Sfaturi pentru condusul pe timp de iarna. Experiment: cauciucuri de vara VS. cauciucuri de iarna
Daca nu aveti cauciucuri de iarna, mai bine lasati masina in parcare, decat sa derapati pe drumurile acoperite cu zapada. Nu intrati intr-o lupta pierduta din start impotriva poleiului si ghetii.
Un brand foarte cunoscut isi anunta sfarsitul, dupa 100 de ani de istorie
Fara anvelope speciale, orice autoturism este invins de iarna. Politistii spun ca in aceasta perioada se produc multe accidente grave, din cauza celor care se cred piloti de teste pe zapada.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Pe timp de iarna o masina, indiferent cat este de scumpa sau performanta, se comporta diferit atunci cand ruleaza pe un drum umed, acoperit cu zapada sau, si mai rau, cu gheata si polei. Cel mai important in astfel de conditii este sa circulam cu viteza redusa.
Un roman a inventat masina care consuma doar 0,5 litri la 100 km
Daca drumul este acoperit cu zapada, gheata sau polei, este indicat sa pastram o distanta mult mai mare fata de masina din fata. Doar asa am putea sa redresam masina fara sa ajungem pe contrasens, daca s-ar produce un derapaj.
La o viteza de 50 de kilometri la ora, pe un drum umed, la franare, masina se opreste in aproximativ 16 metri, adica la o distanta dubla decat daca soseaua ar fi fost uscata. Daca asfaltul este acoperit de zapada si soferul franeaza, autoturismul se opreste in 32 de metri.
La o viteza de 50 de kilometri la ora, pe un drum cu gheata sau polei, la o franare normala si nu de motor, masina s-ar opri in mai mult de 60 de metri. Asta inseamna ca soferul nu ar mai putea evita un eventual pieton care ar aparea pe o trecere.
In schimb, daca masina are cauciucuri de iarna, distanta de franare se reduce cu aproximativ 10 metri pe un drum acoperit cu zapada.
Pentru siguranta, politistii ii sfatuiesc pe soferi sa foloseasca frana de motor in locul celei normale, cand asfaltul nu este uscat. Adica sa treaca dintr-o treapta de viteza superioara intr-una inferioara ca sa incetineasca si in niciun caz sa franeze brusc.
Numai asta nu facuse Apple. Greseala care va declansa un conflict intre doua tari
Cauciucurile de iarna au o compozitie care le permite o rezistenta mai buna la temperaturile joase, precum si un desen al benzii de rulare care asigura o aderenta mai buna Nu inseamna ca veti avea masina dotata cu senile, dar, in mod clar, anvelopele de iarna sunt mult mai bune iarna decat cele de vara. Sunt mai bune si decat pneurile intermediare, de vara/iarna, scrie ProMotor.ro.
Nu va ganditi ca veti face o mica economie daca luati doar doua anvelope de iarna, pentru rotile motoare. De exemplu, daca doar rotile fata sunt echipate cu penuri de iarna, iar cele din spate cu unele neadaptate sezonului, se pot produce derapaje in foarte multe situatii (mai ales in viraje, dar si la franarile bruste), care ulterior se soldeaza cu niste cheltuieli mult mai mari in service.
Folclorul mai spune ca e bine sa dezumfli putin cauciucurile iarna - fals. Pneurile de iarna sunt concepute sa ruleze la o anumita presiune nominala, recomandata de constructor. Dezumflarea lor poate duce la pierderea presiunii, deteriorarea pneului si chiar la pierderea controlului masinii.
Pneurile de iarna au, insa, si ele limitele lor. In caz de zapada abundenta sau zapada inghetata, este necesara montarea lanturilor de iarna. Acestea se monteaza pe rotile puntii motoare (daca aveti tractiune 4x4, este necesara montarea lanturilor de zapada pe toate cele patru roti) si pot fi folosite la viteze mult mai mici - in general, intre 50 si 80 km/h, in functie de specificatii.
Atentie, nu rulati pe asfalt uscat cu lanturile de iarna montate pe pneuri. Pe langa faptul ca zgomotele la rulare cresc mult, iar directia nu va mai fi la fel de usor de manevrat, mult mai important este ca se deterioreaza atat lanturile, cat, mai ales, cauciucurile. Deci este preferabil sa pierdeti putin timp pentru demontarea/montarea lanturilor, in functie de imprejurari.In cazul in care trebuie sa montati lanturi antiderapante cand sunteti pe drum, asigurati-va ca va opriti cat mai departe de carosabil, iar pe autostrada nu faceti aceasta operatiune pe banda de urgenta, ci doar in parcari. Exista intotdeauna un risc major sa fiti observat prea tarziu sau sa fiti implicat intr-un accident provocat de cineva care nu e la fel de prevazator si atent iarna.
(P) O solutie pentru soferii care inca nu si-au pregatit masina pentru iarna o reprezinta anvelopa ContiWinterContact™ TS 850, de la Continental. Aceasta ofera performante sporite la franarea pe zapada, gheata si carosabil ud si stabilitate excelenta in orice conditii, pe timp de iarna - lucru dovedit prin rezultatele excelente obtinute la teste independente. In plus, ContiWinterContact™ TS 850 este mai economica, datorita rezistentei la rulare reduse.
Anvelopele Continental ofera soferilor siguranta sporita, gratie tehnologiei muchiilor taioase. Acestea asigura un transfer optim al puterii motorului, chiar si in cele mai variate conditii de trafic, precizie maxima a directiei si un contact perfect intre anvelopa si drum.