Povestea unei școli din Buzău care a reușit să reducă abandonul școlar. Cum sunt motivați elevii și părinții lor
Your browser doesn't support HTML5 video.
Pentru că avem nevoie de mult mai mulți astfel de oameni, Pro TV oferă un sprijin financiar de 100.000 de euro unui ONG sau unei instituții de învățământ din România pentru o idee care poate schimba viitorul tinerilor.
Într-o școală dintr-o comunitate mică din Buzău îi găsim în bănci și pe părinții elevilor care învață acolo. Sunt oameni care și-au întrerupt studiile dintr-un motiv sau altul dar care acum beneficiază de programul a doua șansă și dă dovadă de multă implicare.
Clasele au fost renovate și dotate, echipa școlii a introdus o masă pentru elevi și le-au oferit rechizite - câteodată de atât este nevoie pentru a-i convinge pe elevi să rămână la școală. Mai mult, a introdus programul ”a doua șansă” care i-a adus în bănci și pe părinții elevilor, care renunțaseră de mult la carte.
Ana Maria Tudor nu a apucat să termine opt clase atunci când s-a căsătorit și a devenit mamă. A abandonat școala și a crezut o vreme că dacă nu are carte o să se descurce. În realitate i-a fost foarte greu mai ales că are 4 copii. Așa că a lăsat rușinea deoparte și s-a întors la cursuri.
Ana Maria Tudor: „Am venit, m-am înscris, am urmat cursurile. A fost cea mai mare fericire când am realizat cu părinții că învățăm o dată cu copiii noștri română, matematică. Școala creează la copil un viitor mai bun, fără școală nu ai nimic”.
Acesta este al doilea an în care în școala din Viperești, Buzău, se desfășoară programul a doua șansă. Astfel foștii elevi, sunt așteptați din nou în bănci ca să termine opt clase. Sălile s-au umplut repede și pentru că profesorii au făcut tot posibilul să îi convingă și chiar au bătut din poartă în poartă.
Oancea Magdalena, directorul școlii din Viperești: „Am dosare de două clase, însă mi s-au suplimentat locurile pe primar cu 5 și cu 11 pe gimnaziu. Am oameni de la 16,17, 18, până la 60 de ani. Mi-a zis: doamna, știți, este greu fară carte”.
Neacșu Valentina Amalia, învățătoare și coordonator a doua șansă: „Am avut din toate etapele. Și pe cei care nu știau să scrie și să citească deloc. Am avut care nu știau nicio literă. Au zis ”măcar să învățam să ne semnăm, doamnă".
Școala gimnazială Vipărești are 640 de cursanți în general din familii cu mulți copii, în care părinții muncesc cu ziua ori în străinătate, sezonier. Așa că nu au parte de stabilitate.
Magdalena Oancea este profesor de limba și literatura română de 20 de ani, iar din 2022 a devenit directorul școlii din Viperești. Și-a dorit să schimbe comunitatea în care trăiește și să le dea șansa unui viitor mai bun copiilor sărmani.
Așa că a aplicat pentru programul național de reducere a abandonului școlar. Clasele au fost dotate cu table inteligente, elevii au primit ghiozdane complet echipate și treninguri iar în urmă cu doi ani a fost introdus și programul masa caldă.
Pentru a le întinde o mână de ajutor, după program, s-au organizat ore remediale, iar rezultalele nu au întârziat să apară. Absolvenții clasei a VIII-a au fost admiși în procent de 96% la școli profesionale și licee.
Cursant: „Vreau să dau evaluarea națională și la un liceu pe profilul matematică-informatică".
Toate aceste proiecte plus implicarea profesorilor - trimiși la cursuri Erasmus au făcut ca abandonul școlar să scadă cu 70-80 de procente.
Abandonul școlar înseamnă pierderi uriașe și pentru stat. De exemplu în 11 ani analizați într-un studiu făcut de Universitatea din București, s-au strâns 107 miliarde de euro, adică peste 35% din PIB-ul anual al României.