Epavele și cetățile din adâncul Mării Negre, mai accesibile curioșilor
Românii dornici de aventuri la mare, dar şi turiştii străini, vor putea face scufundări, la zeci de metri adâncime, în apropierea plajelor litoralului românesc. Specialiştii au pregătit cinci rute subacvatice.
Şi chiar dacă Marea Neagră nu este una tocmai limpede, scufundătorii vor avea ocazia să descopere nave militare din timpul celor două războaie mondiale, epave ale unor corăbii antice, dar şi vechi cetăţi.
Aflată la marginea digului de protecţie din portul Constanţa, la peste 20 de metri în adâncuri, epava navei You Xiu ascunde o poveste tragică.
Alegeri 2024
21:23
Ciolacu reafirmă că, dacă este ales preşedinte, l-ar desemna premier pe Bolojan şi că îşi doreşte o coaliţie cu PNL
20:58
Marcel Ciolacu este favorit clar pentru câștigarea alegerilor pe platforma pe care s-a pariat masiv în favoarea lui Trump
17:04
Cum văd străinii alegerile prezidențiale din România. ”De 20 de ani trebuie să alegem răul cel mai mic”
16:02
George Simion, președintele AUR, a votat la Roma: „Vin aici să votez din respect pentru toţi românii”
Vasul, sub pavilion Hong Kong, s-a scufundat în urmă cu 22 de ani, din cauza unor probleme la motor şi a condiţiilor meteo nefavorabile. Niciunul unul dintre cei 27 de membri ai echipajului nu a supravieţuit.
Epava este doar una dintre cele aproape 40, câte există pe teritoriul românesc al Mării Negre.
15 dintre ele, aflate la cel mult 40 de metri adâncime şi o distanţă de maximum 40 de mile marine de ţărm, pot fi explorate de pasionaţii de scufundări. Ajutaţi de arheologi, cercetătorii de la Institutul de Cercetări Geologice şi Marine au întocmit o hartă a epavelor şi cinci trasee de scufundare, care pleacă toate din Portul Tomis.
Prima rută porneşte chiar din din zona Cazinoului din Constanţa şi este considerată cea mai uşoară. La doar 100 de metri de Cazino veţi descoperi prima epavă, iar alte două sunt în zona digului de larg.
În adâncuri, scafandrii pot vedea, printre altele, epava navei germane Arkadia SS, care s-a scunfundat în 1943, în urma impactului cu o mină. Şi mai veche decât aceasta este distrugătorul Moscova, lovit de bateria de coastă de la Agigea, în 1941.
Cătălin Dobrescu, arheolog: „Pe ţărmul Marii Negre este o înşiruire de oraşe antice, medievale, iar platoul Mării Negre conţine o multitudine de epave antice, din Primul şi al Doilea Război Mondial, care sunt atractive din punct de vedere al turistului care face dive."
Hărţile cu epavele din Marea Neagră au fost realizate în cadrul unui proiect finanţat cu fonduri europene şi au fost distribuite tuturor centrelor nautice de pe litoralul românesc.
În ultimii ani, România a devenit tot mai atractivă pentru turismul acvatic, însă lucrurile sunt abia la început.
O oră de scufundare cu instructor costă 130 de lei, iar pentru cursurile de iniţiere nu se plăteşte mai mult de 1300 de lei. Echipamentul de scufundare se închiriază cu 60 de lei pe oră.
Șerban Ionescu, instructor de scufundări: „Mulţi străini, care vin în ţară, întreabă despre aşa ceva. Sunt obişnuiţi ca destinaţiile care au mare să le ofere şi activiatea asta de scufundări şi în România se întâmplă aşa cu jumătate de măsură."
Ilie Jeciu, instructor de scufundări: „Chiar vă recomand o scufundare în Marea Neagră. Cei care au făcut-o vă pot povesti, acolo este o altă lume."
Până acum, comorile din adâncurile noastre au fost prea puţin promovate. În schimb, vecinii bulgari fac bani frumoşi din scufundări, iar că să atragă şi mai mulţi turişti au scufundat intenţionat în zona portului Varna avionul oficial al fostului lider comunist Todor Jivok.