si zone de campare cu deseuri, pentru ca stationarea nu este permisa.

Un sat mic demonstreaza ca poate fi un reper important pe harta turistica a Europei. Atrage printr-un specific stimulat, intretinut si pastrat ireprosabil.

Secretul orasului in care fiecare localnic are cel putin o bicicleta. De ce prefera sa isi lase bolizii in garaje
Primarita care la 37 de ani conduce al saselea cel mai frumos sat din lume. Japonezii au decis sa construiasca unul identic
VIDEO PROTVPLUS.RO