(P) Servicii SEO vs PPC – ce ar trebui să alegi pentru succesul business-ului tău online?
Când vine vorba de marketing online, cei mai mulți antreprenori care sunt la început de drum își pun întrebarea “servicii SEO sau PPC?”.
Care sunt avantajele și dezavantajele fiecăruia și, cel mai important, care dintre cele două instrumente este mai potrivit pentru obiectivele tale de business?
Opinia generală a antreprenorilor este că publicitatea PPC (pay-per-click) costă mai mult dar aduce rezultate rapide, în timp ce SEO este gratuit (dacă îl faci pe cont propriu), însă rezultatele vin în timp. Aceasta este doar o idee preconcepută care reflectă modul superficial în care mulți antreprenori online înțeleg cum funcționează serviciile SEO și PPC-ul. În realitate, lucrurile nu sunt atât de simpliste, fiecare dintre aceste două instrumente de marketing online având avantaje și dezavantaje, în funcție de mai mulți factori.
Servicii SEO – avantaje și dezavantaje
SEO, sau Search Engine Optimization, a devenit din ce în ce mai popular în ultimii ani. Toți cei care au un site vor ca acesta să fie optimizat pentru motoarele de căutare și să fie listat în poziții de top, mergând pe ideea că, spre deosebire de PPC, nu îi costă nimic. Însă, dacă ai un business online, știi foarte bine că “timpul costă bani” nu este doar o expresie, ci reflectă realitatea cât se poate de exact. Mai mult decât atât, deși toată lumea a auzit de SEO, există puțini care înțeleg cum funcționează și care au know-how-ul și experiența necesare pentru a obține rezultate concrete. Din acest motiv, cei mai mulți antreprenori preferă să apeleze la servicii SEO oferite de către o agenție profesionistă, iar serviciile de calitate costă, la fel ca în orice alt domeniu.
Avantajele serviciilor SEO
1) Cel mai bun ROI în comparație cu alte instrumente de marketing online
Dacă ai decis să îți optimizezi site-ul pe cont propriu, SEO are potențialul de a-ți aduce rezultate foarte bune, mai ales în segmentele de business locale, unde nivelul competiției nu este atât de ridicat. Mai mult, chiar dacă apelezi la servicii SEO prin intermediul unei agenții specializate, rata de click poate fi de până la 15 ori mai mare decât dacă ai apela la PPC. Primele poziții organice din SERP (Search Engine Results Pages) primesc peste 25% din trafic la căutări după un anumit cuvânt cheie, în comparație cu rezultatele plătite de tip PPC, care obțin un procent de doar 2-3%. Această discrepanță se datorează în mod special faptului că utilizatorii preferă rezultatele organice, percepându-le ca fiind mai de încredere decât cele plătite.
2) Rezultate pe termen lung
Fie că lucrezi pe cont propriu, fie că apelezi la o agenție care oferă servicii SEO, pentru ca rezultatele să înceapă să fie vizibile este nevoie de eforturi constante, timp de 6 luni până la 1 an. Partea bună este că, odată ce ai obținut poziții de top, nu trebuie decât să le menții, actualizând conținutul periodic și obținând linkuri externe de pe site-uri cu autoritate. Din acest motiv, atunci când vorbim despre servicii SEO, termenul de “campanie” nu se aplică, acesta fiind un proces permanent, de lungă durată, cu rezultate la fel de durabile. Pe de altă parte, din momentul în care nu mai investești bani într-o campanie PPC, pur și simplu site-ul tău nu mai apare printre rezultatele plătite.
3) Ajuta la consolidarea brand awareness-ului
În prezent, oamenii folosesc Internetul ca principala sursă de informare. Chiar și atunci când vor să cumpere un produs, întâi consultă recenzii și păreri ale altor consumatori. Acest lucru poate fi în avantajul tău, dacă le oferi conținut valoros, care să îi ajute să ia decizia de cumpărare. În timp, vei deveni o autoritate în domeniu, ceea ce va face ca brand-ul tău să capete notorietate și să fie privit cu încredere.
Dezavantajele serviciilor SEO
1) Rezultatele încep să apară dupa 6 luni
În funcție de obiectivele tale de business, a aștepta între 6 luni și 1 an pentru ca eforturile SEO să își fructifice rezultatele poate reprezenta un dezavantaj. De exemplu, dacă business-ul tău este unul sezonier și ai nevoie să obții vizibilitate rapid, este mult mai indicat să apelezi la PPC. Cu toate acestea, este important ca site-ul tău să fie măcar optimizat on page, pentru a oferi utilizatorilor o experiență pozitivă și a te asigura că vei avea o rată de conversie bună.
2) SEO este un domeniu complex și dificil de stăpânit
Pentru a te numi expert în SEO, va trebui să înveți și să stăpânești o mulțime de lucruri, de la research de cuvinte cheie, creare de conținut, la link building și analiză tehnică. Procesul de optimizare SEO este unul complex, iar a te ocupa de unul singur de toate aspectele sale poate fi copleșitor. Din acest motiv, este recomandat să investești în servicii SEO oferite de către o agenție profesionistă, aceasta având o echipă de profesioniști care include content writeri, specialiști în SEO tehnic, precum și oameni de strategie.
3) Grad de incertitudine mai mare
Google folosește peste 200 algoritmi de listare, cei mai mulți dintre aceștia fiind actualizați periodic. În general, dacă respecți guideline-urile Google cu privire la optimizarea site-ului și nu apelezi la tehnici de tip Black Hat SEO, nu ar trebui să pierzi pozițiile câștigate, însă uneori, update-urile de algoritm pot duce la fluctuații majore de poziții, peste noapte.
Cine ar trebui să apeleze la servicii SEO?
Răspunsul este simplu: orice antreprenor online ar trebui să beneficieze de servicii SEO. Având în vedere că este un proces complex de lungă durată, cu cât începi mai devreme să investești în servicii SEO, cu atât mai bine. În mod ideal, ar trebui să îți planifici strategia SEO înainte de a lansa site-ul propriu-zis. Este mult mai ușor să pleci la drum cu un site bine optimizat de la bun început, decât să redresezi un site optimizat greșit.
PPC – avantaje și dezavantaje
Chiar dacă unii consideră că este un instrument mai puțin eficient și mai costisitor decât serviciile SEO, PPC-ul este un instrument foarte util dacă știi cum și când să îl folosești.
Avantajele unei campanii PPC:
1) Rezultatele sunt vizibile instant
Cel mai mare avantaj al unei campanii Pay Per Click esta că poți vedea instant rezultatele. Bineînțeles, asta doar dacă landing page-ul pe care ajung utilizatorii este unul decent. Degeaba ai trafic pe site obținut din PPC dacă nu ai și conversii. Așadar, un nivel minim de optimizare SEO, mai ales la capitolul indicatori UX (user experience), tot este necesar, chiar dacă obții click-uri și vizite cu ajutorul unei campanii PPC.
2) Nivel scazut de incertitudine
Partea bună când vine vorba de PPC este că nu trebuie să te îngrijorezi cu privire la update-urile de algoritm ale lui Google. Schimbările care au loc în lumea PPC sunt transparente și primești suport direct de la specialiștii Google.
Dezavantajele unei campanii PPC
1) Plătești pentru fiecare click
Lucrurile sunt simple: pentru fiecare utilizator care dă click pe ad-ul tău, va trebui să plătești. Atâta timp cât ai un profit din asta, cu cât investești mai mult în PPC, cu atât poți câștiga mai mult. Însă traficul obținut nu este suficient, deoarece ai nevoie de o rată de conversie cât mai bună pentru ca investiția în PPC să fie una rentabilă. Există multe cazuri în care cei care nu și-au planificat corespunzător campania PPC au ieșit în pierdere.
2) ROI mai scăzut
Așa cum menționat mai sus, dacă apelezi la servicii SEO, rezultatele vin mai greu dar sunt mai durabile. Când vine vorba de PPC, lucrurile sunt exact pe dos. Recuperarea investiției în PPC se calculează pe termen scurt, scăzând costurile cu campania din vânzările totale ale produsului generate prin intermediul ad-urilor. Atunci când oprești campania, se oprește și creșterea ROI-ului.
Concluzie
Pe termen lung, este mult mai avantajos să investești în servicii SEO decât în PPC. Însă pe termen scurt, mai ales dacă business-ul tău este la început de drum și ai nevoie să obții rapid un volum inițial de trafic și vânzări, PPC-ul este o opțiune recomandată.
Acest articol este un material publicitar al cărui conținut a fost realizat în mod independent de o terță parte, fără răspunderea editorială şi sub supravegherea PRO TV S.R.L.