Franța presează UE să declare război comercial Chinei. Motivul: mașinile electrice ”nedrept de ieftine” care inundă UE
Cu toate acestea, Uniunea Europeană este precaută în privința riscurilor de declanșare a unui conflict comercial total cu Beijingul - notează Politico.
În ultimii ani, Bruxelles-ul și-a îmbunătățit arsenalul de apărare comercială, iar acum Parisul dorește ca și Comisia Europeană - care conduce politica comercială pentru blocul celor 27 de țări - să folosească acest nou armament și să arate că nu este vorba doar de o simplă postură.
Dacă Franța va reuși să convingă restul UE, în special Germania, va fi probabil pe primul loc pe ordinea de zi atunci când liderii UE se vor reuni la summitul de la sfârșitul acestei luni.
Cea mai controversată idee a francezilor este aceea că UE ar trebui să deschidă o anchetă care să deschidă calea către tarife pentru vehiculele electrice chinezești. Principala temere europeană este că Beijingul se poate folosi de sprijinul generos din partea statului pentru a produce vehicule nedrept de ieftine, care să inunde piața UE cu o viteză și la o scară care să amenințe propria producție de vehicule electrice a UE.
Comisia Europeană discută dacă să lanseze o investigație care ar putea permite Bruxelles-ului să impună taxe suplimentare, cunoscute sub numele de tarife antidumping și antisubvenție, pentru astfel de mașini, au declarat doi oficiali de rang înalt pentru POLITICO.
Comisarul pentru piața internă, Thierry Breton, a declarat că este "foarte favorabil deschiderii unei anchete de dumping privind mașinile electrice cât mai curând posibil". Comisia Europeană nu a avut alte comentarii.
Ancheta privind vehiculele electrice nu este singura ofensivă anti-China pe care o explorează Denis Redonnet, șeful Comisiei Europene responsabil cu aplicarea legislației comerciale: Bruxelles-ul are în vedere, de asemenea, primul său caz în cadrul unui nou instrument internațional de achiziții publice împotriva dispozitivelor medicale chinezești, au declarat trei oficiali europeni.
Bruxelles a amenințat la începutul acestui an că este "gata să desfășoare" această măsură pentru prima dată în 2023.
Scopul este de a împinge China să își deschidă piața achizițiilor publice, amenințând, ca represalii, cu închiderea pieței foarte profitabile a licitațiilor publice a UE.
Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat la începutul acestui an la Beijing că dispozitivele medicale "sunt excluse de pe piață prin politici discriminatorii de tip "Buy China"", ceea ce reprezintă o preocupare de lungă durată a industriei europene.
În plus, Bruxelles-ul analizează și industria feroviară chineză, au declarat doi dintre oficiali.
Condusă de Franța, UE a creat de ani de zile instrumente comerciale mai ”altfel” pentru a se asigura că blocul este pregătit atunci când se confruntă cu practici comerciale neloiale sau cu "coerciția" - termenul folosit de Bruxelles pentru șantaj economic.
"Nu trebuie să excludem posibilitatea de a lua în considerare ... tarife vamale", a declarat luna trecută ministrul Economiei, Bruno Le Maire. "Chestiunea poate fi provocatoare, dar când vedem numărul de subvenții care sunt acordate anumitor produse care vor ajunge mâine pe continentul european, să nu închidem ușa la problema tarifelor vamale."
Joi, un oficial al Ministerului francez al Economiei a declarat că ideea de a impune potențial tarife pentru mașinile electrice chinezești este "în conformitate cu poziția noastră: fără naivitate și concurență loială".
Bruxelles-ul are amintiri amare legate de utilizarea politicii comerciale a UE pentru a se confrunta cu China. Când UE a trecut la măsuri antidumping și antisubvenție împotriva Chinei pentru subcotarea pieței europene de panouri solare și echipamente de telecomunicații în 2012 și 2013, a adus Bruxelles-ul și Beijingul în pragul unui război comercial.
În diverse confruntări, China s-a dovedit expertă în a pune țările UE una împotriva celeilalte în jocuri de dezbinare și dominare, amenințând, de exemplu, că va favoriza avioanele Boeing în detrimentul Airbus sau că nu va cumpăra vin franțuzesc și spaniol.
Folosind exact acest tip de tactici, China l-a forțat pe comisarul european pentru comerț de atunci, Karel De Gucht, să renunțe la ofensiva sa din 2013 împotriva Beijingului.
Cu toate acestea, piața automobilelor electrice este o prioritate politică.
Într-un discurs din luna mai, președintele francez Emmanuel Macron a susținut că UE nu ar trebui să permită Chinei să câștige în sectorul auto în același mod în care a făcut-o cu panourile solare.
"Nu trebuie să repetăm pe piața automobilelor electrice greșelile pe care le-am făcut în cazul panourilor fotovoltaice, unde am creat o dependență de industria chineză și am făcut ca producătorii acesteia să prospere", a spus el.