Zece lucruri de care trebuie sa tineti cont, atunci cand conduceti pe drumurile acoperite cu zapada
Iarna nu-i ca vara, zice o vorba celebra pe la noi, iar acest lucru se aplica si in privinta condusului in anotimpul rece. De la anvelopele de sezon si pana la lichidul de parbriz special, soferii trebuie sa tina cont de anumite sfaturi.
Cauciucuri si lanturi de iarna
Recent devenite obligatorii pe soselele acoperite cu zapada, gheata sau polei, cauciucurile de iarna nu sunt deloc un pretext pentru ca producatorii sa vanda mai multe anvelope. Au o compozitie care le permite o rezistenta mai buna la temperaturie joase, precum si un desen al benzii de rulare care asigura o aderenta mai buna.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Drept urmare, nici nu va ganditi sa iesiti cu masina pe drumurile inzapezite, daca nu aveti anvelope de iarna sau macar all season. Iar daca zapada este abundenta sau inghetata, sunt necesare si lanturile de iarna.
Asigurati-va ca aveti o vizibilitate buna
Nu este suficient sa curatati doar parbrizul masinii de gheata/zapada. Geamurile laterale, oglinzile retrovizoare si blocurile sunt la fel de importante, pentru ca o vizibilitate proasta este extrem de periculoasa, mai ales iarna.
Masina trebuie spalata chiar si iarna
Vizita la o spalatorie auto pe timp de iarna nu este un moft sau o cheltuiala inutila. Acest lucru previne coroziunea tablei si deteriorarea vopselei. Zapada depusa pe masina contine si particule de praf, care devin abrazive. Zgarieturile rezultate devin ulterior puncte de formare a ruginii. In plus, sarea este principalul material anti-derapant folosit pe drumuri si este extrem de coroziva pentru tabla masinii, daca nu este indepartata rapid.
Pornirea si plecarea cu masina
Este recomandata sa plecati cat mai rapid dupa pornirea motorului, deoarece la ralanti, acesta se incalzeste mai greu, deci uzura componentelor este mai mare, mai ales in conditii de temperatura scazuta. Si sistemul electric este suprasolicitat de instalatia de incalzire, daca masina nu este in mers, deci sansele de aparitie a unor probleme electrice cresc.
Rularea pe timp de iarna
Pe un drum inzapezit ar trebui sa circulati cu o viteza sub limita legala, pentru a putea reactiona in timp util, in cazul in care situatia o impune. Renuntati si la lucrurile care va distrag atentia in timp ce conduceti (telefon mobil, discutii cu pasagerii, schimbarea posturilor de radio sau reglarea sistemului de climatizare) si aveti grija sa pastrati o distanta suficient de mare fata de masina din fata.
Cum franati pe un drum acoperit de zapada sau gheata
Ideal ar fi sa evitati situatiile in care trebuie sa franati brusc, incetinind din timp. Nu veti reusi acest lucru intotdeauna, asa ca trebuie sa stiti ca specialistii recomanda franatul in cascada (se franeaza usor, viteza masinii scazand putin, apoi se lasa pedala de frana si iar se apasa usor) si utilizarea franei de motor, indiferent daca masina dvs. este dotata sau nu cu ABS.
Redresarea masinii pe zapada
Cand observati ca masina are tendinta de derapare, primul lucru pe care trebuie sa-l faceti este sa luati piciorul de pe acceleratie - odata cu reducerea vitezei, rotile capata o motricitate mai buna. Franarea intr-un viraj nu este o idee buna, ci mai degraba soferul ar trebui sa incerce contrabracarea rotilor in directia spre care derapeaza parte din spate a masinii.
Iluminarea pe timp de iarna
Daca ati curatat blocurile optice fata si spate de zapada si gheata, atunci e cazul sa le si folositi. Daca circulati cu farurile aprinse - indiferent daca este ziua - deveniti mai vizibil pentru ceilalti soferi. Nu uitati nici de al treilea stop de frana.
Protejarea interiorului masinii
Incercati sa nu intrati in masina avand zapada pe haine sau incaltaminte, pentur ca e doar o chestiune de timp pana cand aceasta se transforma in apa. Acest lucru duce la imbibarea tapiteriei si degradarea acesteia. Mai mult, odata ajunsa in habitaclu, apa se evapora, iar umiditatea in inerior este mai mare. Asfel, geamurile sunt mai greu de dezaburit, iar vizibilitatea soferului are de suferit.
Verificarea sistemelor masinii
Este esential sa verificati starea bateriei de pe masina inca dinainte de sosirea iernii, pentru ca toata lumea stie faptul ca masina porneste mult mai greu intr-o zi friguroasa. Antigelul, lichidul de parbriz si cel de frana sunt alte lucruri pe care trebuie sa le aveti in vedere. Curatati cat mai des rotile si pasajele acestora, pentru ca placutele si discurile de frana pot fi afectate de materialul anti-derapant de pe drum.
(P) Soferii care inca nu si-au pregatit masina pentru iarna pot opta pentru anvelopa ContiWinterContact™ TS 850, de la Continental. Aceasta ofera performante sporite la franarea pe zapada, gheata si carosabil ud si stabilitate excelenta in orice conditii, pe timp de iarna - lucru dovedit prin rezultatele excelente obtinute la teste independente. In plus, ContiWinterContact™ TS 850 este mai economica, datorita rezistentei la rulare reduse.
Anvelopele Continental ofera soferilor siguranta sporita, gratie tehnologiei muchiilor taioase. Acestea asigura un transfer optim al puterii motorului, chiar si in cele mai variate conditii de trafic, precizie maxima a directiei si un contact perfect intre anvelopa si drum.