Sfaturi pentru condusul pe timp de iarna. Experiment: cauciucuri de vara VS. cauciucuri de iarna

condus iarna

Daca nu aveti cauciucuri de iarna, mai bine lasati masina in parcare, decat sa derapati pe drumurile acoperite cu zapada. Nu intrati intr-o lupta pierduta din start impotriva poleiului si ghetii.

Un brand foarte cunoscut isi anunta sfarsitul, dupa 100 de ani de istorie

Fara anvelope speciale, orice autoturism este invins de iarna. Politistii spun ca in aceasta perioada se produc multe accidente grave, din cauza celor care se cred piloti de teste pe zapada.

Pe timp de iarna o masina, indiferent cat este de scumpa sau performanta, se comporta diferit atunci cand ruleaza pe un drum umed, acoperit cu zapada sau, si mai rau, cu gheata si polei. Cel mai important in astfel de conditii este sa circulam cu viteza redusa.

Un roman a inventat masina care consuma doar 0,5 litri la 100 km

Citește și
Anvelope iarna, politie
Vin ninsorile, iar anvelopele de iarna devin obligatorii. Ce amenzi risca cei care nu respecta legea
Trucul prin care s-a câștigat marele premiu de peste 9 milioane de euro la 6 din 49. Biletul a costat 4.413 lei

Daca drumul este acoperit cu zapada, gheata sau polei, este indicat sa pastram o distanta mult mai mare fata de masina din fata. Doar asa am putea sa redresam masina fara sa ajungem pe contrasens, daca s-ar produce un derapaj.

La o viteza de 50 de kilometri la ora, pe un drum umed, la franare, masina se opreste in aproximativ 16 metri, adica la o distanta dubla decat daca soseaua ar fi fost uscata. Daca asfaltul este acoperit de zapada si soferul franeaza, autoturismul se opreste in 32 de metri.

La o viteza de 50 de kilometri la ora, pe un drum cu gheata sau polei, la o franare normala si nu de motor, masina s-ar opri in mai mult de 60 de metri. Asta inseamna ca soferul nu ar mai putea evita un eventual pieton care ar aparea pe o trecere.

In schimb, daca masina are cauciucuri de iarna, distanta de franare se reduce cu aproximativ 10 metri pe un drum acoperit cu zapada.

Pentru siguranta, politistii ii sfatuiesc pe soferi sa foloseasca frana de motor in locul celei normale, cand asfaltul nu este uscat. Adica sa treaca dintr-o treapta de viteza superioara intr-una inferioara ca sa incetineasca si in niciun caz sa franeze brusc.

Numai asta nu facuse Apple. Greseala care va declansa un conflict intre doua tari

Cauciucurile de iarna au o compozitie care le permite o rezistenta mai buna la temperaturile joase, precum si un desen al benzii de rulare care asigura o aderenta mai buna Nu inseamna ca veti avea masina dotata cu senile, dar, in mod clar, anvelopele de iarna sunt mult mai bune iarna decat cele de vara. Sunt mai bune si decat pneurile intermediare, de vara/iarna, scrie ProMotor.ro.

Nu va ganditi ca veti face o mica economie daca luati doar doua anvelope de iarna, pentru rotile motoare. De exemplu, daca doar rotile fata sunt echipate cu penuri de iarna, iar cele din spate cu unele neadaptate sezonului, se pot produce derapaje in foarte multe situatii (mai ales in viraje, dar si la franarile bruste), care ulterior se soldeaza cu niste cheltuieli mult mai mari in service.

Folclorul mai spune ca e bine sa dezumfli putin cauciucurile iarna - fals. Pneurile de iarna sunt concepute sa ruleze la o anumita presiune nominala, recomandata de constructor. Dezumflarea lor poate duce la pierderea presiunii, deteriorarea pneului si chiar la pierderea controlului masinii.

Au averi de sute de miliarde de euro si masini de mana a doua! Ce masini conduc cei mai bogati oameni din Silicon Valley

Pneurile de iarna au, insa, si ele limitele lor. In caz de zapada abundenta sau zapada inghetata, este necesara montarea lanturilor de iarna. Acestea se monteaza pe rotile puntii motoare (daca aveti tractiune 4x4, este necesara montarea lanturilor de zapada pe toate cele patru roti) si pot fi folosite la viteze mult mai mici - in general, intre 50 si 80 km/h, in functie de specificatii.

Atentie, nu rulati pe asfalt uscat cu lanturile de iarna montate pe pneuri. Pe langa faptul ca zgomotele la rulare cresc mult, iar directia nu va mai fi la fel de usor de manevrat, mult mai important este ca se deterioreaza atat lanturile, cat, mai ales, cauciucurile. Deci este preferabil sa pierdeti putin timp pentru demontarea/montarea lanturilor, in functie de imprejurari.

In cazul in care trebuie sa montati lanturi antiderapante cand sunteti pe drum, asigurati-va ca va opriti cat mai departe de carosabil, iar pe autostrada nu faceti aceasta operatiune pe banda de urgenta, ci doar in parcari. Exista intotdeauna un risc major sa fiti observat prea tarziu sau sa fiti implicat intr-un accident provocat de cineva care nu e la fel de prevazator si atent iarna.  

(P) O solutie pentru soferii care inca nu si-au pregatit masina pentru iarna o reprezinta anvelopa ContiWinterContact™ TS 850, de la Continental. Aceasta ofera performante sporite la franarea pe zapada, gheata si carosabil ud si stabilitate excelenta in orice conditii, pe timp de iarna - lucru dovedit prin rezultatele excelente obtinute la teste independente. In plus, ContiWinterContact™ TS 850 este mai economica, datorita rezistentei la rulare reduse.

Anvelopele Continental ofera soferilor siguranta sporita, gratie tehnologiei muchiilor taioase. Acestea asigura un transfer optim al puterii motorului, chiar si in cele mai variate conditii de trafic, precizie maxima a directiei si un contact perfect intre anvelopa si drum.

Articol recomandat de sport.ro
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
Citește și...
Cauciucurile de iarna, obligatorii pe sosele cu zapada, gheata sau polei.Anvelopele noi, recomandate
Cauciucurile de iarna, obligatorii pe sosele cu zapada, gheata sau polei.Anvelopele noi, recomandate

Anvelopele de vreme rea sunt obligatorii atunci cand asfaltul este acoperit de zapada, gheata sau polei. Ninsoarea cazuta la Sinaia i-a trimis pe soferi la service.

Vin ninsorile, iar anvelopele de iarna devin obligatorii. Ce amenzi risca cei care nu respecta legea
Vin ninsorile, iar anvelopele de iarna devin obligatorii. Ce amenzi risca cei care nu respecta legea

Vremea se raceste brusc incepand de luni, iar in unele zone vor cadea si ninsori, astfel ca anvelopele de iarna devin obligatorii. Soferii care nu respecta legea risca sa plateasca amenzi mai mari cu 4.5 la suta comparativ cu anul trecut.

De la 1 noiembrie, anvelopele vor fi vandute doar insotite de etichete clare. Ce contin acestea
De la 1 noiembrie, anvelopele vor fi vandute doar insotite de etichete clare. Ce contin acestea

Reglementarile europene privind comercializarea anvelopelor intra in vigoare si in Romania, de la 1 noiembrie. Mai exact, este vorba de introducerea unor etichete clare, privind siguranta si calitatea, pe care trebuie sa le aiba absolut toate cauciurile.

Recomandări
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână

Unul din cele mai bune licee din București, Colegiul Național Gheorghe Lazăr, a simțit că trebuie să se reinventeze. În urmă cu patru ani directoarea a gândit un proiect pilot îndrăzneț, mai apropiat de cerințele actuale ale învățământului.  

TAROM și-a
TAROM și-a "pensionat" o parte din flotă. Soartă grea pentru unele avioane Airbus A318

Avioane Airbus care au aparținut flotei TAROM au ajuns la fier vechi. Două dintre acestea au fost dezasamblate de noul proprietar direct la Otopeni.

ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”
ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”

Scene de infarct joi dimineță pe autostrada A3, între București și Ploiești. 12 mașini s-au izbit că niște popice într-un carambol care a forțat autoritățile să activeze planul roșu de intervenție.